Gjest badeand1 Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Når man skal gifte seg, ha barndåp osv, koster det noe å "leie" kirka og presten da?
Gjest Doh Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Barnedåp foregår jo under den vanlige gudstjenesten, så regner ikke med at det koster noe. Bryllup koster noe hvis det holdes i en annen kirke enn den man tilhører. Vi betaler 1300 kr for leie av kirke, leie av prest og organist kommer utenom. Hva det koster avhenger av kirken, noen er mye dyrere enn andre. Begravelse aner jeg heldigvis ikke
FruN Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Vi betaler ikke noe i kirken, siden vi sogner til den.
lilleGrethe Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Det koster nok noe å begrave folk også, da betaler man for selve graven, men ikke for selve gudstjenesten såvidt jeg vet. Ved bryllup er vanligvis forutsetningen for at det skal være gratis at man er medlem i statskirken, og sogner til kirken man vil gifte seg i. Ved dåp blir jo barnet meldt inn i statskirken, der er det ingen kostnad. Begraves må man jo uansett, og som regel finnes det ikke alternativer til kirkegården. Jeg tror derfor ikke det er forskjell i pris for statskirkemedlemmer og andre. Men dersom man står utenfor kirken, kan man ikke kreve kirkelige seremonier. Kirken.no har mer info.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Dop koster, uansett hvor du tenker å kjøpe det. 7
ashera Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Dåp og begravelse koster ikke noe. Men skal du gifte deg i en kirke du ikke sogner til, må du som regel betale et beløp. Noen kirker er svært populære bryllupskirker og har så mye press at det gjerne er brylluper utenom frihelgene til de fast ansatte, og man må da leie inn ekstra personell.
Gjest badeand1 Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Dåp og begravelse koster ikke noe. Men skal du gifte deg i en kirke du ikke sogner til, må du som regel betale et beløp. Noen kirker er svært populære bryllupskirker og har så mye press at det gjerne er brylluper utenom frihelgene til de fast ansatte, og man må da leie inn ekstra personell. Hva ler du av?
ashera Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Dop koster, uansett hvor du tenker å kjøpe det. Hva ler du av? Jeg ler av AB over som tullet. Beklager. Du er kanskje svensk, siden du skriver "dop"? Det heter "dåp" på norsk. "Dop" på norsk = "rusmidler, narkotika".
Gjest badeand1 Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg ler av AB over som tullet. Beklager. Du er kanskje svensk, siden du skriver "dop"? Det heter "dåp" på norsk. "Dop" på norsk = "rusmidler, narkotika". Åh, hehe Trodde du lo av spørsmålet mitt, jeg.
ashera Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Neinei, det var et helt relevant spørsmål, det!
ivorybride Skrevet 21. oktober 2011 #11 Skrevet 21. oktober 2011 Noen kirker er dyre å leie (hvis man ikke sogner til den). Vi skal f.eks gifte oss i Nidarosdomen og den koster nesten 10 000 kroner å leie. Vi vurderte også en annen populær kirke i Trondheim, den kostet vel mellom 8-9 000 tror jeg. Mulig det er billigere for kirker som ikke har så stor pågang? Uansett billigst å bruke den man sogner til da
Myrthel Skrevet 21. oktober 2011 #12 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Vi giftet oss og hadde dåp i en kirke vi ikke sognet til. (Men som ligger der jeg vokste opp). Vi betalte litt for kirken, og litt for presten. (Ønsket nemlig å ha en "kjendisprest", som egt. ikke vier og døper barn lengre) Endret 21. oktober 2011 av Myrthel
Gjest badeand1 Skrevet 21. oktober 2011 #13 Skrevet 21. oktober 2011 Vi giftet oss og hadde dåp i en kirke vi ikke sognet til. (Men som ligger der jeg vokste opp). Vi betalte litt for kirken, og litt for presten. (Ønsket nemlig å ha en "kjendisprest", som egt. ikke vier og døper barn lengre) Nå ble jeg nysgjerring på hvem denne "kjendispresten" er.
Myrthel Skrevet 21. oktober 2011 #14 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Nå ble jeg nysgjerring på hvem denne "kjendispresten" er. Jeg har ikke lyst til å skrive det her....kan bli så lett å gjenkjenne meg her inne for andre da... Endret 21. oktober 2011 av Myrthel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå