apekatt Skrevet 19. oktober 2011 #61 Skrevet 19. oktober 2011 (Jeg husker ingen smerte, selvfølgelig, men jeg skjønner jo nå at mine foreldre er rene barnemishandlerne ) Ja, uff. Da er foreldrene mine også barnemishandlere
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #62 Skrevet 19. oktober 2011 Berre fordi noko er normalt i eit anna land, treng det vel ikkje vera rett for det? I Spania er det ikkje normalt å leggje ungane før nærmare midnatt heller, men trur dei fleste norske foreldre tykkjer det er feil. Men hvorfor er det automatisk de norske foreldrene som gjør det riktig? Selv om det er vanlig i Norge å gjøre slik og sånn så er det ikke dermed sagt at vi har rett? Forøvrig så har jeg en minimumsgrense på skolestart. Før syns jeg er for tidlig, med tanke på rengjøring, pelling osv. Det er ikke sikkert min datter får før hun er 9 heller, det kommer helt an på hvordan hun er. Men ikke før hun går på skolen.
Gjest imli Skrevet 20. oktober 2011 #63 Skrevet 20. oktober 2011 Men hvorfor er det automatisk de norske foreldrene som gjør det riktig? Selv om det er vanlig i Norge å gjøre slik og sånn så er det ikke dermed sagt at vi har rett? Forøvrig så har jeg en minimumsgrense på skolestart. Før syns jeg er for tidlig, med tanke på rengjøring, pelling osv. Det er ikke sikkert min datter får før hun er 9 heller, det kommer helt an på hvordan hun er. Men ikke før hun går på skolen. Eg meiner jo at det er me som har rett. Spanjolane meiner sikkert motsatt Bortsett frå ting som er veldig allmenne (som at det ikkje er greitt å drepe osv) så er det aller meste relativt når det gjeld rett og galt. Eg meiner ikkje at nordmenn alltid har rett i alt, men når det gjeld både hull i ører og leggetid, meiner eg all forskning og erfaring tilseier at det er me som har rett. Du kan jo meine kva du vil.
Sophie-Ann Skrevet 20. oktober 2011 #64 Skrevet 20. oktober 2011 Har ikke lest hele tråden, men jeg syns ikke man skal gi en 5 åring hull i ørene. Hun kommer til å plukke på dem hele tiden, og da går det betennelse i dem. Enten så tar man hull når de er baby eller så venter man til de skjønner konsekvensen av plukking. Jeg tok hull i ørene på begge mine når de var baby, og har aldri opplevd infeksjoner av noe slag.
Dragonfly84 Skrevet 20. oktober 2011 #65 Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Jeg tok da jeg var 18 eller noe, og det tok ca 6 måneder før de slutta å være betente, så tok jeg ett oppe i brusken som grodde fint, og så tok jeg to til, det tok ca 6 måneder før de slutta å være betente, så tok jeg et til, og det tok 15 måneder før jeg ga opp hele greia... Så nå har jeg 5 til sammen. Jeg var voksen og skjønte man ikke skal få bakterier i det, og likevel tok det kjempelang tid før det grodde, og jeg har problemer med nikkelallergi. Det eneste det gikk kjempebra med var det langt oppe, i brusken. Så det kan være vondt lenge hvis man er uheldig, og da er det vanskelig å sove, jeg måtte ligge sånn halvveis på ryggen i mange uker. Jeg ville venta til hun var rundt 10. Hvis du ikke vil vente, så ville jeg hvert fall venta til våren, for det er ikke så behagelig med nye, betente hull i vinterkulda. Endret 20. oktober 2011 av Dragonfly84
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #66 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg fikk hull i ørene da jeg var rundt 1. år gammel, og jeg er kjempeglad for at foreldrene mine gjorde dette. ??? Hvorfor så "glad"? Hadde det hatt noen betydning om du hadde fått det senere? Jeg synes å ta hull i ørene på ettåringer er barnemishandling. Mammaen gjør det for sin egen del for å skape et søtt barn. Utrolig patetisk, uansett hvilken kultur det måtte være vanlig i. Barn skal ikke ha hull i ørene før de er istand til å forstå hva det er og kan rense det selv. Vet om mange som har angret på at de fikk hull altfor tidlig. 1
Carrot Skrevet 20. oktober 2011 #67 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har ikke lest alle svarene men min datter fikk hull i ørene i første klasse, hun var da seks år. Hun har aldri hatt noen problemer, hun "maste" fra barnehagen og jeg holdt igjen, men hun var SÅ fornøyd og glad når hun endelig fikk ta hull og ikke minst stolt. Vi har aldri brukt annet enn gull og sølv i ørene, aldri hatt betennelser eller lignende og aldri opplevd at "skitne fingere" skaper problemer.. Jeg ser overhode ikke noe problem i at jenta får hull hvis hun selv ønsker det og du har forklart (og mener hun skjønner) hva det innebærer.
Wonders Skrevet 20. oktober 2011 #68 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg var 4 år. Kjør på sier jeg. Må ikke ta begge samtidig om barnet ikke vil etter første skudd. Innen 2 uker klarer de å ta det neste. Jeg hadde gull og sølv bare, og snudde på de noen ganger i uken.
Norbertine Skrevet 20. oktober 2011 #69 Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Fant dette på piercing.no (eies av en piercingklinikk) : Hvorfor vil dere ikke sette små søte hull i ørene på små barn, når frisøren gjør det? Du bør merke deg at det aldri kommer til å finnes et seriøst piercingstudio som setter hull i ørene på små barn. Dette er svært uhygienisk, ikke i tård med barnets ønsker, smertefullt og skadelig for barnet. Dette er overformynderi på sitt værste og et sadistisk overgrep mot små barn. At frisører gjør det, sier mer om dem enn om oss. Nervepunktene i øret er ikke stabile før sjelettalder minst 12 år. Piercing på barn under 12 med andre ord rett ut idioti. Hvis du som forelder er så forfengelig, kjøp deg en dukke og la barnevernet ta hånd om ungen din. Det sier jo det meste egentlig. (Se bort fra skrivefeilene da. ) Endret 20. oktober 2011 av Alice i Eventyrland
SummerJoy Skrevet 20. oktober 2011 #70 Skrevet 20. oktober 2011 Fant dette på piercing.no (eies av en piercingklinikk) : Det sier jo det meste egentlig. (Se bort fra skrivefeilene da. ) Veldig seriøst må jeg si. 5
jolie Skrevet 20. oktober 2011 #71 Skrevet 20. oktober 2011 Mine får hull i ørene den dagen de er gamle nok til å gå alene til et piercingstudio og gjøre det. Det vil vel si at de vil være 16. Om de har veldig gode argumenter og grensa med følge er fx 14 år lover jeg å vurdere det.
Norbertine Skrevet 20. oktober 2011 #72 Skrevet 20. oktober 2011 Forøvrig, på samme måte som at noe er vanlig i andre land er et dårlig argument, gjelder det samme "jeg fikk da jeg var tre, det gikk bra!" ol. Problemet er jo at risikoen for og konsekvenser av infeksjoner og evt. feil som blir gjort er mye større for små barn (selv om det går bra, eller bra nok, med flertallet(?)). I tillegg er ikke en 5-åring tilregnelig nok til å ta en slik avgjørelse, dermed blir det like ille som å gjøre det på en baby. De greier ikke å vurdere konsekvenser selv, derfor må man faktisk være ansvarlige foreldre og gjøre det for dem. Om jeg noen gang får ei jente må hun vente til hun blir gammel nok til en ordentlig piercing.
Husfrua Skrevet 20. oktober 2011 #73 Skrevet 20. oktober 2011 Fant dette på piercing.no (eies av en piercingklinikk) : Det sier jo det meste egentlig. (Se bort fra skrivefeilene da. ) jeg kan faktisk huske at jeg tok hull da jeg var 4 år. Dette var mitt eget ønske fordi storesøsteren min skulle gjøre det. Og jeg husker veldig godt at jeg ble overrasket over at det ikke gjorde spesielt vondt. Rett og slett fordi det gikk så fort. Så hvis jeg som 4 åring tålte det, så gjør nok en 5 åring det også jeg syns altså det er helt greit dersom dette er 5 åringens ønske. Jeg syns derimot ikke det er greit dersom det er et forslag fra foreldrene og ikke kommer fra unge selv.
SummerJoy Skrevet 20. oktober 2011 #74 Skrevet 20. oktober 2011 jeg kan faktisk huske at jeg tok hull da jeg var 4 år. Dette var mitt eget ønske fordi storesøsteren min skulle gjøre det. Og jeg husker veldig godt at jeg ble overrasket over at det ikke gjorde spesielt vondt. Rett og slett fordi det gikk så fort. Så hvis jeg som 4 åring tålte det, så gjør nok en 5 åring det også Jeg var også 4 år, men jeg husker derimot at jeg syntes det gjorde veldig vondt. Mamma måtte bestikke meg med en dropseske for å få ta hull i andre øret også. Da jeg var 11 år var jeg blitt litt tøffere, for da piercet jeg meg selv, ved å presse øredobber gjennom øret. Herlig.
Husfrua Skrevet 20. oktober 2011 #75 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg var også 4 år, men jeg husker derimot at jeg syntes det gjorde veldig vondt. Mamma måtte bestikke meg med en dropseske for å få ta hull i andre øret også. Da jeg var 11 år var jeg blitt litt tøffere, for da piercet jeg meg selv, ved å presse øredobber gjennom øret. Herlig. Jeg hadde nok forberedt meg på at det skulle gjøre enda vondere tenker jeg. også trodde jeg vel det skulle ta mye lengre tid..
Norbertine Skrevet 20. oktober 2011 #76 Skrevet 20. oktober 2011 jeg kan faktisk huske at jeg tok hull da jeg var 4 år. Dette var mitt eget ønske fordi storesøsteren min skulle gjøre det. Og jeg husker veldig godt at jeg ble overrasket over at det ikke gjorde spesielt vondt. Rett og slett fordi det gikk så fort. Så hvis jeg som 4 åring tålte det, så gjør nok en 5 åring det også jeg syns altså det er helt greit dersom dette er 5 åringens ønske. Jeg syns derimot ikke det er greit dersom det er et forslag fra foreldrene og ikke kommer fra unge selv. Det er da overhodet ikke smerten akkurat når hullene blir ratt som er problemet! Om det bare var det hadde jeg også sagt kjør på, jeg fikk heller ikke vondt da. Problemet er at en 5-åring sansynligvis ikke greier å la være å pille på dobbene, ikke greier å holde det rent nok til å forhindre infeksjoner og får større risiko for å utvikle allergi (og det er naivt å tro at dette kan forhindres med gull- og sølvdobber, gullalergi er faktisk ganske vanlig).
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #77 Skrevet 20. oktober 2011 At dere og deres barn ikke hadde noe problemer med det har strengt tatt lite med saken å gjøre. Det demonstrerer bare at det ikke er 100% sikkert at det blir betennelse og trøbbel - noe det ikke er noen vits i å påpeke siden ingen i tråden har ment noe annet. Grunnen til at man bør ligge unna dette er at det KAN bli problemer i form av betennelser, stygg brusk, skeive hull etc. Det går altså på å ikke gidde å ta noen unødvendige risikoer. At en 5-åring ønsker noe synes jeg ikke er et godt argument i det hele tatt. Når ble 5-åringer egnet til å se konsekvensene av noe slik? Lar dere dem styre hvilke medisiner de skal ta når de er syke, og hvor ofte de skal gå til tannlegen også? 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #78 Skrevet 20. oktober 2011 Sølv bør KUN brukes i piercinger som har grodd skikkelig. Noe som tar minst 10 uker. Sølvet tåler kroppsvæsker dårlig, og kan bli misfarget og stygt - og denne misfargingen kan igjen smitte over på øret. Det går jo av, men ser virkelig ikke bra ut. I tillegg er det et visst nikkelinnhold i sølv, også i 925 sterling, og dette vil lekke mer ut når såret ikke er grodd siden metallet reagerer med kroppsvæskene. Sølv frarådes egentlig på generelt grunnlag, men om man først skal ha det bør man altså vente endel mnd. Gull skal man også unngå i nye piercinger. Og skal man ha, bør det være mellom 14 og 18 karat. Er det mindre er nikkelmengden for stor, er det mer er gullet så mykt at det lett får bittesmå riper som er ypperlig grobunn for bakterier. Det ENESTE metallet som bør brukes i helt nye piercinger er titan. Kirurgisk stål er mye brukt av frisører, men for nikkelømfintlige kan dette faktisk føre til en reaksjon når såret gror. Så godt som alle tåler kirurgisk stål i et grodd øre. Titan er nikkelfritt, og proffe fiercingsmykker er overflatebehandlet slik at det ikke fester seg masse bakterier i smykket. 1
Carrot Skrevet 20. oktober 2011 #79 Skrevet 20. oktober 2011 Det er faktisk en forskjell på en piercing (hvor man har en hul nål som fjerner vev) og å skyte hull i øret (skyver vevet til side) bare sånn for ordens skyld... 1
Husfrua Skrevet 20. oktober 2011 #80 Skrevet 20. oktober 2011 Det er da overhodet ikke smerten akkurat når hullene blir ratt som er problemet! Om det bare var det hadde jeg også sagt kjør på, jeg fikk heller ikke vondt da. Problemet er at en 5-åring sansynligvis ikke greier å la være å pille på dobbene, ikke greier å holde det rent nok til å forhindre infeksjoner og får større risiko for å utvikle allergi (og det er naivt å tro at dette kan forhindres med gull- og sølvdobber, gullalergi er faktisk ganske vanlig). Nå skal ikke jeg prate for andre, men av egen erfaring. Jeg hadde aldri problemer med infeksjon. Så dersom foreldrene godtar at barnet får hull i ørene, har man vel også et ansvar for å følge med på dette..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå