AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 hello nå er jeg litt bekymret her dere!!! Jeg drikker to tre kopper med grønn te om dagen, er i starten av uke 8 nå. jeg kom over dette. http://www.dinside.no/351869/unngaa-gronn-te-som-gravid nå er jeg redd for at fosteret har fått skader av at jeg har drukket grønn te??? er det noen av dere som drakk grønn te under svangerskapet ??
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Huff og huff! Skjønner godt du blir bekymret av slike artikler. Nå om dagen er dessverre nesten alt farlig og skadelig ifølge forskere, så vet ikke om jeg ville bekymret meg så mye. MEN jeg er ingen ekspert på dette området, får bare håpe det går bra for deg
JollyJolly Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg drakk masse grønn te under svangerskapet, trodde det var bra ... Og ble kjempestresset da jeg som deg underveis leste at det ikke var det. Det grønn te gjør er vel å fjerne effekten av folat? Altså at man risikerer samme fødselsskader som ved folsyremangel (ryggmarksbrokk mm)? Babyen min var i alle fall uten skader. Sannsynligvis går det helt fint, sannsynligvis har du ikke folsyremagel, det er jo veldig sjelden med slike typer skader også. Jeg ville forsøkt å ikke tenke på det. Men skjønner godt at du ble bekymret.
Klematis Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Prøv å kutte ned på den grønne teen til du har passert uke 12. Etter det er alle organer dannet. Synes å huske at jeg har lest noe om at folatmangel også kan føre til for tidlig fødsel, men tror det er seriøs mangel det er snakk om da. Du kan jo eventuelt fortsette med folat ut svangerskapet dersom du fortsetter med teen. B-vitaminer er vannløselige så det gjør ikke noe om du får for mye i deg heller.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Drikk vanlig te istedet. Litt kaffe og te er IKKE farlig. Hvorfor tror alle det?? 2
Athene Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Til AB over meg; Det er sant at litt kaffe og te ikke er skadelig, men en viss mengde er skadelig. Mer enn 1-2 kopper kaffe og 2-4 kopper sort te er bevisst skadelig, og mye værre for fosteret enn grønn te. Tre kopper kaffe nesten dobler abbortrisikoen, og er også skadelig på andre måter. Det er sant som en over sier at årsaken til at grønn te er uheldig er at det reduserer folsyremengden. Men dersom man tar anbefalte mengder tilskudd og i tillegg spiser sunt og variert er neppe dette noe problem. Men moderer mengden 1-2 kopper dagen er ikke farlig. Undersøk også om det er grønn te som ikke inneholder dette stoffet, urtete for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Til AB over meg; Det er sant at litt kaffe og te ikke er skadelig, men en viss mengde er skadelig. Mer enn 1-2 kopper kaffe og 2-4 kopper sort te er bevisst skadelig, og mye værre for fosteret enn grønn te. Tre kopper kaffe nesten dobler abbortrisikoen, og er også skadelig på andre måter. Det er sant som en over sier at årsaken til at grønn te er uheldig er at det reduserer folsyremengden. Men dersom man tar anbefalte mengder tilskudd og i tillegg spiser sunt og variert er neppe dette noe problem. Men moderer mengden 1-2 kopper dagen er ikke farlig. Undersøk også om det er grønn te som ikke inneholder dette stoffet, urtete for eksempel? Jeg skrev LITT. Hver gang jeg eller noen andre skriver at "man kan drikke litt kaffe", kommer det en drøss med poster som dreier seg om hvor farlig kaffe er. Ro dere ned. Har vært gravid selv, og kjenner følgelig Matportalens råd.... 1
Athene Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg skrev LITT. Hver gang jeg eller noen andre skriver at "man kan drikke litt kaffe", kommer det en drøss med poster som dreier seg om hvor farlig kaffe er. Ro dere ned. Har vært gravid selv, og kjenner følgelig Matportalens råd.... Svarte deg fordi du skrev som om du ikke hadde peiling, og jeg gjenntok at jeg var enig i at litt ikke var farlig, men valgte samtidig å gjengi de anbefalte mengdene. Dette fordi jeg har lest mange forskningsartikler om temaet, og ser at koffein er et rusmiddel som er mindre helding når man er gravid, så jeg er rask med å presisere hva som menes med "litt" slik at nygravide som tilfeldigvis klikker seg inn ikke blir forvirret av motstridende råd i alle retninger. Forsåvidt utgjør 3-4 kopper grønn te en mindre risiko enn 3-4 kopper sort te, derfor blir også utsagnet ditt i denne tråden noe missvisende.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Forsåvidt utgjør 3-4 kopper grønn te en mindre risiko enn 3-4 kopper sort te, derfor blir også utsagnet ditt i denne tråden noe missvisende. hva tror du skjer dersom man drikker 3-4 kopper vanlig te pr dag? Tror du man aborterer? NEI. Det må være et slit med prøving og graviitet når absolutt hver minste ting skal analyseres, tolkes og studeres i detalj. 2
Athene Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 hva tror du skjer dersom man drikker 3-4 kopper vanlig te pr dag? Tror du man aborterer? NEI. Det må være et slit med prøving og graviitet når absolutt hver minste ting skal analyseres, tolkes og studeres i detalj. Ved mer enn to kopper kaffe eller fire kopper sort te daglig dobles abortrisikoen i første trimester. Det vil si at risikoen går fra 15% til 30%. Koffeinninntak på over 100 mg/dag (en kopp inneholder 85 mg) hemmer også fosterveksten og kan føre til lav fostervekt. Risikoen øker overpropesjonalt med inntaket, for kvinner som inntar mer enn 300 mg er risikoen for hemmet fostervekt 50% Dette er ikke noe jeg trur, men noe jeg vet, og noe som flere gode forskningsartikler viser, blant annet har British Journal of Medicine en del interessante artikler på området. Dette er også noe Helsedirektoratet vet, hvorav dette er medtatt i kostholdsråd til gravide. Jeg forstår at dette med koffein er vanskelig for deg å begripe. Jeg er selv tihenger av å være avslappet og å ikke stresse med kjærringråd og diffuse kostholdsråd. Men er det noe jeg har respekt for når det gjelder prøving og graviditet er det rusmidler - røyk, alkohol og koffein, i tillegg til Toxoplasma og Listeria som også kan gi alvorlige fosterskader og fosterdød. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Hvorfor helle i seg store mengder grønn te når man er gravid uten å sjekke på forhånd om dette er ok? Te er faktisk ikke bare-bare. Lov å tenke litt. Når det er sagt, så går det sikkert bra.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Ved mer enn to kopper kaffe eller fire kopper sort te daglig dobles abortrisikoen i første trimester. MER enn fire kopper ja. Jeg skriver 3-4 kopper. Ikke 5 kopper. Ikke en liter. Du må lese hva jeg skriver. Jeg har hele veien skrevet "litt" -ingenting annet- men du leser det veldig selektivt tydeligvis....sikkert for å få gylden anledning til å messe i vei om alt som finnes av informasjon om dette emnet. 2
Athene Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 MER enn fire kopper ja. Jeg skriver 3-4 kopper. Ikke 5 kopper. Ikke en liter. Du må lese hva jeg skriver. Jeg har hele veien skrevet "litt" -ingenting annet- men du leser det veldig selektivt tydeligvis....sikkert for å få gylden anledning til å messe i vei om alt som finnes av informasjon om dette emnet. Var jo du som reagerte på mitt innlegg der jeg skrev 3-4 kopper var ok, med at jeg var hysterisk og at det ikke var sjangs for å abortere? Ok, forstår at du bare har behov for å henge deg opp i ting og kverulere i dag. Foreslår da at vi lar denne debatten ligge da vi tydeligvis er helt enige. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #14 Skrevet 18. oktober 2011 Hvorfor helle i seg store mengder grønn te når man er gravid uten å sjekke på forhånd om dette er ok? Te er faktisk ikke bare-bare. Lov å tenke litt. Når det er sagt, så går det sikkert bra. herregud hvem sier jeg heller i meg store mengder? Er ikke naturlig å ha skjekkliste her i gården. Jeg som sagt kom over denne linken. Har allerede fått forklart av min lege hva som er neinei og det var ikke grønnte. Derfor spør jeg på ett kvinneforum i en gravid katogori, så jeg kan få andre innspill! Hello
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 Unnskyld meg, men burde det ikke da være store advarsler på grønn te pakkene i butikken?? Slik som: MÅ IKKE DRIKKES AV GRAVIDE. Samme med papaya, som visstnok skal være kjempefarlig. Hvorfor står det ingen steder på pakkene at dette må IKKE inntas under graviditet?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #16 Skrevet 18. oktober 2011 Det er vel en god grunn til at produktene ikke er merket. De er ikke "farlige". Grønn te hemmer folatopptaket. Det er da ikke alle som prøver å bli gravide som spiser folat engang (tenk på kvinner andre steder i verden..). Himmel og hav..... 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #17 Skrevet 18. oktober 2011 Det er vel en god grunn til at produktene ikke er merket. De er ikke "farlige". Grønn te hemmer folatopptaket. Det er da ikke alle som prøver å bli gravide som spiser folat engang (tenk på kvinner andre steder i verden..). Himmel og hav..... Nei, nettopp. Derfor ser jeg ikke problemet med å drikke litt grønn te når man er gravid. (Er jeg som spurte ironisk hvorfor det ikke er merket hvis det liksom er så utrolig stor sjangse for at ting skal gå galt med fosteret eller at fosteret får skader hvis man drikker grønn te). Er enig i at man burde tenke litt på alle de milliarder av kvinner i U land som ikke ser ut til å ha problemer med å bli gravide selv om de ikke følger et strengt regime med hva man kan spise og ikke spise og hvor mye og kosttilskudd og trening og ditt og datt. 1
*Frida* Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 hello nå er jeg litt bekymret her dere!!! Jeg drikker to tre kopper med grønn te om dagen, er i starten av uke 8 nå. jeg kom over dette. http://www.dinside.no/351869/unngaa-gronn-te-som-gravid nå er jeg redd for at fosteret har fått skader av at jeg har drukket grønn te??? er det noen av dere som drakk grønn te under svangerskapet ?? Først: slapp av. Eg drakk ein kopp grønn te daglig gjennom heile svangerskapet. I tillegg til ca 2 kopper/krus kaffe. Jenta mi er frisk og fin, og sjølv om det ikkje er nokon garanti, så skal det nok større grønn te-inntak/folsyremangel til før babyen din tek skade av ditt te-inntak. Eg tok folat før graviditet og til 12 veker, det håpar eg du og gjer. Om du framdeles er bekymra for dette må du ta dette opp med legen din. Hvorfor helle i seg store mengder grønn te når man er gravid uten å sjekke på forhånd om dette er ok? Te er faktisk ikke bare-bare. Lov å tenke litt. Når det er sagt, så går det sikkert bra. Eh, ja? Eg hadde lese kostholdsråda på matportalen, og ikkje fått med meg at grønn te var skadelig. (Dette er nyare informasjon, er det ikkje?) Eg forholdt meg til at kaffe og te inneheld koffein, dermed drakk eg mindre enn desse anbefalte koppane koffeinhaldig drikke. Hadde eg visst dette om grønn te / folsyrereduksjon tidligare, hadde eg erstatta noko av teen med fruktte, men eg trur likevel at 1 kopp grønn te daglig (i tillegg til folsyretabletter) er innafor den anbefalte grensa.
JollyJolly Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Er enig i at man burde tenke litt på alle de milliarder av kvinner i U land som ikke ser ut til å ha problemer med å bli gravide selv om de ikke følger et strengt regime med hva man kan spise og ikke spise og hvor mye og kosttilskudd og trening og ditt og datt. Godt sagt. Og det virker nesten tilfeldig fra land til land hva det advares mot. Feks i England fikk jeg beskjed om at myk ost var veldig farlig, fikk lister over ost (brie, camembert osv) og det var de veldig nøye med. Mens salami var det ingen som nevnte, selv de mest hysteriske gravide som gjorde alt riktig spiste salami og italiensk lagret skinke, de hadde aldri hørt om at det kunne være "farlig". Mens i Norge er jo salami kjempefarlig. Hørte aldri noe om grønn te i UK, leste det på internett, kun på norske nettsider. Og forresten dette med at småbarn ikke skal spise for mye rosiner - man skal lete lenge for å finne informasjon om det på engelsk på nettet, men på norske sider er det masse advarsler.
Gjest Lottiplott Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Hva med hvit te da? Jeg drikker ikke grønn og sort te, men er veldig glad i hvit kamomillete. Nå er jeg ikke gravid (ennå), men greit å ha i bakhodet til den dagen det blir aktuelt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå