AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Vi stod å diskuterte i røykepausa på skolen idag. Der var det en fyr som jobbet i fjor, og tjente ca 25 000 i mnd (han er da godt voksen). Alle andre virket tålelig imponert og mente at det var kjempeflott. Jeg var den eneste som mente at det var mer enn nok grunn til å begynne på høyere utdanning :gjeiper: Så er 25 000 masse i lønn? Er det bare jeg som begynner å bli snobbete eller noe? Selvsagt kan man leve av den lønnen, men resten av livet?
ElaineBenes Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Uten studielån er det jo ok. Og man overlever jo godt på 25 000. Om det er netto, da. Men jeg legger nok aksjene i utdanning, gitt. Og da ikke bare på grunn av pengene, selvfølgelig. Å studere er en sann fryd mot å bare jobbe. Da mener jeg både det å faktisk være student, og det utbyttet jeg sitter igjen med etterpå. Finfint! Been there, done that.
chikako Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Det er nok ca. det som blir min netto begynnerlønn når jeg er ferdigutdanna. Jeg har regnet meg fram til at det blir ca. 23 000 ut ifra dagens situasjon. Synes det er en helt grei lønn. Blir jo ikke det samme hvis det er brutto lønn, da får man jo mye mindre utbetalt pr. måned.
Gjest Elfrida Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Det er helt greit, men ikke "mye", og ikke hvis man har høy utdanning med studielån etc.
attegløyma Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Eg har studert i 11 år, har tre fullførte grader der den eine er ein master og har ein relevant jobb i staten med 8 års erfaring og har ikkje 25 000 netto. Så om dette er netto seier eg flott! Men som regel rekne vi bruttolønn, og i så fall har han (med 35% skatt for å gjere det enkelt) 16 250 kroner utbetalt, då er det ikkje så mykje å skrive heim om. Då igjen, dette er jo avhengig av om ein har lån, barn, er gift osv, så det er rett og slett vanskeleg å svare om dette er bra eller ikkje... Men som netto utbetalt er det ei ganske god lønn ja! Endret 18. oktober 2011 av attegløyma 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har ca det netto utbetalt og synes ikke det er kjempemye, men ok. Er det ikke omtrent gjennomsnittlig av Norges befolkning? Ca 420 000 i året? Jeg ville ikke akkurat gått rundt og skrytt av det, nei ...
Gjest Elfrida Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg regner med at det er brutto det er snakke om? Ellers blir det jo vanskelig å vurdere, da folk har litt forskjellig skattetrekk etc. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Vi stod å diskuterte i røykepausa på skolen idag. Der var det en fyr som jobbet i fjor, og tjente ca 25 000 i mnd (han er da godt voksen). Alle andre virket tålelig imponert og mente at det var kjempeflott. Jeg var den eneste som mente at det var mer enn nok grunn til å begynne på høyere utdanning :gjeiper: Så er 25 000 masse i lønn? Er det bare jeg som begynner å bli snobbete eller noe? Selvsagt kan man leve av den lønnen, men resten av livet? Jeg ville nok sagt at du bør revurdere hva som er lønna i jobber etter endt høyere utdanning generelt. Det er faktisk mange, også høyt udannede, som tjener 25K eller mindre (netto utbetalt). 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg ville nok sagt at du bør revurdere hva som er lønna i jobber etter endt høyere utdanning generelt. Det er faktisk mange, også høyt udannede, som tjener 25K eller mindre (netto utbetalt). Jeg skjønner jo at ikke alle kan tjene like bra, bare fordi de tar en høyere utdannelse. Men den utdannelsen som vi tar (de jeg hadde røyepause med) gir en langt bedre lønn enn 25000 i mnd. Det er snakk om etter skatt her. Jeg mener ikke at lønnen nødvendigvis er lav i den forstand, jeg synes bare det høres lite ut å leve av hvis man f.eks har barn, huslån, studielån osv.
chikako Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Jeg skjønner jo at ikke alle kan tjene like bra, bare fordi de tar en høyere utdannelse. Men den utdannelsen som vi tar (de jeg hadde røyepause med) gir en langt bedre lønn enn 25000 i mnd. Det er snakk om etter skatt her. Jeg mener ikke at lønnen nødvendigvis er lav i den forstand, jeg synes bare det høres lite ut å leve av hvis man f.eks har barn, huslån, studielån osv. Har man barn har man gjerne noen å dele utgiftene med også - hvis ikke får man jo støtteordninger som hjelper på Hvis jeg og samboeren min holder sammen, kjøper hus sammen og oppdrar fremtidige barn sammen, kommer vi jo til å ha mer enn 50 000 utbetalt tilsammen (mer etterhvert, da det bare er med utgangspunkt i startlønn og begge utdannelsene våre er til jobber hvor man får mer lønn etter anseenitet) i måneden. Det går jo an å betjene lån og å leve rimelig godt på den summen, også med et par barn. Endret 18. oktober 2011 av chikako 2
Orchideae Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Det er jo helt avhengig av om det er FØR eller ETTER skatt.. Jobbet mye i butikk før jul i fjord, mye kvelds -og helgearbeid. Da tjente jeg nærmere 27 000 ETTER skatt. Så man trenger ikke ha noen utdannelse for å TJENE det. Men man skal jo leve også. Jeg hadde jo et ikke eksisterende sosialt liv. Kvelds -og helgearbeidet betalte seg iallefall, da jeg hadde mellom 6000 og 7000 bare i UB tilegg.. Når jeg er ferdig utdannet vil jeg tjene ca. 24 000 FØR skatt om jeg jobber 100%. Helt greit, da det bare er en videregående utdannelse. MEN etter skatten er det jo ikke så mye igjen. Dessuten er det vanskelig å få 100% fast arbeid i den type arbeid.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Spørs helt på hvordan man forvalter lønnen sin det... jeg har 26000 netto, men synes ikke det er nok. så skal ta meg en videre utdanning som får meg opp på ett sted mellom 33-35 000 kr netto. da skal jeg være fornøyd.. tenker at man burde sitte igjen med minst 20 000 kr netto etter huslån på ca 12 til 15 tusen er betalt...
chikako Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 tenker at man burde sitte igjen med minst 20 000 kr netto etter huslån på ca 12 til 15 tusen er betalt... 20 000 bare til forbruk?? 2
Rainbow Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 Er det før eller etter skatt? Jeg hadde 17.000 etter skatt i min journalistjobb, og da følte jeg meg i alle fall underbetalt. Hadde blitt veldig glad over tjuefem tusen, ja!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #16 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg anser 25,000 netto som en helt grei lønn. Jeg hadde ikke vært fornøyd med den, men i forhold til den generelle befolkningen er det midt på treet.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #17 Skrevet 18. oktober 2011 at folk ikke syntes det er ok utbetalling er skremmende.. 4
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. oktober 2011 #18 Skrevet 18. oktober 2011 Vi stod å diskuterte i røykepausa på skolen idag. Der var det en fyr som jobbet i fjor, og tjente ca 25 000 i mnd (han er da godt voksen). Alle andre virket tålelig imponert og mente at det var kjempeflott. Jeg var den eneste som mente at det var mer enn nok grunn til å begynne på høyere utdanning :gjeiper: Så er 25 000 masse i lønn? Er det bare jeg som begynner å bli snobbete eller noe? Selvsagt kan man leve av den lønnen, men resten av livet? For min del er det mye for jeg tjener ikke så mye i mnd.
Porcelain Skrevet 18. oktober 2011 #19 Skrevet 18. oktober 2011 Etter skatt er det bra, før skatt er det ikke mye. Har selv ca 32000 i måneden før skatt, etter skatt blir det bare 20 000. 5000 til i måneden hadde vært ålreit
SmallTalk Skrevet 18. oktober 2011 #20 Skrevet 18. oktober 2011 25 000 kr/mnd tilsvarer en årslønn på 300.000 kr. Jeg vil ikke akkurat si at det er noe å hoppe i taket over... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå