Gå til innhold

Hvordan lage stekte potetterninger raskt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Har dere noen gode forslag til hvordan man kan lage potetterninger raskt! Jeg bruker en evighet på å steke de slik at de ikke blir harde, men sprø og gode!

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Jo mindre terningene er, jo raskere blir de ferdige.

Jeg har olje i panna, full varme, steker de så de blir skikkelig sprø og senker så varmen og lar de stå litt til.

Eller så koker du potetene først.

Skrevet

Jo mindre terningene er, jo raskere blir de ferdige.

Jeg har olje i panna, full varme, steker de så de blir skikkelig sprø og senker så varmen og lar de stå litt til.

Eller så koker du potetene først.

Jeg må forsøke å lage de enda mindre da. Det er ikke så lett å hakke de opp synes jeg. Nå er de ca. litt under 1 cm på hver side.

1. Hvor ofte snur du de?

2. Hvor mange terninger har du i panna om gangen? Er alle terningene i kontakt med bunnen av panna hele tiden?

Gjest Consensio
Skrevet

Sånt klarer jeg ikke å svare på.

Noen ganger bruker jeg 1 potet, andre ganger bruker jeg 5 poteter avhengig av hvor mye mat jeg må lage. Så lenge det får plass, så har jeg alt i panna med en gang.

Jeg snur på de jevnlig, "rører" litt rundt oppi panna liksom.

Bruker vel ca 10 minutter på å steke de ferdig.

Jeg syns ikke det er vanskelig å kutte dem opp, uansett om det skal være store eller små biter. Er jo bare å dele dem :fnise: deler de først i to, så skjærer jeg på langs x antall ganger og så på bredden x antall ganger. Hvor mange ganger kommer igjen an på hvor store biter jeg skal ha

Skrevet

Jeg må forsøke å lage de enda mindre da. Det er ikke så lett å hakke de opp synes jeg. Nå er de ca. litt under 1 cm på hver side.

1. Hvor ofte snur du de?

2. Hvor mange terninger har du i panna om gangen? Er alle terningene i kontakt med bunnen av panna hele tiden?

Nå skal du høre :opplyser:

Poteten skjæres i terninger på 7,5x 7,5 mm.

De skylles i kaldt vann

De tørkes på kjøkkenpapir

Jernpanne varmes opp

Olje has i

Olje i pannen er klar når det freser

Legg en og en terning i stekepanna

Det skal være 10 mm mellomrom mellom hver terning.

Når terningen har stekt i 90 sekunder snus den

Gjenta siste punkt til alle sidene på hver terning er stekt

vips, ferdig :filer:

Skrevet

Nå skal du høre :opplyser:

Poteten skjæres i terninger på 7,5x 7,5 mm.

De skylles i kaldt vann

De tørkes på kjøkkenpapir

Jernpanne varmes opp

Olje has i

Olje i pannen er klar når det freser

Legg en og en terning i stekepanna

Det skal være 10 mm mellomrom mellom hver terning.

Når terningen har stekt i 90 sekunder snus den

Gjenta siste punkt til alle sidene på hver terning er stekt

vips, ferdig :filer:

:rulle:

Skrevet

Jeg pleier å skjære dem i skiver og steker sammen med løk. Først på full varme, så skrur litt ned og har på lokket. Tar av etter dei har blitt møre og ettersteker litt uten lokk for å få sprø skorpe. Sånn gjorde det mora mi og der har jeg plukka det opp.

Gjest Survival
Skrevet

Hvis du koker potetene til ca 3/4 av koketiden tar det mye kortere tid å steke dem. De må kokes sånn at de er myke, men ikke så myke at de ødelegges når du skjærer dem i terninger. Når du har skjært dem i små terninger, har du olivenolje i ei stekepanne og fyrer varmen opp til max. Så har du poteten oppi, lar dem bli brune og gyldne. Skrur ned varmen og lar dem stå i noen minutter til å godgjøre seg.

Skrevet

Hvis du koker potetene til ca 3/4 av koketiden tar det mye kortere tid å steke dem. De må kokes sånn at de er myke, men ikke så myke at de ødelegges når du skjærer dem i terninger. Når du har skjært dem i små terninger, har du olivenolje i ei stekepanne og fyrer varmen opp til max. Så har du poteten oppi, lar dem bli brune og gyldne. Skrur ned varmen og lar dem stå i noen minutter til å godgjøre seg.

Hva hvis jeg koker dem etter at jeg har kuttet dem til terninger? Er det raskere?

Skrevet

Jada, dette går ENDA raskere. Men sjansen for at potetene ramler fra hverandre øker proporsjonelt.

Skal du delta i NM i rask potetsteking?? :fnise:

Skrevet

Jada, dette går ENDA raskere. Men sjansen for at potetene ramler fra hverandre øker proporsjonelt.

Skal du delta i NM i rask potetsteking?? :fnise:

Neida! :D

Men er det slik at potetterningene ramler fra hverandre om de kokes først?

Skrevet

Spørs hvor lenge du koker dem, hvilken potetsort... Jeg ville ikke kokt dem så lenge i allefall.

Skrevet

Spørs hvor lenge du koker dem, hvilken potetsort... Jeg ville ikke kokt dem så lenge i allefall.

De smuldrer opp på en måte og blir til "potetsmuler"?

Gjest Survival
Skrevet

Hva hvis jeg koker dem etter at jeg har kuttet dem til terninger? Er det raskere?

Det går helt sikkert raskere, men om resultatet blir bra er jeg usikker på. Ser for meg at potetbitene blir most og kornete oppi kokevannet, men jeg vet jo ikke, har ikke prøvd.

Skrevet

Når jeg en sjelden gang spiser poteter, og skal steke de, gjør jeg følgende :)

Koker potetene først, slik at de er litt myke, men ikke FOR myke!

Men det må være slik at det er lett å skjære igjennom uten at de går i oppløsning. Men om noen av bitene smuldrer litt gjør ikke det noe.

Når jeg har skjært potetene i ønsket potetbitstørrelse, steker jeg de i en panne med olje eller smør.

Jeg salter og peprer potetene, og blander gjerne i finhakket vårløk. Det er veldig godt både til fisk, kylling og biff! :jepp:

Skrevet

Jeg bruker å steke enten potetskiver eller potetbåter i steikeovnen mens jeg lager resten av middagen :) Setter ovnen på 200grader og har potetene der inne i cirka 20 minutter. Veldig kjekt når man har panert fisk til, for da er det bare å putte alt i ovnen og vente.

Skrevet

Jeg bruker å steke enten potetskiver eller potetbåter i steikeovnen mens jeg lager resten av middagen :) Setter ovnen på 200grader og har potetene der inne i cirka 20 minutter. Veldig kjekt når man har panert fisk til, for da er det bare å putte alt i ovnen og vente.

:rope: Vi snakker om T-E-R-N-I-N-G-E-R, ikke båter eller skiver.

:murvegg:

• Liker 2
Skrevet

Det er jo samme om man har terninger eller skiver, anomym!!!! Stekeprinsippen er den samme :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...