Kayli Skrevet 19. januar 2012 #81 Skrevet 19. januar 2012 (endret) Det har de men da er man avhengig av at det er innvilget ekstra timer fra ppt. Utenom de timene gjør enkelte lærere som de vil. ALLE barn har rett til tilpasset undervisning - det er ikke noe PPT skal måtte bestemme. Du har imidlertid rett i at PPT må inn å tilråde ekstra ressurser for barn med særlige behov, dvs. hvis barnet trenger spesielt tilpasset undervisning som gruppeundervisning, eget undervisningsopplegg, egen lærer eller assistent. Jeg synes det høres svært merkelig ut at et barn som har fått en diagnose som autisme ikke har ekstra ressurser. Selvfølgelig har mange kommuner og skoler dårlig økonomi, men dette er en lovbestemt rett, så her må foreldrene ikke gi seg! (For spesielt interesserte: Opplæringsloven § 5.) Endret 19. januar 2012 av Kayli
Gjest Mandalas Skrevet 19. januar 2012 #82 Skrevet 19. januar 2012 Kayli: Vi har hatt ppt og autismesenteret inne i bildet, men de syns også at alt bare går sååå bra. Også har vibrukt opplæringsloven ang trivsel på skolen, men kom ikke noe særlig vei der heller. Nå har vi gitt opp og prøver bare å holde ut og kjøre vårt eget race det siste halvåret her. Til høsten bytter vi skole! Har forresten hørt om flere som har følt seg tvunget til å gjøre det samme pga dårlig tilrettelegging når barna trenger litt ekstra.
Kayli Skrevet 19. januar 2012 #83 Skrevet 19. januar 2012 Kayli: Vi har hatt ppt og autismesenteret inne i bildet, men de syns også at alt bare går sååå bra. Også har vibrukt opplæringsloven ang trivsel på skolen, men kom ikke noe særlig vei der heller. Nå har vi gitt opp og prøver bare å holde ut og kjøre vårt eget race det siste halvåret her. Til høsten bytter vi skole! Har forresten hørt om flere som har følt seg tvunget til å gjøre det samme pga dårlig tilrettelegging når barna trenger litt ekstra. Uff, dette er jo bare trist... Høres ikke ut som skolen deres har lest lov om spesialundervisning.... Må være utrolig slitsomt både for dere foreldre og barnet å slåss mot de som egentlig skal hjelpe dere. Masse lykke til - håper dere finner en løsning!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #84 Skrevet 19. januar 2012 Jeg går nå på vgs, og forskjellene i klassen er større en dere kan tenke dere. Vi har en hel del lekser, og mange av dem er basert på neste time. Har du ikke gjort dem, så vel synd for deg, du skjønner ikke noe av den neste timen! De som har gjort leksene er elever fra ressurs sterke hjem, de med penger og foreldre med universitet utdanning. Mens borteboere og elever som ikke har slike resurser går det værre med. Som borteboer MÅ du jobbe for å overleve. Man får mellom 3000-5000 kr av lånekassa når man går vgs. Noen foreldre har ikke penger til å hjelpe, så derfor må du ha en jobb. Jobb, skole og lekse. Er det ingen som ser den? Noen klarer dette utmerket, men det fører bare til at resten av oss, vi som ikke klarer og kombinere, føler oss udugelige. Her kan være en helt normal dag, for en borteboer; 08.00 til 15.00 Skole 16.00 til 21.00 Jobb 21.00 For elever som ennå har litt futt i seg; begynner på leksene i halvsøvne, klarer det ikke og blir skuffet og frustrert. Dette humøret blir med på skolen dagen etter fordi da kommer anmerkningene, kjeften og blikkene fra de andre elevene. " Herregud da, kan du ikke bare ta skolen mer serriøst? " Læreren kan komme med forslag om at du kan dra på lekse hjelpen, men GUESS WHAT; du har jobb når den er. Hver gang. Noen andre elever i klassen har det kanskje akkurat som deg, men de klarer det med glans. Mislykket følelse hvor? Jeg forstår dette med at dere vil ha lekse grunnlaget og blabla. Men vi trenger ærlig talt ikke noe lekse grunnlag når vi ikke kommer oss igjennom vgs pga leksene. Vi har en utvekslings elev fra Canada i vår klasse, han var en topp student i Canada. Legg merke til fortidstegnet. Der hadde de vist bare skole, og null lekse. Men det gjorde han mer fokusert til å suge opp informasjonen som faktisk var på skolen. Man ser den norske skolen plager han, for han bestatt på å være best. Han skjønner ikke formålet med leksene, de er mer forvirrende en oppklarende. Men når DET er sakt, så er ikke lekser det samme som å lese på notater etter undervisning for å huske den bedre. Notater leser jeg alltid på! Det er viktig å få en repitisjon av hva du har gjort hele dagen. Lekser gjør ikke det. Lekser ødelegger skillet mellom skole og fritid. Lekser er roten til all angst, deprisjon og prestansjons angst som elever i vgs har. Jeg gjør aldri lekser.Har ikke tid, jeg må jobbe. Lærerne har gitt opp annmerkninger, fordi jeg ennå, til tross for null lekser har gode karakterer. Det jeg gjør, er å lese notater. Som vi forresten aldri blir oppfordret til å gjøre. Vi blir ikke oppfordret til å skrive notater engang. Ganske rart egentlig. Det vi mangler, er faktisk gode lærere som ikke skyver all læring til hjemme arbeid. MEN noen trenger jo lekser, men det skulle ikke vært sånn at du MÅ gjøre dem. Det skulle heller vært sånn at etter en time, kunne læreren sakt; "Trenger du mer om dette så kan du gjøre de og de oppgavene. " Så kan de som trenge lekser gjøre lekser, mens vi andre slipper. Og sånn btw, til dere "små" barns foreldre, vis denne fram på neste foreldre møte! http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/-elevene-kan-nekte-aa-gjoere-lekser-2545448.html Funker ikke på vgs da, her er det diktatur, elevenes meninger skal for all del ikke bli hørt, uansett hvor mye de liker å tro at de hører på oss.
Viljaa Skrevet 19. januar 2012 #85 Skrevet 19. januar 2012 Ååå. Jeg klarte ikke å skrive et helhetlig innlegg om dette. Måtte avrunde hver setning med et MEN osv. Positivt med lekser: - Lærer eleven å jobbe selvstendig med skolen, og det å gjøre skolearbeid utenfor skolen (en dødsviktig vane å ha dersom man har planer om å studere). - Gir eleven muligheter til å studere mer på SIN måte. Kan feks høre på musikk, ta pauser når det passer og i det hele tatt andre ting en ikke kan ta seg til rette med i klasserommet. - Kan være en hard nøtt for vanskeligstilte, MEN vil også gjøre dem sterkere dersom man ikke gir opp. Min mor og min søster har begge lese/skrivevansker, men min søster har fått strengere oppfølgning og fungerer helt normalt i dag, mens min mor fikk lov til å "slippe" skolearbeid siden "det ikke er noen vits", og dermed overvant hun aldri problemene sine. - Lærer elever å planlegge, strukturere og ikke minst å ta initiativ til å gjøre skolearbeid uten at lærer passer på. Negativt: - Kan gi eleven problemer med skolen, feks nedsatt ordenskarakter ved ikke innlevert arbeid. - Kan skade elevens selvtillitt dersom hun/han ikke får hjelp med problemet. - Skaper et skille mellom barn som har foreldre som enten er flinke faglig og glade i å hjelpe til og de barna med foreldre som ikke kan/vil hjelpe like mye noe som igjen gir ulike forutsetninger.
lugga Skrevet 20. januar 2012 #86 Skrevet 20. januar 2012 Hjemme hos oss har aldri lekser vært ett problem, enda hvertfall. På skolen hvor mitt barn går gjør de unna litt av leksene ett par ganger i uken, i skoletiden, og har litt lengre skoledager, det er supert. Men ser at allerede nå i 4.klasse har de ekstremt mye lekser. Her gjøres leksene som oftest før middag og hvertfall før 18, etter det er konsentrasjonen dalende. Enn så lenge sitter jeg sammen med barnet mitt, passer på at alt blir gjort og repeterer ting. Vi prater om hvor viktig leksene er og prøver å gjøre noe hyggelig (om vi har tid) når leksetiden er over. Men jeg har kanskje vært heldig som ikke har hatt noe krangling om leksene enda, men det kommer kanskje når barnet blitt blir større
Wit1 Skrevet 20. januar 2012 #87 Skrevet 20. januar 2012 Jeg tror vi trenger lekser helt fra de første klassetrinnene for å sikre at elevene faktisk lærer og skjønner det de holder på med. På skolen sitter de ved siden av andre og konsentrasjonen blir deretter. Vår datter var det et slit å få til å gjøre leksene de første årene. Vanen var ikke innarbeidet, og hun var vant til lek og moro etter barnehagen. Nå i 3. klasse går dette helt fint. Hun gjør lekser i leksehjelp på skolen, eller med det samme hun kommer hjem. Hun har ukeplan med lekser, noe som gjør at hun heller sitter lenge på mandag og tirsdag med lekser sånn at hun kan gå ut og leke resten av uka. Leselekser MÅ barna ha hjemme. På skolen blir ikke alle hørt i lesing, og lesekunnskapene er den viktigste grunnpilaren for videre læring. Ja, jeg skjønner det er problematisk for barn med bokstavdiagnoser å konsentrere seg om lekser, men da bør kanskje heller leksene deres tilpasses hver enkelte elevs nivå. Jeg ønsker at min datter skal tilegne seg vaner med lekser og måter å løse oppgaver på tidlig. Da har hun med seg de gode vanene på ungdomsskolen og videregående når karakterene settes, og grunnlaget for videre utdanning legges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå