Gjest Marregutt Skrevet 18. oktober 2011 #41 Del Skrevet 18. oktober 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Alteter Ja, har skjønt at mennesker klassifiseres under begrepet "alteter". Dette var nytt for meg frem til i dag. Men det jeg lurer på er om vi fremdeles kan betegnes som kjøttetere og? Siden det virker som begrepet "altetende" er en sammensetning av "kjøtteter" og "planteeter" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #42 Del Skrevet 18. oktober 2011 Ja, har skjønt at mennesker klassifiseres under begrepet "alteter". Dette var nytt for meg frem til i dag. Men det jeg lurer på er om vi fremdeles kan betegnes som kjøttetere og? Siden det virker som begrepet "altetende" er en sammensetning av "kjøtteter" og "planteeter" Tja. Virker ikke som det er en klar definisjon på det. MEN, vi har ikke ett fordøyelsessystem beregnet kun for plantekost, se linken min om pandaen. Interessant nok er heller ikke våre nærmeste slektninger, sjimpansene, rene planteetere. De driver jo jakt på slektningene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marregutt Skrevet 18. oktober 2011 #43 Del Skrevet 18. oktober 2011 Tja. Virker ikke som det er en klar definisjon på det. MEN, vi har ikke ett fordøyelsessystem beregnet kun for plantekost, se linken min om pandaen. Interessant nok er heller ikke våre nærmeste slektninger, sjimpansene, rene planteetere. De driver jo jakt på slektningene sine. JEg så det. "altetende" virker som en hybrid av et slag, og vi er jo derfor ikke spesialisert på kun det ene området. Men jeg tror ikke man vil bli brent på bålet om man kaller mennesker kjøttetere. Selvom det (som vinå har fått klarhet i) ikke stemmer helt pr. definisjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #44 Del Skrevet 18. oktober 2011 Ja, har skjønt at mennesker klassifiseres under begrepet "alteter". Dette var nytt for meg frem til i dag. Men det jeg lurer på er om vi fremdeles kan betegnes som kjøttetere og? Siden det virker som begrepet "altetende" er en sammensetning av "kjøtteter" og "planteeter" Kjøttetere er vel egentlig mer rene kjøttetere, som kattedyr, hunder o.l, som har spisse tenner og ikke typisk brede jeksler for å tygge mer blandet kost. Om man velger å være vegetarianer kan man leve et fullverdig liv selv om menneskene opprinnelig har spist kjøtt også. Store deler av verdens befolkning er vegetarianere eller lever hovedsakelig vegetarisk, enten pga religion (endel hinduer og buddhister), eller av økonomiske årsaker. I vår del av verden er det selvsagt et bevisst valg. Vegetarianere jeg kjenner er stort sett "venstreorientert" i varierende grad, eller har religiøse grunner (noen asiater fra buddhistiske land), er opptatt av miljø og dyrs rettigheter, men noen har utelukkende personlige helsemessige eller "ekkelhets"grunner til å unngå kjøtt. Hva politiske sympatier angår, så omgås jeg i jobb/studiesammenheng mest folk innen kultur og miljø/naturvitenskap/primærnæringakademia, hvor de fleste er enten røde eller grønne... Men som personer er de veldig forskjellige, selv om kanskje vegetarianere flest er hakket mer fredelige og mindre kranglete enn en tilfeldig utvalgt kjøtteter. Vegetarianerne jeg har kjent har vært smarte, dyktige folk, gjerne over gjennomsnittet. Jeg spiser kjøtt selv, men har stor forståelse for at noen velger å droppe det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #45 Del Skrevet 18. oktober 2011 Mennesket som art hadde ikke overlevd i nordlige delen av verden dersom vi skulle levd på grønnsaker, korn og egg. At det i dag er mulig å velge å være vegetarianer er et relativt nytt fenomen. Så det har i bunn og grunn lite med empati å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #46 Del Skrevet 18. oktober 2011 Og for øvrig oppfatter jeg de aller fleste vegetarianere som nokså helsebevisste - i motsetning til den jevne nordmann. Jeg tror altså at veggiser har et sunnere kosthold enn de som ikke er det - nettopp fordi de har tatt et valg som medfører en del endringer i kostholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #47 Del Skrevet 18. oktober 2011 Store deler av verdens befolkning er vegetarianere eller lever hovedsakelig vegetarisk, enten pga religion (endel hinduer og buddhister), eller av økonomiske årsaker. I asia er det ikke uvanlig å supplere kosten med insekter. Ikke akkurat kjøtt, men definitivt animalsk. Den eksakte termen er vel "insectivore". Moro å lese litt om grizzlyen, forresten. Visste du at de som holder til i Yellowstone, dekker opptil 50% av det årlige næringsbehovet sitt på å spise møll? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #48 Del Skrevet 18. oktober 2011 Og for øvrig oppfatter jeg de aller fleste vegetarianere som nokså helsebevisste - i motsetning til den jevne nordmann. Jeg tror altså at veggiser har et sunnere kosthold enn de som ikke er det - nettopp fordi de har tatt et valg som medfører en del endringer i kostholdet. Tja. Er ikke dette et eksempel på myter som slår andre veien? Den jevne (kjøttspisende) nordmann stapper innpå ferdigpizza? Jeg vet ikke hvor stor prosentandel vegetarianere det er i Norge, men om andelen er under, si 20%, er det ikke da naturlig at resten av befolkningen har en større andel "helsebevisstløse", fordi de simpelthen er flere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #49 Del Skrevet 18. oktober 2011 Mennesket som art hadde ikke overlevd i nordlige delen av verden dersom vi skulle levd på grønnsaker, korn og egg. At det i dag er mulig å velge å være vegetarianer er et relativt nytt fenomen. Så det har i bunn og grunn lite med empati å gjøre. Sikker på det? Forutsatt at man kan lagre nok plantekost over vinteren/til neste sesong, og at lagringskvaliteten er såpass at vitaminer blir bevart, burde det egentlig være mulig. Samtidig utnytter riktignok drøvtyggerne grovfor fra store arealer (inkludert utmarksbeite)som ikke hadde vært dyrkbare for "menneskegrøntfor". I andre deler av verden er det ikke så uvanlig å være vegetarianere - og om det er et valg eller av nødvendighet betyr vel ikke så mye så lenge det er mulig uten å få mangelsykdommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marregutt Skrevet 18. oktober 2011 #50 Del Skrevet 18. oktober 2011 Sikker på det? Forutsatt at man kan lagre nok plantekost over vinteren/til neste sesong, og at lagringskvaliteten er såpass at vitaminer blir bevart, burde det egentlig være mulig. Samtidig utnytter riktignok drøvtyggerne grovfor fra store arealer (inkludert utmarksbeite)som ikke hadde vært dyrkbare for "menneskegrøntfor". I andre deler av verden er det ikke så uvanlig å være vegetarianere - og om det er et valg eller av nødvendighet betyr vel ikke så mye så lenge det er mulig uten å få mangelsykdommer. Regner med at man snakker om tusenvis av år tilbake her, når varme boliger ikke var en selvfølge om vinteren. Da var vel folk som bodde i nordlige strøk avhengige av litt spekk på kroppen? Eller tar jeg feil? Man kan vel ikke få dette av å spise planter? Så vidt jeg vet..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #51 Del Skrevet 18. oktober 2011 Sikker på det? Forutsatt at man kan lagre nok plantekost over vinteren/til neste sesong, og at lagringskvaliteten er såpass at vitaminer blir bevart, burde det egentlig være mulig. Samtidig utnytter riktignok drøvtyggerne grovfor fra store arealer (inkludert utmarksbeite)som ikke hadde vært dyrkbare for "menneskegrøntfor". I andre deler av verden er det ikke så uvanlig å være vegetarianere - og om det er et valg eller av nødvendighet betyr vel ikke så mye så lenge det er mulig uten å få mangelsykdommer. Jeg snakker ikke om at noe burde være mulig. Jeg sa bare at nordmenn neppe hadde overlevd dersom vi ikke hadde spist dyr - på et tidspunkt da lagring av grønnsaker ikke var noe tema. Dette som en kommentar til diskusjonen omkring survival of the fittest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marregutt Skrevet 18. oktober 2011 #52 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg snakker ikke om at noe burde være mulig. Jeg sa bare at nordmenn neppe hadde overlevd dersom vi ikke hadde spist dyr - på et tidspunkt da lagring av grønnsaker ikke var noe tema. Dette som en kommentar til diskusjonen omkring survival of the fittest. Jeg er enig med deg Spiser du kjøtt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marregutt Skrevet 18. oktober 2011 #53 Del Skrevet 18. oktober 2011 Forresten, finnes det ikke veggiser (er dette et akseptabelt uttrykk?) som kaller seg veggiser, men spiser fisk? Det er da kjøtt det og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #54 Del Skrevet 18. oktober 2011 Tja. Er ikke dette et eksempel på myter som slår andre veien? Den jevne (kjøttspisende) nordmann stapper innpå ferdigpizza? Jeg vet ikke hvor stor prosentandel vegetarianere det er i Norge, men om andelen er under, si 20%, er det ikke da naturlig at resten av befolkningen har en større andel "helsebevisstløse", fordi de simpelthen er flere? Jeg tror bare at av andelen vegetarianere så er en langt større del kostholdsbevisste enn de som ikke er vegetarianere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marregutt Skrevet 18. oktober 2011 #55 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tror bare at av andelen vegetarianere så er en langt større del kostholdsbevisste enn de som ikke er vegetarianere. Jeg tror jeg er enig med deg der. Blant oss "kjøttetere" har du jo alle samfunnslag og typer personligheter. Alt fra sofagrisene, til Birken-gjengen (som jeg er stolt medlem av). Tror "tettheten" av kostholdsbevisste er høyere innenfor veggis-lagene enn imellom oss kjøttetere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #56 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg er enig med deg Spiser du kjøtt? Ja, jeg spiser kjøtt, og mener det er greit fra et etisk perspektiv. Imidlertid deler jeg mange vegetarianeres skepsis til det industrielle dyrehold. Jeg spiser derfor stort sett bare økologisk kjøtt eller vilt. Jeg synes også vi bør begrense det enorme kjøttforbruket vi har i vesten idag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #57 Del Skrevet 18. oktober 2011 Har vært vegetarianer i over et tiår. Jobber innen IT, og er politisk sett mest opptatt av miljø. Jeg ble ikke vegetarianer fordi "dyr er så søte", men fordi jeg er miljøbevisst, og ikke ser noen grunner til å spise kjøtt når det er så mange fordeler med å ikke gjøre det. Er relativt helsebevisst, men elsker sjokolade og potetgull.. Er ateist og hardbarka realist, i verste fall misantrop. Kler meg klassisk, er ikke "alternativ" på noen synlige områder. Hobbyer er trening, bøker, musikk, foto. Fremstår som en typisk jente. Liker ikke å få spørsmål om det at jeg ikke spiser kjøtt, for meg er det ingen big deal og ikke noe jeg tenker over til hverdags. Har heller ingen problemer med at andre spiser kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marregutt Skrevet 18. oktober 2011 #58 Del Skrevet 18. oktober 2011 Ja, jeg spiser kjøtt, og mener det er greit fra et etisk perspektiv. Imidlertid deler jeg mange vegetarianeres skepsis til det industrielle dyrehold. Jeg spiser derfor stort sett bare økologisk kjøtt eller vilt. Jeg synes også vi bør begrense det enorme kjøttforbruket vi har i vesten idag. Jeg og spiser kjøtt, men det industrielle dyreholdet er jeg enig i. Jeg er student, så har ikke råd til å påspandere meg økologisk hele tiden, men jeg kjøper alltid økologiske egg Av prinsipp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marregutt Skrevet 18. oktober 2011 #59 Del Skrevet 18. oktober 2011 Har vært vegetarianer i over et tiår. Jobber innen IT, og er politisk sett mest opptatt av miljø. Jeg ble ikke vegetarianer fordi "dyr er så søte", men fordi jeg er miljøbevisst, og ikke ser noen grunner til å spise kjøtt når det er så mange fordeler med å ikke gjøre det. Er relativt helsebevisst, men elsker sjokolade og potetgull.. Er ateist og hardbarka realist, i verste fall misantrop. Kler meg klassisk, er ikke "alternativ" på noen synlige områder. Hobbyer er trening, bøker, musikk, foto. Fremstår som en typisk jente. Liker ikke å få spørsmål om det at jeg ikke spiser kjøtt, for meg er det ingen big deal og ikke noe jeg tenker over til hverdags. Har heller ingen problemer med at andre spiser kjøtt. Du er glad i potetgull? Hva synes dere vegetarianere om potetgull med biffsmak..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. oktober 2011 #60 Del Skrevet 18. oktober 2011 Du er glad i potetgull? Hva synes dere vegetarianere om potetgull med biffsmak..? Jeg vet helt ærlig ikke om du er spydig eller om det er et faktisk spørsmål. Hvis spydig: Har du ikke noe bedre å gjøre, kanskje bruke litt mer tid på ditt eget kosthold enn alle andres? Hvis faktisk spørsmål: De potetgullene som faktisk inneholder aroma fra kjøtt holder jeg meg unna. Men det er mange ting som hevder å ha forskjellige kjøtt smaker, som egentlig bare mener at de har kryddre som typisk blir brukt på kjøtt. En del typer noodler med "kyllingsmak" feks, inneholder kun de typer krydder det er vanlig å ha på kylling. Det har jeg ikke noe problem med å spise, jeg syns bare det er merkelig at "kjøttrettene" tar monopol på en smaksmannensetning av krydder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå