Gå til innhold

Litt råd og tips om å leie leilighet!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er to stk. i starten av 20 årene. Bare den ene av oss jobber og tjener ca. 20000 kr i mnd. Er ikke så lenge til den andre også begynner å jobbe, men til da lever vi på ca. 20000 kr i mnd.

Har nettopp fått telefon om å skrive kontrakt o.l, vi har altså fått leilighet på 7500 i mnd. (ikke så billig) men er på 90 kvm og perfekt for sted for hunden vår etc. Midt i byen og kort tilgang til alt.

Ca. slik ser budsjettet vårt hver mnd ut:

startlønn 20 000

leie pr mnd: 7500

strøm: 1000

bensin: 1000 (kjører ikke mye)

mat: 2500-3000

regninger: 2000

div: 2000

treningssenter: 600 for begge

igjen har vi ca 3400 kr som vi kan spare hver måned.

Er dette greit?

Og en annen ting: Vi har ikke spart opp nok til depostiumet som er på 22000, men vi har 17000 kr. Tenkte å låne resten fra banken, sånn bankgaranti greier. Kan vi si dette til leietageren? Gir det dårlig førsteintrykk?

og hva hvis hun ønsker å ha 7500 første gangen, selv om vi ikke har bodd der en måned først? Kan man diskutere det?

Andre tips/råd til hva vi burde si, gjøre etc når vi møter eieren og skriver under osv?

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, vet ikke om det er til så mye hjelp, men har noen tips :)

1. Sørg for at det kommer tydelig frem på kontrakten dere skal signere under på at dere er TO leietakere, og at dere skal betale 3750 kroner HVER. Jeg har bodd i kollektiv med to andre hvor husleia var på 15000. Problemet var at vi var så dumme at vi skrev under på en kontrakt hvor én kunne bli sittende igjen med hele husleia hvis de to andre bestemte seg for ikke å betale. Dette skjedde da en av oss bestemte seg for å IKKE betale sin del, og plutselig fikk vi et inkassokrav som jeg og den andre ble sittende igjen med fordi denne tredje personen hadde unnlatt å betale husleie i flere måneder.. Personen hadde også sørget for at vi ikke fikk se purrebrev om manglende del av husleien..

Så selv om alt er fryd og gammen og dere stoler på hverandre på nåværende tidspunkt, så anbefaler jeg på det sterkeste at dere skriver en kontrakt hvor dere er TO leietakere, og at det kun skal betales 3750 PER person, slik at ikke du (f eks) blir sittende med hele husleia.

2. Hvis dere skal bo midt i byen ser jeg ikke helt behovet for bil? Jeg trenger ikke bil, klarer meg fint med trikk, buss, bane, tog :)

3. Dere burde skrive regler for besøk, overnattingsbesøk osv. Så dere ikke risikerer at det plutselig bor en til der (kjæresten til en av dere f. eks), og det blir krangel om hvorvidt han er en gjest eller en som burde spleise på husleie.. (jeg har også vært i denne situasjonen!)

4. Regner med at du får jobb veldig snart slik at ikke den andre skal betale hele husleia i begynnelsen? Best om det er i orden før dere flytter kanskje :)

5. Jeg slapp å betale hele depositumet, betalte bare en slags garanti på 1300 kroner (minuset er at jeg ikke får tilbake disse 1300 kronene da). Men da slapp jeg å betale depositum på 22500. Vet ikke om deres utleier tilbyr det.

Vanligvis betaler man den første måneden i forskudd, altså f eks jeg betalte 7500 kroner under kontraktsignering i juli, selv om jeg ikke flyttet inn før i august. Så de pengene burde dere ha klare ved kontraktssignering.

HVOR i byen har dere fått tak i en leilighet på 90 kvm til 7500 i måneden?? :sjenert: Jeg betaler 7500 kroner alene for en leilighet på 28 kvm. Tips om hvor taes i mot med glede :)

Håper ikke jeg har misforstått noe, eller ga tips om masse dere visste fra før, men var det jeg kom på nå hvertfall :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Er sikkert ikkje samme by og eg trur det er snakk om eit samboerpar her ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at leie betales på forskudd, så med mindre det er sagt helt tydelig at den betales på etterskudd, så må dere regne med å betale både første måneds leie og depositum før innflytting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det er snakk om eit samboerpar her ;)

Åja, da misforsto jeg totalt. Beklager så mye! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk. i starten av 20 årene. Bare den ene av oss jobber og tjener ca. 20000 kr i mnd. Er ikke så lenge til den andre også begynner å jobbe, men til da lever vi på ca. 20000 kr i mnd.

Har nettopp fått telefon om å skrive kontrakt o.l, vi har altså fått leilighet på 7500 i mnd. (ikke så billig) men er på 90 kvm og perfekt for sted for hunden vår etc. Midt i byen og kort tilgang til alt.

Ca. slik ser budsjettet vårt hver mnd ut:

startlønn 20 000

leie pr mnd: 7500

strøm: 1000

bensin: 1000 (kjører ikke mye)

mat: 2500-3000

regninger: 2000

div: 2000

treningssenter: 600 for begge

igjen har vi ca 3400 kr som vi kan spare hver måned.

Er dette greit?

Og en annen ting: Vi har ikke spart opp nok til depostiumet som er på 22000, men vi har 17000 kr. Tenkte å låne resten fra banken, sånn bankgaranti greier. Kan vi si dette til leietageren? Gir det dårlig førsteintrykk?

og hva hvis hun ønsker å ha 7500 første gangen, selv om vi ikke har bodd der en måned først? Kan man diskutere det?

Andre tips/råd til hva vi burde si, gjøre etc når vi møter eieren og skriver under osv?

Takker for hjelp!

Mine innspill til budsjettet:

Synes kanskje matbudsjettet var litt glissent for 2 personer? Spesielt om det er inkludert hygieneprodukter?

Synes også posten for bilutgifter var litt lav, SIFO kalklulerer med 2000 kr mnd for bilhold for 1-4 personer. Husk at med bilhold så kommer bilforsikring, verkstedskostnader, EU-kontroll, Årsavgift, dekkostnader i tillegg til bensinutgifter.

Jeg er også litt usikker i hva du legger i "regninger". Husk at denne posten skal dekke bredbånd, mobil for 2 personer, TV-lisens, årsavgift bil, bompenger, evt. parkeringsutgifter, evt utgifter til kollektivtransport, bilforsikring, verkstedskostnader, reiseforsikring, uforutsette utgifter osv, osv

En ting jeg også savner i budsjettet er en forsikringspost. Når du flytter i leilighet er det viktig å tegne innboforsikring.

Lykke til med leilighet!

Endret av lintin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må regne med å betale depositum samt første husleie ved innflytning. Dere kan søke banken om depositumlån.

Ikke regn med at utleier vil skrive en kontrakt med dere hver for dere. Hadde jeg fått spørsmål om det da jeg leide ut så hadde jeg avvist de. Som utleier så vil jeg ha trygghet i å få inn mine penger og for meg er det totalsummen som er interessant. Det er ikke holdbart for meg å få inn penger fra en og ikke den andre. Jeg har faktisk utgifter på boligen jeg leier ut.

Matutgiftene høres greit ut for meg. Ikke rom for de store sprellene, men dere kan spise både sunt og godt så lenge dere er kostnadsbevisste.

Hva strøm koster i måneden varierer veldig avhengig av årstid og annen oppvarming. Jeg har strømregninger som varierer fra 500 til 3000 pr mnd.

Du har noen diverseposter som heter regninger og diverse uten å si noe om hva det gjelder. Sett deg ned og sett opp en oversikt over telefon, transport, klær, helse og tannlege, tv-lisens mm utgjør pr. måned.

Når det gjelder bil så må du regne med årsavgift, forsikring, bensin og vedlikehold.

Spareposten din kan jo reguleres så dere har litt å gå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar! Alle sammen :)

Har tenkt veldig mye på dette! Fram og tilbake osv. Ser mer og mer at vi ikke burde leie mer enn 7000 i mnd med den økonomien vi har akkurat nå. Ikke det beste for å si det sånn. Skulle bare ønske jeg fikk meg jobb med en gang, men ikke så lett... Gleder meg virkelig til å studere! Og med det får jeg ca. 90 000 kr i året. Altså ca. 7500 i mnd og det er jo bedre enn ingenting! Og med hans inntekt på ca 20 000, syns jeg vi står godt an med økonomien så lenge.

Vi trakk oss fra den leiligheten til 7500, hadde ikke skrevet noe kontrakt ennå. Vi trakk oss mest pga. en bekjent av oss hadde bodd der før og syns det var mye negativt etc. Gidder ikke å gå mer innpå det i frykt for å bli gjenkjent haha.

Men nå håper vi på en annen leilighet til maks 6000 i mnd. Perfekt :)

Budsjettet vårt er litt endret:

20 000 startlønn

ukjent leie

ukjent strøm

4000 mat

2500 regninger

3000 div

1500 bensin

600 treningssenter

Totalt: 11600

Igjen har vi 8400 som går til leie og evt strøm hvis det ikke er med i leia. Men vi regner med å ha minst 2000 kr igjen som vi kan spare hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skriver under egentlig? Antall eiere uansett hvem som betaler eller bare den personen som betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm, vet ikke om det er til så mye hjelp, men har noen tips :)

1. Sørg for at det kommer tydelig frem på kontrakten dere skal signere under på at dere er TO leietakere, og at dere skal betale 3750 kroner HVER. Jeg har bodd i kollektiv med to andre hvor husleia var på 15000. Problemet var at vi var så dumme at vi skrev under på en kontrakt hvor én kunne bli sittende igjen med hele husleia hvis de to andre bestemte seg for ikke å betale. Dette skjedde da en av oss bestemte seg for å IKKE betale sin del, og plutselig fikk vi et inkassokrav som jeg og den andre ble sittende igjen med fordi denne tredje personen hadde unnlatt å betale husleie i flere måneder.. Personen hadde også sørget for at vi ikke fikk se purrebrev om manglende del av husleien..

Så selv om alt er fryd og gammen og dere stoler på hverandre på nåværende tidspunkt, så anbefaler jeg på det sterkeste at dere skriver en kontrakt hvor dere er TO leietakere, og at det kun skal betales 3750 PER person, slik at ikke du (f eks) blir sittende med hele husleia.

2. Hvis dere skal bo midt i byen ser jeg ikke helt behovet for bil? Jeg trenger ikke bil, klarer meg fint med trikk, buss, bane, tog :)

3. Dere burde skrive regler for besøk, overnattingsbesøk osv. Så dere ikke risikerer at det plutselig bor en til der (kjæresten til en av dere f. eks), og det blir krangel om hvorvidt han er en gjest eller en som burde spleise på husleie.. (jeg har også vært i denne situasjonen!)

4. Regner med at du får jobb veldig snart slik at ikke den andre skal betale hele husleia i begynnelsen? Best om det er i orden før dere flytter kanskje :)

5. Jeg slapp å betale hele depositumet, betalte bare en slags garanti på 1300 kroner (minuset er at jeg ikke får tilbake disse 1300 kronene da). Men da slapp jeg å betale depositum på 22500. Vet ikke om deres utleier tilbyr det.

Vanligvis betaler man den første måneden i forskudd, altså f eks jeg betalte 7500 kroner under kontraktsignering i juli, selv om jeg ikke flyttet inn før i august. Så de pengene burde dere ha klare ved kontraktssignering.

HVOR i byen har dere fått tak i en leilighet på 90 kvm til 7500 i måneden?? :sjenert: Jeg betaler 7500 kroner alene for en leilighet på 28 kvm. Tips om hvor taes i mot med glede :)

Håper ikke jeg har misforstått noe, eller ga tips om masse dere visste fra før, men var det jeg kom på nå hvertfall :) Lykke til!

Det er vel ingen som har spurt om råd for å spare penger her? Og hvorvidt folk trenger bil eller ikke kan vel ikke akkurat du avgjøre. 1000,- mnd i bil er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...