AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Dattera mi er 10 år og har nå fått høre av diverse folk i klassen at hun er ikke norsk, de spørr hvor hun er fra, hun sier jo så klart Norge, men da får hun høre at hun er ikke norsk. Faren hennes er fra et afrikansk land og er svart, noe hun selvsagt er også, men hun er jo født i Norge, oppvokst her og alt sånt. Hun er ikke en gang vært i faren sitt hjemland. Så hvorfor er ikke min datter norsk? I dag da jeg hentet henne så var det en mor til et annet som plutselig spurte meg hvor min datter fra fra. Jeg sa at hun er fra Norge, født og oppvokst her. Da ba hun meg om å slutte å være politisk korrekt og sa at "alle kan jo se at hun ikke er norsk". I går hadde læreren blandet seg inn i samtale med hun og noen i klassen og sagt at hun er halvt norsk til de andre. Noe de andre i klassen selvsagt også henger seg nå opp. Vet ikke helt om de forstår det begrepet heller. Er det noe som egentlig heter det? Halvt norsk, hva skal liksom det bety? Enten så er man vel norsk eller så er man vel ikke. Vel, har man to statsborgerskap, prater begge språkene og har like stor tilknytting begge land så kan jeg nok kanskje si meg enig at man er det, men slik er det ikke for min datter. Er det hvor foreldrene er fra som avgjør hvor barna er fra? De har en til i klassen der begge foreldrene faktisk er utenlansk og han er ikke født her heller eller har norsk statsborgerskap. Han får ikke slike komentarer av andre. Han er hvit da, men hvorfor skulle det ha noe å si? Fargen bestemmer vel ikke hvilket land man er fra? Hva gjør min datter mindre norsk enn de andre når hun er født her, vokst opp her, prater språket. Hun er ikke en gang yngst i klassen så egentlig kan man jo si hun har bodd her lengere enn noen av de andre til og med. Nå er jeg også litt redd for hvordan dette vil gå for hun sier at det var alle som holdt på sånn uten om to av hennes beste venninner, som da forsvarte henne og noen har til og med sat at hun ikke hører til her noe min datter så klart ble lei seg for. Jeg trodde egentlig ikke så små barn tenkte på slike ting en gang. Nå er det jo en gutt som startet dette da og drar med seg de andre da. 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 HUn er jo bare halvt norsk genetisk. En har jo blandet ut de norske genene, så at hun er en typisk nordmann vil jeg ikke si. Slik blir det når man blander ut de norske genene sine. 13
Gjest grønnfi Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Kan hun ikke bare si at "jeg er Norsk, født og oppvokst her men faren min er fra........." Det har jeg alltid sagt og aldri hatt problemer med det. Selvfølgelig skal vel folk bare drite i hvor hun er eller ikke er fra, men slik er nå engang verden. 5
-stina Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Kan du ikke prøve å lære henne å være stolt av sitt afrikanske opphav? Hun er jo ikke 100% norsk, og siden hun er så mørk vil det alltid bli kommentert. 13
Gjest Vampen Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 HUn er jo bare halvt norsk genetisk. En har jo blandet ut de norske genene, så at hun er en typisk nordmann vil jeg ikke si. Slik blir det når man blander ut de norske genene sine. Blande ut de norske genene sine.. Jøje meg! Hvor mange nordmenn tror du har 100% "norske gener"? 19
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Men har nordmenn noen andre gener enn resten av verden? Hva er norske gener? Jeg vil ikke krangle, men klarer ikke helt å få dette til å stemme. De hvite genene (vet ikke om det er noe som heter det, men) kan jo være "vasket ut", slik at hun er halvt hvit og halvt svart, i hvertfall etnisitetsmessig, men det har jo ikke noe med hvilket land man er i fra. Hun er da like norsk som "alle" andre vil nå jeg si. Egentlig skulle ikke det ha noe å si heller. Har selv sagt til henne at hun skal være stolt av den hun er, men ser ikke ut som andre bryr seg om det som driver å dømmer henne.
Gjest Wanted Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 TS, jeg er helt enig med deg. Dattera di er like norsk som Kari og Ola Nordmann. Men hun har ikke bare norsk blod i seg og skiller seg ut utseendemessig. Da vil hun naturligvis få kommentarer, spesielt fra barn. 2
Gjest Vampen Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Men har nordmenn noen andre gener enn resten av verden? Hva er norske gener? Jeg vil ikke krangle, men klarer ikke helt å få dette til å stemme. De hvite genene (vet ikke om det er noe som heter det, men) kan jo være "vasket ut", slik at hun er halvt hvit og halvt svart, i hvertfall etnisitetsmessig, men det har jo ikke noe med hvilket land man er i fra. Hun er da like norsk som "alle" andre vil nå jeg si. Egentlig skulle ikke det ha noe å si heller. Har selv sagt til henne at hun skal være stolt av den hun er, men ser ikke ut som andre bryr seg om det som driver å dømmer henne. Genetisk sett kan vel en nordmann og en afrikaner ha mer til felles enn to nordmenn. Så nei, det finnes ikke noe slikt som unike, norske gener som er helt forskjellig fra alt annet i verden. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Barna lurer bare på hvor de mørke genene kommer fra. Naturlig det ettersom mørkhudet ikke majoriteten i Norge akkurat. 2
Rainbow Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Hvor er det dere bor? Tviler på at dette ville skjedd på skoler der barn med annen hudfarge er mer vanlig. Feks i Oslo. På flere østkantskoler er det få som er såkalt "etnisk norske", og barna tenker ikke over hva slags farge folk har på huden, fordi alle er venner uansett. I alle fall på de skolene jeg har hatt noe med å gjøre, da. Hun kan jo si "jeg er norsk, men faren min er fra .... i Afrika". Enig med deg i at hun er norsk, selv om farens etnisitet er en annen. Da du ble spurt kunne jo du også sagt at "å være norsk kommer ikke an på utsendet, men hvor du er født og oppvokst. Faren til .... er fra ... i Afrika, men hun har ingen kontakt med det landet, og er derfor norsk.
Lady La-Laa Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Så hvis din datter hadde vært født og oppvokst i farens hjemland i afrika så hadde hun kun vært afrikansk sier du?? ...Og ikke noe norsk, selv om mor er norsk... Jau jau! Enten aller altså! 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Ehe du sjønner vel at vi ikke er like alle sammen? Da hadde vi jo sett like ut da. Det er jo en grunn til at du kan se om folk er fra Afrika, Asia, div land osv? Dette kalles gener. I tillegg så er vi ulike atferdsmessig, mye er kultur, men mye av dette er våre gener. De norske genene forsvinner når man parer seg med noen fra en annen verdensdel, og siden deres mørke gener er dominante vil en får dette utseende. Mange av oss er faktisk typisk norske, om der er noe utblandet så er det jaffal med den hvite rasen. Slik at det ikke er synlig. Det er faktisk forsket på at negrer og hvite mennesker ikke har de samme menneskelige genene. 3
Gjest Vampen Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 Ehe du sjønner vel at vi ikke er like alle sammen? Da hadde vi jo sett like ut da. Det er jo en grunn til at du kan se om folk er fra Afrika, Asia, div land osv? Dette kalles gener. I tillegg så er vi ulike atferdsmessig, mye er kultur, men mye av dette er våre gener. De norske genene forsvinner når man parer seg med noen fra en annen verdensdel, og siden deres mørke gener er dominante vil en får dette utseende. Mange av oss er faktisk typisk norske, om der er noe utblandet så er det jaffal med den hvite rasen. Slik at det ikke er synlig. Det er faktisk forsket på at negrer og hvite mennesker ikke har de samme menneskelige genene. *må motstå trangen til å hitle* 7
challenger Skrevet 18. oktober 2011 #14 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg hadde sagt at jeg var halvt norsk og halvt afrikansk om jeg hadde hatt to foreldre fra forskjellig land. Det er jo det hun er. Selv om man er norsk statsboger kan man jo være halvt noe annet.. 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 Genetisk sett kan vel en nordmann og en afrikaner ha mer til felles enn to nordmenn. Så nei, det finnes ikke noe slikt som unike, norske gener som er helt forskjellig fra alt annet i verden. Syns du ikke vi er unike? Vi nordmenn??? Rasisme vil jeg kalle det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #16 Skrevet 18. oktober 2011 Hvor er det dere bor? Tviler på at dette ville skjedd på skoler der barn med annen hudfarge er mer vanlig. Feks i Oslo. På flere østkantskoler er det få som er såkalt "etnisk norske", og barna tenker ikke over hva slags farge folk har på huden, fordi alle er venner uansett. I alle fall på de skolene jeg har hatt noe med å gjøre, da. Hun kan jo si "jeg er norsk, men faren min er fra .... i Afrika". Enig med deg i at hun er norsk, selv om farens etnisitet er en annen. Da du ble spurt kunne jo du også sagt at "å være norsk kommer ikke an på utsendet, men hvor du er født og oppvokst. Faren til .... er fra ... i Afrika, men hun har ingen kontakt med det landet, og er derfor norsk. Vi bor langt ut på bygda, mer vil jeg ikke si. Ja, jeg prøvde å snakke med hun som spurte, men men hun bare gikk da. Hun kan jo si "jeg er norsk, men faren min er fra .... i Afrika" Skal si det til henne. Men da antar jeg de andre sikkert bare vil si at hun er halvt norsk uansett. Min datter vil bare være "en av gjengen" Har også sagt til min datter da hun først sa i fra at hun ikke skulle bry seg og være stolt av den hun er, men det er ikke jo så lett heller når de andre rett og slett dømmer henne. Det er en gutt som startet dette og som sa en del stygge ting til henne. Er litt redd dette skal utvikle seg til mobbing, så har rigt læreren i dag, men hun var uttilgjengelig så får prøve i morge i gjen.
Greengrass Skrevet 18. oktober 2011 #17 Skrevet 18. oktober 2011 HUn er jo bare halvt norsk genetisk. En har jo blandet ut de norske genene, så at hun er en typisk nordmann vil jeg ikke si. Slik blir det når man blander ut de norske genene sine. Ja, huff! Tenk at noen blander ut de norske genene sine, så fælt!! Til TS: Håper du skjønner at datteren din er norsk, selv om hun har en far fra et annet kontinent. Hva med adopterte barn, er ikke de norske da? Jeg mener iallfall de er like norske som andre barn født og oppvokst i Norge. Synd, men tror ikke denne problemstillingen hadde vært aktuell hvis faren til jenta hadde vært europeer, så langt har vi altså kommet i 2011.. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #18 Skrevet 18. oktober 2011 *må motstå trangen til å hitle* PGA?
Bernardette Skrevet 18. oktober 2011 #19 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg fatter ikke hvorfor du ikke kan si det som det er; at hun er halvt norsk og halvt afrikansk? Barn henger seg mer opp i at du på død og liv påstår at hun er lik alle andre, når de helt tydelig ser at hun ikke er det. Barn finner seg i det aller aller meste så lenge man forklarer dem ting med respekt. Og til info har jeg et "blandingsbarn" selv. 5
Gjest Vampen Skrevet 18. oktober 2011 #20 Skrevet 18. oktober 2011 Syns du ikke vi er unike? Vi nordmenn??? Rasisme vil jeg kalle det. Inntil de klarer å finne nisselue-genet som utelukkende opptrer hos nordmenn som kan spore slektskapet tilbake til vikingetida, så vil jeg våge å påstå at vi genetisk sett er fint lite unike ja. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå