Gå til innhold

Jenter – derfor fungerer ikke treningen og dietten deres

Anbefalte innlegg

Skrevet

Link til artikkelen:

Skrevet av Asle Bøe / Fitnessbloggen

Noen som føler seg truffet? ;)

Jeg treffer ofte 'saltreningsjentene' i garderoben, og da er de gjerne på vei ut til kafébesøk, som premie for at de har trent...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bloggen din eller? Det her ble postet for en uke eller to siden oxo...

Skrevet

Kunne ikke sakt hva det handlet om? Gidder ikke å støtte blogger med besøk.

• Liker 2
Skrevet

Det der er faktisk et veldig bra innlegg i en svært god blogg. :tommelsmil:

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke min blogg. :roll:

Og det er ikke en vanlig blogg i så måte heller.

Jeg linker til en artikkel om trening, hva som IKKE fungerer, og hva som gjør det.

Jeg kan ikke akkurat kopiere hele artikkelen hit heller!

• Liker 2
Skrevet

Forsåvidt enig i det som står der, men det er veeeldig lite pedagogisk å prøve å treffe de som trenger informasjonen ved å rett ut konstant fornærme de.

En annen ting er at selv om Weber trener tung styrke, har hun også drevet med ballett i mange år - hvordan ser denne forfatteren på dansing - er det også som å "løfte på rosa manualer og ta en YT"?

Jeg synes det er flott at mange bruker Zumba til å komme seg ut av sofaen. Det er sosialt, man får svettet og faktisk trent. Men problemet er jo at det blir mye "kos" i tillegg - helt enig. Og mange hadde hatt godt av å trent styrke i tillegg (istedenfor).

Men det er noe med måten det er skrevet på. Ønsker forfatteren å informere jentene eller å drite dem ut? Her er jeg jaggu ikke helt sikker.

• Liker 11
Skrevet

Han har jo rett i det han sier.

Og måten han skriver på må jo tas humoristisk.

Skrevet

Jeg oppfatter artikkelen/innlegget som ganske frekt skrevet, men med en god porsjon humor. Det kan godt hende at det ikke treffer målgruppen midt i blinken, men av og til tror jeg man må være upedagogisk og røske litt i folk for å få dem til å innse at man faktisk må yte skikkelig på trening om man skal ha best mulig fysisk utbytte av den.

år det er sagt, så kan målet i seg selv selvfølgelig være å trene Zumba to ganger i uken. Det er jo greit, og det er langt bedre det enn å ikke trene. Jeg tror heller ikke artikkelforfatteren ser ned på de som ikke trener akkurat tung styrke (og f.eks trener ballett med mye innsats), jeg oppfatter det mer som at han ønsker å ta tak i de som ikke skjønner hvorfor de ikke blir i bedre form/går mer ned i vekt/blir av å trene uten intensitet og mer motstand.

• Liker 3
Skrevet

Jeg oppfatter artikkelen/innlegget som ganske frekt skrevet, men med en god porsjon humor. Det kan godt hende at det ikke treffer målgruppen midt i blinken, men av og til tror jeg man må være upedagogisk og røske litt i folk for å få dem til å innse at man faktisk må yte skikkelig på trening om man skal ha best mulig fysisk utbytte av den.

år det er sagt, så kan målet i seg selv selvfølgelig være å trene Zumba to ganger i uken. Det er jo greit, og det er langt bedre det enn å ikke trene. Jeg tror heller ikke artikkelforfatteren ser ned på de som ikke trener akkurat tung styrke (og f.eks trener ballett med mye innsats), jeg oppfatter det mer som at han ønsker å ta tak i de som ikke skjønner hvorfor de ikke blir i bedre form/går mer ned i vekt/blir av å trene uten intensitet og mer motstand.

Ja, nettopp! :jepp:

Skrevet

Link til artikkelen:

Skrevet av Asle Bøe / Fitnessbloggen

Noen som føler seg truffet? ;)

Jeg treffer ofte 'saltreningsjentene' i garderoben, og da er de gjerne på vei ut til kafébesøk, som premie for at de har trent...

Skjønner ikke hvorfor dette er en så bra artikkel at den fortjener 2 tråder her på KG. Bare om å gjøre å bruke veldig mange ord på å si noe alle vet fra før; For å redusere vekten må man innta færre kalorier enn man bruker.

Dessuten synes i alle fall jeg at det er tullete å latterliggjøre "saltreningsjentene." Det viktigste ved å trene er (eller burde i alle fall være) helseeffekten det gir. Så vidt jeg har forstått det, så er det mellom utrent og midddels godt trent. Om man trener saltrening tre ganger i uka, så oppnår man i aller høyeste grad helseeffekt. Sakset fra kilde;

Det er vanskelig å angi hvor mye fysisk aktivitet som skal til for å oppnå betydelig helsegevinst. Utbyttet øker med aktivitetsnivået, men forholdet er ikke lineært (figur 1.1). Den helsemessige gevinsten er størst når man går fra å være helt inaktiv til å bevege seg noe. Det betyr at personer med lavt aktivitetsnivå har mye å hente på å øke aktivitetsnivået, mens de som har et høyt aktivitetsnivå i utgangspunktet har mindre å hente helsemessig på å øke aktiviteten ytterligere.

Min kjepphest er at en må få vurdere selv hva som gir deg mest i form av livskvalitet. Alle burde ha et visst aktivitetsnivå, fordi helseeffekten og overskuddet det gir, vil være bra for alle. Men utover det, så fokuseres det alt for mye på hva som er "ideell trening."

"Saltreningsjentene" kunne kanskje hatt raskere framgang om de hadde trent på en annen måte, men det er faktisk ikke gitt at dette ville gitt disse et bedre liv. Kanskje man allerede har en "god nok" form til å kunne gjøre det man har lyst til uten at formen setter begrensninger, og kanskje trivs man mye bedre med tilværelsen når man har vært på zumba-time. Hvis det er den type trening man føler gir en noe, så er da det mye bedre enn å tvinge seg til å gjøre noe man ikke liker, kun fordi det ville gitt litt kjappere framgang.

• Liker 7
Skrevet

Jeg visste ikke at den artikkelen hadde blitt linket til tidligere! :opplyser:

Jeg linket til den fordi det er så utrolig mange innlegg her fra folk som ikke skjønner hvorfor de ikke blir strammerer i kroppen, og/eller går ned i vekt, når de trener f.eks zumba/spinning to dager i uka, og hiver innpå med usunn mat etterpå.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dette er en så bra artikkel at den fortjener 2 tråder her på KG. Bare om å gjøre å bruke veldig mange ord på å si noe alle vet fra før; For å redusere vekten må man innta færre kalorier enn man bruker.

Dessuten synes i alle fall jeg at det er tullete å latterliggjøre "saltreningsjentene." Det viktigste ved å trene er (eller burde i alle fall være) helseeffekten det gir. Så vidt jeg har forstått det, så er det mellom utrent og midddels godt trent. Om man trener saltrening tre ganger i uka, så oppnår man i aller høyeste grad helseeffekt. Sakset fra kilde;

Det er vanskelig å angi hvor mye fysisk aktivitet som skal til for å oppnå betydelig helsegevinst. Utbyttet øker med aktivitetsnivået, men forholdet er ikke lineært (figur 1.1). Den helsemessige gevinsten er størst når man går fra å være helt inaktiv til å bevege seg noe. Det betyr at personer med lavt aktivitetsnivå har mye å hente på å øke aktivitetsnivået, mens de som har et høyt aktivitetsnivå i utgangspunktet har mindre å hente helsemessig på å øke aktiviteten ytterligere.

Min kjepphest er at en må få vurdere selv hva som gir deg mest i form av livskvalitet. Alle burde ha et visst aktivitetsnivå, fordi helseeffekten og overskuddet det gir, vil være bra for alle. Men utover det, så fokuseres det alt for mye på hva som er "ideell trening."

"Saltreningsjentene" kunne kanskje hatt raskere framgang om de hadde trent på en annen måte, men det er faktisk ikke gitt at dette ville gitt disse et bedre liv. Kanskje man allerede har en "god nok" form til å kunne gjøre det man har lyst til uten at formen setter begrensninger, og kanskje trivs man mye bedre med tilværelsen når man har vært på zumba-time. Hvis det er den type trening man føler gir en noe, så er da det mye bedre enn å tvinge seg til å gjøre noe man ikke liker, kun fordi det ville gitt litt kjappere framgang.

Veldig enig i dette! Alternativet for noen er jo at en del ikke gidder å trene i det hele tatt. I motsetning til å løpe eller jogge synes jeg Zumba er veldig morsomt, det får frem latteren og gleden, og ikke minst: man får lyst til å trene mer!

Nå trener jeg mye annet i tillegg, jeg trener sjelden sal pga tilbudet der jeg trener, men jeg kan godt forstå at man velger saltrening fremfor egentrening. Jeg synes det dog er dumt å latterliggjøre de som velger saltrening.

Og nei, jeg kjenner meg forøvrig ikke igjen i artikkelen.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
Skrevet

Trening har uansett helsemessige gevinster.

Jeg likte bloggen hans. Inspirerende. Operasjon fleskemoderasjon var jo ganske så heftig.

Blir så frustrert over alle disse diettene som legges ut, ingen av de er noe jeg kan spise. Skulle gjerne hatt en diett som jeg kunne følgt slavisk, men det meste innebærer både kjøtt, melkeprodukter og glutenholdig mat.

Skrevet (endret)

Det viktigste ved å trene er (eller burde i alle fall være) helseeffekten det gir. Så vidt jeg har forstått det, så er det mellom utrent og midddels godt trent. Om man trener saltrening tre ganger i uka, så oppnår man i aller høyeste grad helseeffekt.

Artikkelforfatteren bestrider jo ikke helseeffekten ved å trene i sal. Han skriver om hvorfor man ikke får like bra fremgang i form og vektreduksjon med denne typen trening, kontra målrettet styrketrening i kombinasjon med kaloriunderskudd.

Endret av -Englefjes-
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig enig med artikkelforfatteren. Jeg lurte lenge på hvorfor en klassevenninne av meg fortsatte å legge på seg, hun spiste jo like mye som meg når vi var på turer osv, og trente like mange ganger i uka. Da vi flytta sammen fortso jeg fort hvorfor. Hun spiste det samme som meg under måltider ja, men i tillegg spiste hun hele tiden i tillegg til måltidene. Det samme har jeg observert med flere jeg har bodd i kollektiv med, de er og snoker i kjøkkenskapene og putter ting i munnen hele dagen.

Når trenigen i tillegg er på lavintensitet så gir det jo mening at de legger på seg. Men jeg tror nok det er mange som småspiser veldig mye i løpet av en dag uten at de helt registrer det.

Syns ikke artikkelforfatteren er frekk egentlig, bare litt direkte.

• Liker 2
Skrevet

Artikkelforfatteren bestrider jo ikke helseeffekten ved å trene i sal. Han skriver om hvorfor man ikke får like bra fremgang i form og vektreduksjon med denne typen trening, kontra målrettet styrketrening i kombinasjon med kaloriunderskudd.

Nå var det vel først og fremst TS sin kommentar om "saltreningsjenter" som gjorde at jeg skrev det jeg skrev.

Jeg tror heller ikke at det du oppsummerer artikkelen med her, er det alle vil ta ut av å lese dette, selv om det nok er det artikkelforfatteren mener. Det er fryktelig mye fokus på "den idealiserte treningen," og det jeg tror mange vil sitte igjen med er at hvis du ikke trener sånn og sånn, så kan du like gjerne bare gi opp med en gang. Nå mener jeg ikke kun fra denne artikkelen, men også her på KG generelt.

• Liker 4
Skrevet

Bare om å gjøre å bruke veldig mange ord på å si noe alle vet fra før; For å redusere vekten må man innta færre kalorier enn man bruker.

Dersom dette hadde vært noe alle vet hadde det vært få tråder igjen på kosthold og treningsforumene her på KG. Jeg synes det er greit å være litt overtydelig på dette, siden det ikke er like selvsagt for alle.

Skrevet

Uff ja følte meg litt truffet, men min helg begynner på lørdag :fnise:

Godt skrevet, jeg får prøve å fokusere på hva jeg stapper i meg litt mer.

Skrevet

Dersom dette hadde vært noe alle vet hadde det vært få tråder igjen på kosthold og treningsforumene her på KG. Jeg synes det er greit å være litt overtydelig på dette, siden det ikke er like selvsagt for alle.

De fleste vet jo dette, men som artikkelforfatteren påpeker er det svært mange som feilvurderer hvor mye de faktisk spiser, og hvor stor effekt treningen har.

Selvsagt har saltrening noe effekt, men en time zumba skal det ikke mye smågodt til for å utjevne liksom.

• Liker 1
Skrevet

Saltrening kan være bra, det. Men da skal man TA I! Ha instruktører som roper og får deg til å SVETTE!!! A-la bootcamp, boxing osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...