Personlig12 Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Trøtte barn Trøtte foreldre Gjør leksene dine før du går ut å leker Gjør leksene dine før du ser tv Gjør leksene dine før du setter deg på dataen Gjør leksene nå før middagen Nei, du får vente til pappa kommer hjem han er god i matte Har du ikke gjort leksene dine? Når skal du gjøre leksene dine? Mamma, det er så sent nå, jeg er sliten kan jeg slippe å gjøre lekser? Mamma er så sliten, kan du ikke bare gjøre leksene dine nå, jeg orker ikke å krangle Mamma, hvorfor har vi lekser egentlig? Mamma jeg forstår ikke dette, ikke jeg heller barnet mitt Kan jeg gjøre de en annen dag? Gjør leksene dine nå! Å du slette tid, JA til en leksefri skole. Har man en krangel med barnet sitt i løpet av uka, skal jeg vedde på at det har med lekser å gjøre. Noen som er enige? 5
Mamma1 Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Jepp! Jeg er lærer og mamma, står på den.måten med et bein i hver leir. Er i utgangspunktet motstander av lekser, men leselekser bør de ha. 4
Fanta Exotic Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Lekser er viktigere når man begynner på ungd.skole og ikke minst vgs! Da er det godt å ha innlærte lekserutiner. Kommer man på universitetet og ikke vet hvordan man skal gjøre lekser har man nok problemer med å komme gjennom pensum.. Men er enig i at det ofte er veldig mye lekser på barneskolen. Husker jeg satt og sleit mye med det da jeg var liten 5
Gjest Bomullsdott Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Enig med deg, men det er vanskelig å komme gjennom pensum uten lekser. Da måtte man isåfall hatt heldagsskole, noe som for mange ikke er så populært. Dessuten er det viktig å lære seg til å arbeide selvstendig uten at læreren henger over deg. 4
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Trøtte barn Trøtte foreldre Gjør leksene dine før du går ut å leker Gjør leksene dine før du ser tv Gjør leksene dine før du setter deg på dataen Gjør leksene nå før middagen Nei, du får vente til pappa kommer hjem han er god i matte Har du ikke gjort leksene dine? Når skal du gjøre leksene dine? Mamma, det er så sent nå, jeg er sliten kan jeg slippe å gjøre lekser? Mamma er så sliten, kan du ikke bare gjøre leksene dine nå, jeg orker ikke å krangle Mamma, hvorfor har vi lekser egentlig? Mamma jeg forstår ikke dette, ikke jeg heller barnet mitt Kan jeg gjøre de en annen dag? Gjør leksene dine nå! Å du slette tid, JA til en leksefri skole. Har man en krangel med barnet sitt i løpet av uka, skal jeg vedde på at det har med lekser å gjøre. Noen som er enige? Absolutt ikke. Forstår ikke hvordan de skulle kunne lære seg studieteknikk om de ikke hadde lekser eller hvordan følge med på pensum. De burde iallefall ikke slutte med oppgaveskrivninger iallefall for det slipper man ikke unna høyere oppe i utdanningssystemet. Slipper de det på barneskolen/ungdomsskolen vil de slite på høgskolenivå. 9
Personlig12 Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. oktober 2011 Lekser er viktigere når man begynner på ungd.skole og ikke minst vgs! Da er det godt å ha innlærte lekserutiner. Kommer man på universitetet og ikke vet hvordan man skal gjøre lekser har man nok problemer med å komme gjennom pensum.. Men er enig i at det ofte er veldig mye lekser på barneskolen. Husker jeg satt og sleit mye med det da jeg var liten Enig, det tenkte jeg på i dag. At en kan begynne med det når barnet blir eldre, slik at de skal kunne bli selvstenige og studere på egenhånd når de blir eldre. Ikke vist med lekser når en går på barnaskole, leselekser er viktig, men her i huset så er nå det bare kos også da.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Enig, det tenkte jeg på i dag. At en kan begynne med det når barnet blir eldre, slik at de skal kunne bli selvstenige og studere på egenhånd når de blir eldre. Ikke vist med lekser når en går på barnaskole, leselekser er viktig, men her i huset så er nå det bare kos også da. En ide å lære gode vaner før man får karakterer da.. 1
altflyter Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tenkte det samme som deg da jeg gikk på ungdomskolen. Så kom vgs, og man måtte jobbe en del for karakterene... Nå studerer jeg og priser meg lykkelig over de gode vanene mine. DA kan du snakke mye lekser/jobbing... I bunn og grunn syntes jeg lekser er en god ting. Det er snakk om en time om dagen om man jobber jevnt.... 2
Personlig12 Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tenkte det samme som deg da jeg gikk på ungdomskolen. Så kom vgs, og man måtte jobbe en del for karakterene... Nå studerer jeg og priser meg lykkelig over de gode vanene mine. DA kan du snakke mye lekser/jobbing... I bunn og grunn syntes jeg lekser er en god ting. Det er snakk om en time om dagen om man jobber jevnt.... Ja jeg ser den jeg også, vært der selv. Jeg tenker bare på all den surmulingen og unødvendige kranglingen som skjer hjemme pga lekser. Spes når barna er små. De er trøtte og slitne og vil helst gjøre andre ting enn å sitte med lekser når de kommer hjem etter en lang skoledag. Det samme kunne vi foreldre tenk oss av og til.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Gode arbeidsvaner er selvfølgelig viktig, men jeg tror ikke at man må tilegne seg dem i seksårsalderen... Og hvis man sliter på universitetet fordi man ikke har lært seg gode leksevaner i barndommen - ja, da har man kanskje ikke noe på universitetet å gjøre :gjeipe:. 2
palle Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 på barneskolen: - ja til en time lengre skoledag. - ja til å lære studieteknikk. - ja til å lære å planlegge og gjennomføre et prosjekt - ja til å lære å skrive en omfattende oppgave (studie) - ja til å bli ferdig med alt PÅ skolen. - ja til målbevisst og konkret vurdering av elevene når det er sagt mener jeg det er enormt viktig at foreldrene likevel hjelper barna sine. mange trenger ekstra hjelp og tilrettelegging for å utnytte evnene sine, enten de er mindre eller mer "smarte" enn gjennomsnittet. derfor bør det uansett være mulig at elevene leser eller gjør oppgaver på kveldstid (sammen med foreldre). på ungdomsskolen og vgs - ja til bruk av alle hjelpemidler på eksamen - ja til muntlig presentasjon av sin oppgave - ja til fler muntlige prøver (presentasjoner) - ja til mer tverrfaglig arbeid og oppgaveløsning - ja til formell vitenskap som et eget fag - ja til samfunnsvitenskap som et eget fag 2
Mamma1 Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Alle argumenterer med det at det tar jo bare en time hver ettermiddag, det er viktig for å komme gjennom pensum og at de ikke kommer til å klare å studere senere. 1. Det tar en time for noen. For andre tar det tre timer og andre blir aldri ferdige. Dette kommer helt an på eleven. 2.Nei, det er ikke viktig for å komme gjennom pensum. I læreplanen står det ikke noe pensum, de har mål de skal nå. Man skl ikke bruke lekser til nytt stoff uansett, det skal være repetisjon av ting de har gjort på skolen. 3. Det er langt fra alle som skal studere, mange skal gå to år på vgs og bli ferdig med skolen. 4. Forskning viser at lekser har liten eller ingen effekt på læringen. Hva blir da igjen av gyldige argumenter? Jeg er for en todelt ungdomsskole, der den ene retningen er studiespesialiserende. Der kan de lære seg studieteknikk osv, mens den andre retningen skal være mer praktisk orientert. Selvfølgelig med mulighet for å studere senere ved en evt eksamen e.l. Norsk skole skaper flere tapere enn nødvendig. Vi trenger en skole tilpasset elevene, ikke at alle elevene skal tilpasse seg den samme formen. Alle er ulike, og det er problematisk å dytte alle sammen gjennom samme løpet på skolen. De snakker så fint om tilpasset undervisning, noe som fungerer veldig dårlig i praksis når alle har de samme.målene de skal nå uansett. Endret 18. oktober 2011 av Mamma1 8
Skylight Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg synes at lekser først har blitt ok etter at datteren min kom over SFO stadie. Det er for sent for en 6-10 åring å begynne med lekser etter 4-5 tiden, kanskje 6-7-8 tiden. Men nå som hun er hjemme tidligere og kan starte på leksene før jeg kommer hjem har det gått mye bedre, og så har hun jo modnest også litt da selv om leksene har blitt fler. Jeg synes også ukelekser er langt bedre enn dagslekser, så man kan planlegge leksene litt etter hva som skjer ellers i uka. Synes man skal kunne ha den fleksibiliteten i livet etter skol/jobb tid til å kunne gjøre noe helt annet enn det normale. Selv snek jeg unna de fleste lekser oppigjennom barne og ungdomsskolen, ja, mye vidregående også. Jeg tok vel med meg denne "teknikken" over på universitetet også, men jeg har da fint kommet meg igjennom det som skulle være. Ikke alle trenger å lære å gjøre lekser for å få pensum inn i huet. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2011 #14 Skrevet 18. oktober 2011 Enigi den over. Jeg gjorde ikke en eneste lekse eller øvde til en eneste prøve gjennom hele barne og ungdomskolen. Foreldre og lærere prøvde men, jeg nekta plent. Så begynnte jeg på yrkesfag på videregående, et yrke jeg var genuint interessert i og har forøverig vært det siden jeg var liten. Jammen gikk jeg ut med 6 i alle fag likevel gitt...
sommermor Skrevet 19. oktober 2011 #15 Skrevet 19. oktober 2011 Her gjøres leksene rett etter middag,den rutinen har vi hatt siden 1 trinn.Hun går nå i 3 trinn. Leksene er viktige synes jeg,og det er viktig å innarbeide gode studieteknikker tidlig. Men med store lærevansker i hus,så er ikke lekser så lett heller. 1
la Flaca Skrevet 19. oktober 2011 #16 Skrevet 19. oktober 2011 Norske barn ligger langt etter i læreprosessen i forhold til andre land, så jeg er positiv til lekser fra 1. trinn. Små barn suger til seg lærdom og vaner som svamper, og man gjør dem en bjørnetjeneste hvis man ikke innfører hjemmelekser tidlig tror jeg. Det er heller mengden man kan diskutere. Når foreldrene tar jobben med å stille opp og hjelpe til kan leksestunden bli noe positivt, det er ihvertfall målet hjemme hos oss. Bonding, skryt, en del strev, men også kvalitetstid med foreldrene er ikke så verst når det kommer til stykket. Mange får seg en knekk i motivasjonen i tenårene, det er da utfordringen i forhold til lekser er størst etter min erfaring. Men da hjelper det ikke at man ligger etter med innarbeiding av gode vaner. Jeg syns faktisk man kunne begynt med symbolske lekser hos barn som går det siste året i barnehagen. Uansett alder, nøkkelen til skoleengasjerte barn tror jeg ligger hos foreldrene. 4
la Flaca Skrevet 19. oktober 2011 #17 Skrevet 19. oktober 2011 3. Det er langt fra alle som skal studere, mange skal gå to år på vgs og bli ferdig med skolen. På hvilket tidspunkt skulle man i såfall avskrevet et videre studium etter vgs? 2
Grønt blad Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) på barneskolen: - ja til en time lengre skoledag. - ja til å lære studieteknikk. - ja til å lære å planlegge og gjennomføre et prosjekt - ja til å lære å skrive en omfattende oppgave (studie) - ja til å bli ferdig med alt PÅ skolen. - ja til målbevisst og konkret vurdering av elevene når det er sagt mener jeg det er enormt viktig at foreldrene likevel hjelper barna sine. mange trenger ekstra hjelp og tilrettelegging for å utnytte evnene sine, enten de er mindre eller mer "smarte" enn gjennomsnittet. derfor bør det uansett være mulig at elevene leser eller gjør oppgaver på kveldstid (sammen med foreldre). Mitt svar: Ja til elever som er fokuserte og jobber aktivt med skolearbeid når de er på skolen. Jeg vil tro de fleste husker hvor mye bedre de fleste arbeidet med oppgaver når de visste at det var lekser, og man kunne slippe lekser hvis man ble ferdig med det på skolen. Hvis man "truer" med at "det dere ikke blir ferdig med blir lekser", så blir mange elever mer fokusert på skolearbeid framfor å skravle med medelever o.l. Elevene lærer vel litt om studieteknikk allerede tidlig i barneskolen? For øvrig er jeg enig i mye av det du skriver. på ungdomsskolen og vgs - ja til bruk av alle hjelpemidler på eksamen Absolutt alle hjelpemidler? Er det greit å ringe noen for å få hjelp? På noen eksamener er det tillatt med alle hjelpemidler (unntatt det som innebærer kommunikasjon), f.eks er det helt greit å laste ned hele wikipedia til datamaskinen, og det er helt greit å ta med alt av notater, bøker, ferdigskrevne stiler osv. på norskeksamen. Får vi da testet hva eleven kan og klarer å prester i løpet av eksamen? Jeg mener nei. - ja til muntlig presentasjon av sin oppgave Jeg ser absolutt nytteverdien av dette, men er du klar over hvor mye tid dette tar? La oss si at hver elev skal holde en presentasjon på 10 min, inkl. tid som brukes til å klargjøre pc/powerpoint, gå opp/ned til tavla osv. (da er 10 min veldig lite, 15 mer realistisk). La oss si at vi rekker fire elever på én skoletime (45 min). En klasse på 30 elever vil da bruke 7,5 skoletimer hvis alt går på skinner. Er dette et fag med tre skoletimer i uka bruker man minst 2,5 uker på dette. Dette er mye tid som går på bekostning av andre ting, spesielt i vgs., og det er lite inspirerende for elevene å høres på medelevers presentasjoner i så lang tid. Jeg er enig at man burde ha minst én muntlig presentasjon i løpet av et skoleår, fordi det er viktig å øve på muntlige presentasjoner) og det er vel kanskje også nedfelt i Kunnskapsløftet. - ja til fler muntlige prøver (presentasjoner) Jeg ser poenget, men spør: Hvordan skal dette gjennomføres praktisk? Grupper? Én og én eleven ut i et annet rom sammen med læreren? Hele klassen samtidig? Hvilke krav stilles til etterprøvbarhet dersom eleven ikke er fornøyd med karakteren? - ja til mer tverrfaglig arbeid og oppgaveløsning Jeg er helt enig i at tverrfaglig arbeid er kjempeviktig, se hvordan alt henger sammen. Samtidig er det en rekke utfordringer knyttet til det, f.eks. tidsbruk, vurdering og setting av karakter. Er det gruppearbeid, skal man da sette gruppekarakter? (hvis det i det hele tatt er lov med felles gruppekarakter...) - ja til formell vitenskap som et eget fag Hva mener du med formell vitenskap? Vitenskapsteori? I så fall, innen hvilke/t fagområde/r? - ja til samfunnsvitenskap som et eget fag På vgs. er vel dette allerede et eget fag, og også videre delt opp i flere fag. Tenker du på u-skolen? I så fall bryter dette med tanken om tverrfaglighet. Problemet er vel mer det at skolen ikke klarer å gjøre stoffet/innfallvinkelen tverrfaglig? For øvrig er jeg enig, da jeg mener elevene får mer ut av å skille samfunnskunnskap, historie og geografi fra hverandre. Det gir en tydligere struktur, selv om ulempen er enda flere karakterer som skal settes. Edit: tastefeil Endret 19. oktober 2011 av Grønt blad 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Lekser er ok for mange, men for skolesvake elever er det ofte et helvete, både for barn og foreldre. Her har vi en 14-åring som er skoleflink og ambisiøs. Hun sitter med lekser minst en time daglig, noen ganger mer. Denne uka har hun f.eks 3 prøver (selv om skolen har sagt at det aldri skal være mer enn 2 pr uke. Det har skjedd at de har hatt 5...). All hennes tid i ukedagene går til lekser og en fritidsaktivitet som legger beslag på 3 ettermiddager i uka. 10-åringen har AD/HD og sliter voldsomt på skolen. Lekser er tortur, og det er en daglig kamp for å komme igjennom det. Det første han sier når han kommer hjem fra skolen på fredag er "i dag er det ikke lekser!!!" Barn i SFO-alder er gjerne hjemme fra skolen ved 16-17-tida. Da skal det gjøres lekser, det skal lages og spises middag, og man har gjerne en fritidsaktivitet en gang eller to i løpet av uka. I tillegg skal man altså sette seg ned og gjøre lekser. Jeg vet ikke hvor mange foreldre som ville satt pris på å måtte sette seg ned en times tid med jobbing etter nettopp å ha kommet hjem fra jobb? Det kan være vanskelig å komme igjennom pensum uten lekser, og det er der heldagsskolen kommer inn. Studieteknikk er det mulig å lære seg på skolen. Lekser og mer avanserte studieteknikker kan man praktisere mer av fra ungdomsskolen. Fant forresten denne: http://www.h-a.no/Nyheter/Debatt/Leder/tabid/224/Default.aspx?articleView=true&ModuleId=24400
Gjest Linaria Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Absolutt uenig. En som har gått hele grunnskolen og vgs uten lekser kommer til å få store problemer med videre utdanning. Jeg mener også at en leksefri skole vil skape enda latere ungdom enn det vi har i dag. Det jeg synes er at det burde være større tilbud om leksehjelp på skolen og på SFO, og også en mer positiv holdning til det. Kanskje litt mer frihet og spennende lekser enn barna har i dag. Det er veldig synd at barn får et så negativt syn på lekser så tidlig, for det er en svært viktig del av skolegangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå