Gå til innhold

Don't judge a book by its cover

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Når du skal ut å velge deg en ny bok, så ikke let etter hva andre sier er bra. Finn heller din egen stil og lik de bøkene du liker på tross av hva alle andre liker.

Gå inn i en butikk, eller søk på nett, og kjøp den boka som tiltaler deg. Om det så bare er pga coveret. Tørr å være litt vågal og prøve noe nytt. Bokverden er så enormt mye større enn f.eks Cecilia Samartin, Kate Morton, Henning Mankell osv osv.

Innimellom går du på en smell og kjøper en bok, som kanskje ikke var helt det du ønsket, men andre ganger er du mer en heldig og leser en bok som virkelig treffer deg med brask og bram.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gjort akkurat det på biblotek noen ganger. Da tar jeg bare på en tilfeldig bokstav, og drar fram bøker til jeg finner en som frister kun basert på coveret. Spennende å lese noe man ikke har bestemte forventninger til :) Jeg har også en greie med bøker med fotografier på framsida, de liker jeg ikke! Er et eller annet som gjør at jeg ikke har lyst til å lese de...

Gjest Solmåne
Skrevet

Jeg elsker å ta runden i biblioteket for å se på bøker. Coveret bør helst se bra ut, spesielt hvis den skal ende i min bokhylle. Veldig overfladisk, ja. Men det har en del å si for førsteinntrykket!

Det hadde vært kjedelig om alle fulgte slavisk de mest populære bøkene for øyeblikket. Ingenting er bedre enn å finne en bok på egenhånd som du liker. Det er som å finne en gullskatt! :rodmer:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja det er lettere å gjøre det på biblioteket. Jeg har flere ganger gått til Ark, når de har "3 for 2" tilbud og tatt med meg bøker kun pga utseendet og faktisk ikke blitt skuffa. Endt opp med mye rart jeg vanligvis ikke ville trodd jeg ville lest, men endt opp med en possitiv overaskelse. Jeg bryr meg ikke så mye om hva som er "main streem" på bokfronten og må ikke ha andres anbefalinger for å kunne ta et eget valg. Folk burde bli flinkere til å ta litt sjangser på bokfronten for det er så himla mange spennende bøker der ute som fortjener å bli lest :jepp:

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på dette!

Jeg anbefalte nettopp "Gresshoppen og fuglen" til noen i en annen tråd. Denne boken hadde et så håpløst omslag at jeg holdt på å ombestemme meg da jeg satt og skulle bestille den. Selv om jeg hadde lest en anmeldelse og egentlig hadde bestemt meg på forhånd. Her er omslaget:

http://gyldendal.no/var/ezwebin_site/storage/images/gyldendal/skjoennlitteratur/romaner-og-noveller/gresshoppen-og-fuglen/628014-1-nor-NO/Gresshoppen-og-fuglen_hd_image.jpg

Ble litt på siden, men selv irriterer jeg meg faktisk litt over dårlige covere. Spesielt omslag som gjør at det ser ut som dårlig kiosklitteratur;)

Skrevet

Jeg er veldig flink til å dømme utifra covre :fnise:

Har det et typisk "halvdyp damebok"-cover, sånn som et løvblad i vannet, en bro over ei elv i en skog osv. frister de lite :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg også plukker med meg litt av hvert, spesielt på boksalg. Har endt opp med veldig mye bra - og litt ikke fullt så bra.

Skrevet

Man skal aldri dømme bøker ut fra coveret! :)

Skrevet

En av mine favorittbøker ble valgt ut kun på grunn av coveret. Da var jeg 13-14 år, og coveret simpelthen ropte på meg. Det gjør det fremdeles. :hjerte:

Tormod Haugen - Tsarens Juveler

Skrevet

Det gjør jeg på biblioteket - ikke i bokkhandelen. Bortkastet å kjøpe en bok man ikke liker, både miljømessig og økonomisk.

Skrevet

Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på dette!

Jeg anbefalte nettopp "Gresshoppen og fuglen" til noen i en annen tråd. Denne boken hadde et så håpløst omslag at jeg holdt på å ombestemme meg da jeg satt og skulle bestille den. Selv om jeg hadde lest en anmeldelse og egentlig hadde bestemt meg på forhånd. Her er omslaget:

http://gyldendal.no/var/ezwebin_site/storage/images/gyldendal/skjoennlitteratur/romaner-og-noveller/gresshoppen-og-fuglen/628014-1-nor-NO/Gresshoppen-og-fuglen_hd_image.jpg

Ble litt på siden, men selv irriterer jeg meg faktisk litt over dårlige covere. Spesielt omslag som gjør at det ser ut som dårlig kiosklitteratur;)

Gaaaahark, for et grusomt omslag! :sjokkert: Eneste fristende med det var kommentaren fra Coetzee :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...