Gå til innhold

Finnes det regler for hvor lang tid arbeidsgiver kan bruke på å gi meg en attest?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja... Som i overskriften. Jeg sluttet i jobben min i august (hadde siste arbeidsdag den 7.aug) Jeg har mast på attesten min siden da, fordi jeg trenger den til nye jobber.

Sjefen var veldig fornøyd med meg, og jeg vil ikke ødelegge en god referanse med å mase for mye, men hvor lang tid kan det egentlig ta å putte navnet mitt inn i en ferdigskrevet attest?

Finnes det regler for hvor lang tid arbeidsgiver kan bruke på å gi meg attesten?

Endret av altflyter
Videoannonse
Annonse
Skrevet

meh

Skrevet

Føler med deg, sluttet i mai 2010 og har enda ikke fått. Nå har jeg igrunn gitt opp.

Synd, der fikk cven min et hull på 3 år men...

Skrevet

Gå til sjefen, snakk vennlig med han si at du trenger den nå pga nye jobben ellers så kan du be nye sjfen din snakke eller sende brev til dusten!

Skrevet

Gå til sjefen, snakk vennlig med han si at du trenger den nå pga nye jobben ellers så kan du be nye sjfen din snakke eller sende brev til dusten!

Kan en gjøre der? Be den nye sjefen om å ta kontakt med dem?

Jeg har også mast og mast, på nesten alle som jobber der. Vet det er et par andre også som sluttet å ikke fikk attest med seg. Jeg syns dette er kjempe dårlig.

Skrevet

Jeg kan bare ikke fatte å begripe at det kan være så vanskelig. regner med det er en standart attest (som man alltid får når man har jobbet i store drittbedrifter) Det eneste de skal gjøre er å putte inn navn og dato for hvor lenge jeg jobbet.

Det tar virkelig ikke to måneder... Men er det regler for hvor lang tid det skal ta? Vet man har krav på attest, men om arbeidsgiver står fritt til å vente 10år med å levere den ut, er vel ikke det lovverket verdt mange sure silda

Skrevet

Loven sier bare at man har krav på attest, men ikke noe om når.

Når du søker nye jobber, kan du be gammelsjefen være referanse. Attester brukes i liten grad nå, det er iallefall min opplevelse. Muntlige referanser og mulighet til å snakke med en kandidats tidligere leder gir mye mer info.

Skrevet

Ring vedkommende og forklar hva du mener. Du kan si du setter pris på at de har gitt deg gode tilbakemeldinger, men du har også lov til å si at det er for dårlig at det skal ta så lang tid å få en attest og at det ødelegger mye for deg i forhold til videre jobbing.

Skrevet

Jeg spurte om attest når min tidligere sjef gikk over til en annen jobb - mars i år. Fortsatt ikke fått den. Men hun var heldigvis hyggelig og stilte opp som referanse for den jobben jeg endte opp med å få til slutt. Hyggelig men allikevel kjipt siden hun var sjefen min i nesten 2 år.

Skrevet

Føler med deg, sluttet i mai 2010 og har enda ikke fått. Nå har jeg igrunn gitt opp.

Synd, der fikk cven min et hull på 3 år men...

Du trenger da ikke å sette et hull på tre år på cven din. Jeg er selv arbeidsgiver og bryr meg ikke noe om attester. Jeg vil ha navn og nummer på referanse, så jeg kan stille spørsmål som er relevante for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...