Husfrua Skrevet 20. oktober 2011 #81 Skrevet 20. oktober 2011 At dere og deres barn ikke hadde noe problemer med det har strengt tatt lite med saken å gjøre. Det demonstrerer bare at det ikke er 100% sikkert at det blir betennelse og trøbbel - noe det ikke er noen vits i å påpeke siden ingen i tråden har ment noe annet. Grunnen til at man bør ligge unna dette er at det KAN bli problemer i form av betennelser, stygg brusk, skeive hull etc. Det går altså på å ikke gidde å ta noen unødvendige risikoer. At en 5-åring ønsker noe synes jeg ikke er et godt argument i det hele tatt. Når ble 5-åringer egnet til å se konsekvensene av noe slik? Lar dere dem styre hvilke medisiner de skal ta når de er syke, og hvor ofte de skal gå til tannlegen også? Det handler ikke om at en 5 åring skal bestemme, men om hva man syns er greit så lenge 5 åringen har et ønske om det. Personlig syns jeg ikke hull i ørene er et problem, dermed ville jeg nok sagt ja om 5 årigen hadde ønsket det. Det betyr ikke at jeg hadde sagt ja til hva som helst... 1
Daria Skrevet 21. oktober 2011 #82 Skrevet 21. oktober 2011 Forøvrig, på samme måte som at noe er vanlig i andre land er et dårlig argument, gjelder det samme "jeg fikk da jeg var tre, det gikk bra!" ol. Mine gode erfaringer er vel like gyldige argumenter som andres dårlige? Jeg skjøt hull hos frisør da jeg var 5, hadde aldri infeksjoner eller andre problemer (samme med det i nesa, også tatt på samme måte da jeg var 16)og hullene sitter der de skal og er like pene 26 år senere. Andre piercer hull når de er 16, er kjempenøye på rensing, riktige metaller (jeg har bruk allverdens ræl og juggel...) osv og får likevel infeksjon på infeksjon, hull som må stikkes opp på nytt osv. Man har ingen garantier for hvordan det går før man prøver og andres erfaringer er sånn sett lite verdt. Det sitatet fra et piercingstudio oste forøvrig ikke akkurat av seriøsitet og objektivitet. 1
tuji Skrevet 21. oktober 2011 #83 Skrevet 21. oktober 2011 Datteren min fikk hull i ørene i fjor, da hun var seks år. Da hadde hun ønsket seg det lenge. Jeg kjøpte først noen klipsøredobber til henne, men de var vonde å ha på, så de ble ikke brukt mer enn en gang. Hun fikk hull hos frisør, og det var ikke alle som jobbet der som hadde lov til å skyte hull, så jeg antar at det betyr at det i alle fall er en eller annen form for opplæring de må gjennom. Jenta mi syntes det var ganske vondt, og gråt litt før hull nummer to, men det gikk bra, og hun ble veldig fornøyd. I ettertid har jeg bare brukt gull i ørene hennes. Har ikke våget meg på sølv enda. Det eneste problemet som har oppstått er at bakdelene satt litt stramt da vi skiftet øredobber, så de gravde seg litt inn i huden. Bakstykkene ble løsnet, og det gikk fint. Ingen infeksjon. Til TS: Jeg ville sagt at hun skal få hull når hun har begynt på skolen. Når hun har ønsket seg det så lenge, klarer hun litt til, og da blir det ekstra stas.
Norbertine Skrevet 21. oktober 2011 #84 Skrevet 21. oktober 2011 Mine gode erfaringer er vel like gyldige argumenter som andres dårlige? Forskjellen er at de som har gode erfaringer her sier at 5-åringen bør få ta hull fordi det gikk bra for dem. De som har dårlige erfaringer prøver å si at det ikke nødvendigvis trenger å gå bra. Men alle enkelterfaringer er selvfølgelig uinteressante, det er jo risikoen, hvor stor sjanse for at det går bra eller ikke, som burde være det avgjørende for hva man velger. I forhold til risikoen for allergi og infeksjoner vet i hvert fall jeg hva jeg ville valgt/velger for mine barn. Hvis andre er villige til å utsette sine barn for den risikoen får jo det være opp til dem. Det er jo (dessverre) helt lov.
Gjest ms_kwang Skrevet 21. oktober 2011 #85 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg har hørt, men er ikke sikker, at jo tidligere man tar hull i ørene, jo fortere gror det? Derfor "Anbefales" det til å ta hull i ørene i 3-5 års alderen. Jo eldre man blir jo oftere kan man få infeksjoner. Når man er små, så tåler man rett og slett mer av bakterier og sånt. Men, for min del, jeg ville ALDRI piercet mine fremtidige døtre (om jeg får noen) grunn: Jeg utviklet ganske sent nikkel allergi, (hadde nikkel i brillene mine også, reagerte skikkelig på de, helt til jeg skaffet meg plastikk) Jeg brukte hadde før 4 hull på hvert øre, har hatt totalt 3 hull i leppa, 1 tunge, 1 nese, 1 bryn. Så etter en stund fylte 18, tok jeg alt ut, var "Piercing fri" i 2 år, å skulle fikse meg opp til byen, plutselig begynte jeg å reagere (reagerer på sølv også!) Veit ikke helt egentlig, men du burde kanskje vente før du stikker til frisøren med henne! Du kan jo si noe ala "Om du er snill og god, så skal du få det når du starter på skolen, fordi da er du blitt en stoooor jente" å hun kan jo glemme det
fink Skrevet 21. oktober 2011 #86 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg fikk hull i ørene da jeg var rundt 1. år gammel, har aldri hatt noen som helst problemer med det Jeg brukte gulløredobber med et slikt rundt bakstykke man skrur på, og som ikke stikker bak øret. Slike øredobber brukte jeg til jeg var 10-11 år. I Spania er det helt vanlig å ta hull i ørene så tidlig og jeg er kjempeglad for at foreldrene mine gjorde dette. Fordi du hadde så mye glede av det disse første årene?
Gjest Kristine Skrevet 3. november 2011 #87 Skrevet 3. november 2011 Yngste datteren min fikk da hun var 2 ,5 måneder. Ingen problemer med det. Eldstemann da hun var to år, heller ingen problemer. Selv fikk jeg da jeg var 7 år. Jeg har også litt hengete hull i dag, regner med det skyldes at vevet endres med alderen. Og for noen skjer det før hos andre. Jeg vil si at dette er en av de tingene du bør ta stilling til selv, det vil alltid være mye meninger rundt det meste. Et finnes ingen garantier her i livet og potensielt kan jo det aller meste føre med seg en masse problemer, men faktum er at for de aller fleste går det stort sett bra. Stol på deg selv og magefølelsen din. Du kjenner ditt barn best og vet innerst inne om hun vil takle det eller ikke. Jeg valgte å gjøre som jeg synes best til tross for alle kommentarene og spørsmålene jeg har fått og fortsatt får. De eneste som har rett til å kritisere meg for valget er til syvende og sist jentene mine. Det får jeg ta om den dagen kommer. Foreløpig er de fornøyd(7 år og snart 2 år nå). Kristine
Gjest Wanted Skrevet 3. november 2011 #88 Skrevet 3. november 2011 Yngste datteren min fikk da hun var 2 ,5 måneder. Ingen problemer med det. Eldstemann da hun var to år, heller ingen problemer. Selv fikk jeg da jeg var 7 år. Jeg har også litt hengete hull i dag, regner med det skyldes at vevet endres med alderen. Og for noen skjer det før hos andre. Jeg vil si at dette er en av de tingene du bør ta stilling til selv, det vil alltid være mye meninger rundt det meste. Et finnes ingen garantier her i livet og potensielt kan jo det aller meste føre med seg en masse problemer, men faktum er at for de aller fleste går det stort sett bra. Stol på deg selv og magefølelsen din. Du kjenner ditt barn best og vet innerst inne om hun vil takle det eller ikke. Jeg valgte å gjøre som jeg synes best til tross for alle kommentarene og spørsmålene jeg har fått og fortsatt får. De eneste som har rett til å kritisere meg for valget er til syvende og sist jentene mine. Det får jeg ta om den dagen kommer. Foreløpig er de fornøyd(7 år og snart 2 år nå). Kristine 2,5 mnd??????!!!!!
Tøydokke Anna Skrevet 3. november 2011 #89 Skrevet 3. november 2011 Synes 10 år er en passende alder eg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå