Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I dag oppdaget jeg at DnB NOR tilbyr noe som de kaller BSU 2.0, som man forøvrig kan lese om her.

Man får riktignok ikke skattelette, men man får samme renten som på BSU, som er 4,45% i DnB Nor og passer godt for oss som sparer betydelig mer enn 20000 kr i året. Man kan spare 30000 kr i året på BSU 2.0 i tillegg til da vanlig BSU på 20000 kr. Pengene blir derimot låst til boligkjøp, slik som på vanlig BSU-konto.

Ville bare tipse, kanskje det kunne være interessant for noen. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var meget smart av dem!

Skrevet

Så det går an å opprette en slik konto i tillegg til vanlig BSU, som en sparekonto som går til huskjøp? :)

Skrevet

Så det går an å opprette en slik konto i tillegg til vanlig BSU, som en sparekonto som går til huskjøp? :)

Jepp, ringte kundeservice i stad og bestilte en slik konto til meg selv. :)

Skrevet

Jepp, ringte kundeservice i stad og bestilte en slik konto til meg selv. :)

Det var jo genialt!

Skrevet

Det var kjempelurt! Det skal jeg også vurdere.

Skrevet

Det er et godt tiltak, men er det verdt det? Det er bare 0.2% forskjell på BSU 2.0 renten og den beste høyrenten. Er oppsigelsen av frie uttak og muligheten til å bestemme selv hva pengene skal gå til, bare verdt 0.2%?

Skrevet

Renten på BSU 2.0 går opp til 4,7 % fra 14.11.

Det ser ut som Dnb NOR blir den nye ungdomsbanken. De har i tillegg gode betingelser på lån, gebyrfri bruk av dagligbank (med unntak av 250,- i årsgebyr for visakort) og er suverent best på tilgjengelighet. Jeg synes det er supert at en av storbankene nå satser på de unge.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Renten på BSU 2.0 går opp til 4,7 % fra 14.11.

Det ser ut som Dnb NOR blir den nye ungdomsbanken. De har i tillegg gode betingelser på lån, gebyrfri bruk av dagligbank (med unntak av 250,- i årsgebyr for visakort) og er suverent best på tilgjengelighet. Jeg synes det er supert at en av storbankene nå satser på de unge.

Så utrolig flott! :)

Endret av Yvonne
Skrevet

Det er et godt tiltak, men er det verdt det? Det er bare 0.2% forskjell på BSU 2.0 renten og den beste høyrenten. Er oppsigelsen av frie uttak og muligheten til å bestemme selv hva pengene skal gå til, bare verdt 0.2%?

Uten tvil. Skal en oppnå noe i nærheten av samme renten som på BSU 2.0 må pengene settes i bank hvor jeg ser det som uaktuelt å samle resten av kundeforholdet. Dnb NOR har etter min mening det beste totaltilbudet. Nå som kravene til å få lån også er skjerpet inn er det viktigere enn noen gang å ha et godt kundeforhold til banken.

Gjest NozMonster
Skrevet

veldig godt mulig at det er jeg som er litt treig og dum, men jeg skjønner ikke helt at det lønner seg så fryktelig å kunne sette inn noen tusenlapper ekstra av dine egne penger, i stedenfor å få 4000 gratispenger i året? :klo:

Skrevet (endret)

veldig godt mulig at det er jeg som er litt treig og dum, men jeg skjønner ikke helt at det lønner seg så fryktelig å kunne sette inn noen tusenlapper ekstra av dine egne penger, i stedenfor å få 4000 gratispenger i året? :klo:

Det er myntet på dem som allerede har vanlig BSU. Når den er full, kan man sette inn opptil 30 000 ekstra på den andre kontoen, uten skatteletten, men med samme gunstige rente. De 4000 får de jo fra den vanlige BSU kontoen.

Endret av chikako
Gjest NozMonster
Skrevet

aaah :) takk for svar! så nå som jeg har fylt opp min om et par år, så istedenfor å bare la dem stå der, så kan jeg fortsette å spare på "den samme" kontoen, bare ikke få skattelette?

Skrevet

BSU er gyldent på grunn av skattefordelen, dette er bare et markedsføringsstunt. I tillegg gir det DNBNOR lange og sikre innskudd (fordi innskuddet er låst), slike avtaler kan en godt få - man avtaler gjerne at innskuddet skal være låst i minst 1 år og man får da ekstra god rente, men etter det året kan du benytte pengene som du vil... I motsetning til BSU.

Hva er konsekvensen hvis du velger å ta dette innskuddet (de 30 000) ut av BSU kontoen og bruke det til et annet formål?

Høres ut som et tåpelig forslag synes jeg. Det er skattefordelen som er gylden med BSU.

Skrevet

aaah :) takk for svar! så nå som jeg har fylt opp min om et par år, så istedenfor å bare la dem stå der, så kan jeg fortsette å spare på "den samme" kontoen, bare ikke få skattelette?

Du kan spare til grensen på 20 000 på den vanlige, og i tillegg opp til 30 000 på BSU 2.0, hvert år. Du kan altså allerede spare 50 000 i året. Grensa på vanlig BSU er 150 000, mens grensa på BSU 2.0 er 300 000. Samme om du velger å konsentrere deg om vanlig BSU til den er full, kan du altså fortsette å spare på BSU 2.0 til du er 33 :)

Skrevet

BSU er gyldent på grunn av skattefordelen, dette er bare et markedsføringsstunt. I tillegg gir det DNBNOR lange og sikre innskudd (fordi innskuddet er låst), slike avtaler kan en godt få - man avtaler gjerne at innskuddet skal være låst i minst 1 år og man får da ekstra god rente, men etter det året kan du benytte pengene som du vil... I motsetning til BSU.

Hva er konsekvensen hvis du velger å ta dette innskuddet (de 30 000) ut av BSU kontoen og bruke det til et annet formål?

Høres ut som et tåpelig forslag synes jeg. Det er skattefordelen som er gylden med BSU.

Regner med at det skjer akkurat det samme som om du tar ut innskuddet senere enn samme år det ble satt inn, nemlig at du mister rentene.

Skrevet

Regner med at det skjer akkurat det samme som om du tar ut innskuddet senere enn samme år det ble satt inn, nemlig at du mister rentene.

Med vanlig BSU så må skattefordelen tilbakebetales til staten, rentene som er opptjent beholder man.

Jeg synes ikke det er så veldig bra tilbud fra DNBNOR. Vanlig BSU er bra på grunn av 20% avkastning i form av skattefordelen, året man setter inn innskuddet. Renten er også rimelig god, men ikke så fantastisk som man påstår, når man tar meg seg hvor låst disse pengene er.

Skrevet (endret)

Med vanlig BSU så må skattefordelen tilbakebetales til staten, rentene som er opptjent beholder man.

Jeg synes ikke det er så veldig bra tilbud fra DNBNOR. Vanlig BSU er bra på grunn av 20% avkastning i form av skattefordelen, året man setter inn innskuddet. Renten er også rimelig god, men ikke så fantastisk som man påstår, når man tar meg seg hvor låst disse pengene er.

Ah, ok.

Jeg synes det er en god løsning så lenge politikerne ikke hever taket på BSU, jeg da. For meg er det ikke noe problem at disse pengene blir låst til boligkjøping, da det er det jeg primært sparer opp til uansett. Jeg har i tillegg en bufferkonto til uforutsette utgifter. Grunnen til at kontoen er opprettet er vel først og legge press på politikerne for å få høyere årlig innskudd på vanlig BSU.

Endret av chikako
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns BSU 2.0 er et supert tiltak! Likner en del på kampanjen Kiwi kjørte en periode, "nå har vi fjernet moms på frukt og grønt for å vise politikerne hvor mye bedre alt blir da".

Skulle selvfølgelig gjerne hatt skattefordelen også, men når jeg sparer oppunder dette beløpet i året uansett så tjener jeg på å sette det inn på til BSU-rente, framfor den vanlige sparekontoen. Så tror jeg også det har en sterk signaleffekt til banken, når jeg nå snart skal søke om boliglån som trolig ligger et stykke forbi det de enkleste av lånekalkulatorer mener jeg kan betjene.

Jeg har forøvrig et håp og en liten tro på at BSU-grensen økes neste år, i 2012. Det er tross alt stortingsvalg året etter, og dermed en glimrende mulighet til å vise at man hører på befolkningen samtidig som man fjerner en av opposisjonens mulige valgkampsaker...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...