AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Bare av ren nysgjerrighet: Når sier dere at barnet deres begynte å gå? Altså; hvordan definerer dere "å kunne gå"? Det er liksom ikke noe jeg har tenkt over før, men nå når dattera mi har begynt å gå, begynner jeg å lurte på hva folk egentlig mener når de sier at barnet deres begynte å gå da han/hun var så og så gammel. Tenker man da på de første skrittene eller er det når barnet går helt fritt omkring og bruker gåinga aktivt for å komme seg fram? Det kan jo være litt forskjell. jenta mi tok de første skrittene da hun var 13 mnd, men brukte ikke gåinga aktivt før hun var 14,5...så derfor ble jeg bare litt nysgjerrig på hva folk mener når de svarer på dette spm.
Ulrikke Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg svarer ofte begge deler... Altså, hun begynte å gå da hun var 10,5 mnd og valgte å gå framfor å krabbe to uker senere - så spriket var ikke så stort...
absinthia Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 De begynte å gå aktivt da de var 11 mnd, 10,5 mnd og nesten 10 måneder. Tok sine første skritt da de var 11 mnd, 10 mnd og 8,5 mnd.
JollyJolly Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Hn tok sine første skritt rett etter ettårsdagen. Hn gikk ordentlig ca en mnd senere, hadde noen ukers pause etter de første skrittene, det ga ikke mersmak
SummerJoy Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Har aldri tenkt over det, for når hun først gikk alene, så gikk hun.. Overalt. Det skjedde en uke før 1 årsdagen. Men sånn gåing rundt bordet-greier hadde hun gjort siden hun var 6 mnd.
Brunhilde Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg sier som sant er. H*n krabbet før h*n var 5 mnd, reiste seg og sto, samt gikk rundt bordet, da h*n var 6 mnd og gikk lange strekk da h*n var 10 mnd.
Vibi Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har samme erfaring som Summerjoy med eldstesønnen min. Han begynte relativt tidlig å gå rundt til møbler og sånn (tror han var rundt 7 måneder), så vi ventet ganske lenge på at han skulle begynne å gå. Det skjedde ikke før han var 12,5 måneder, men da gikk han til gjengjeld helt støtt, ganske lenge av gangen. Et par uker gikk han stødig ute også.
Gjest imli Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Eg skiller mellom "tok dei fyrste skritta" og "gjekk framfor å krabbe". Gåing rundt bordet osv kallar eg ikkje gåing, det er ikkje gåing før dei går utan støtte, vel? Eldstemann tok dei fyrste skritta da han var 10 mnd, gjekk skikkeleg då han var 11 mnd. Minsten tok dei fyrste skritta då han var 13 mnd, gjekk skikkeleg då han var 14 mnd. Begge gjekk med støtte (rundt bordet og sånt) frå ca 8 mnd.
Leanne Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Da tenker jeg på når de gikk stødig. Mine var 12 mnd og 22 mnd da de lærte seg å gå stødig. Tok sine første skritt noen uker før..
Safran Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 Ville skilt mellom det første steget og det å gå stødig. Her sier vi at det var ved 11 mnd, når han først knekte koden så var det å gå raskt den valgte fremgangsmåten for å komme seg frem.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg tolker det som når de går helt selvstendig, uten støtte. (Snuppa vår var sen, 20 mnd, men nå springer hun rundt som alle andre på hennes alder.)
Gjest Kvikklunsj Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 "første skritt" er noe helt annet enn å gå ordentlig mener jeg.. Akkurat som å åle seg bortover gulvet ikke er krabbing. Min eldste tok første skritt da han var 7mnd. Gikk ordentlig da han var 13mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå