AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har en jente på 5 år som er helt besatt av hull i ørene. En jente i barnehagen har det, og min jente har mast om dette i månedsvis. Det eneste hun ønsker seg til jul og bursdag er hull i ørene, og hun tar på mine øredobber hele tiden og sier hvor fine de er... Har fortalt henne hva dette innebærer, men hun sier hun ikke er redd. Bør hun få lov til å få hull i ørene hvis hun vil det? Kan det evt gi noen skader når de er såpass små? Hva mener dere?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Syns det er for tidlig selv om jeg har sett babyer med det. 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg synes det er tidlig, burde være 10-12. 1
Gjest i_c_bear Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg fikk hull i ørene da jeg var syv år etter å ha mast på mamma i en evighet. Men jeg klarte ikke å holde det rent nok, selv med hjelp fra mamma, og det ble betent og vondt. Lot hullene gro igjen og tok nye når jeg var 13 heller. Når man er fem år har man ofte skitne små fingrer og driver og tar seg på øret uten å tenke seg om. Lett å få skitt inn i hullet og da kan det fort bli betent og vondt. Jeg ville ha venta. 7
apekatt Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Har selv hatt det siden jeg var 5 år gammel, nesten alle kvinnene i slekten min har hatt det siden de var babyer, men det er jo normalt i vårt kultur ihvertfall.Synes hun skal få lov.
Momseguri Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tok hull i ørene når jeg var 5, og de er fremdeles, 17 år senere, i bruk nesten hver dag Men vet hun at hun må sove med dem i 6 uker etterpå, og at det faktisk er ganske vondt? Man kan jo nesten ikke sove på siden, og akkurat det husker jeg at jeg ikke var forberedt på.
Suzy Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Nei jeg syns ikke hun bør få hull i ørene nå. Først og fremst baserer jeg synet mitt på at at man lettere utvikler nikkelallergi når man har hull i ørene, deretter at hun kan få infeksjoner og andre problemer og tilslutt at ørepynt er en form for "voksen dame-pynt" som strengt tatt trygt kan overlates til nettopp tenåringer og voksne damer. Øredobber, halskjeder, lipgloss og minskjørt syns jeg faktisk er en uting til små jenter - det hemmer i lek og er helt uten mening og formål - men det er nå min personlige mening. 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Nja. Hadde nok ikke gitt min datter det så tidlig. Ventet til skolestart kanskje. Men en annen ting er at jeg ville ventet til etter vinteren da kulde, og lue bruk kan gjøre at det fortere blir betent.
Daria Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg fikk mine da jeg var 6 -det var ikke vondt, hverken å ta dem eller etterpå. Jeg har heller aldri slitt med infeksjoner, nikkelallergi eller liknende, men det har man jo ingen garantier for uansett alder. Kort sagt -jeg ser egentlig ingen grunn til at hun ikke skal få lov.
Littlebird Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Stedatteren min fikk når hun fylte 6. Hun gar hatt problemer med infeksjoner og vondt hele tiden,og angrer på hele greia. Dessuten tør hun ikke skifte dobber,fordi det er vondt.. så det var lite stas. Bør minst være ti tenker jeg,etter denne erfaringen.
Safira Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg fikk hull i ørene da jeg var rundt 1. år gammel, har aldri hatt noen som helst problemer med det Jeg brukte gulløredobber med et slikt rundt bakstykke man skrur på, og som ikke stikker bak øret. Slike øredobber brukte jeg til jeg var 10-11 år. I Spania er det helt vanlig å ta hull i ørene så tidlig og jeg er kjempeglad for at foreldrene mine gjorde dette.
malifika Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Datteren min fikk hull i ørene den sommeren hun var 4 og et halvt år. Jeg ser ikke problemet, så lenge man er nøye med å rense og forklarer barnet at hun ikke må pelle på dem så blir det ikke så lett infisert. Og de fleste steder idag som er seriøse skyter inn plastikk øredobber så hvis man etter 6 uker fortsetter med plast eller går over til noe ekte gull eller sølv så får hun ikke nikkel allergi. Dessuten pleier de nå å være 2 som skyter inn dobbene så de står med vær sin pistol på hvert sitt øre og skyter på likt, sånn sett er det over på 2 sek dersom hun syntes det er ubehagelig. Hun slipper og ta et hull først og kanskje grue seg til det neste. Jeg gikk med hull i det ene øret i et halvt år eller noe fordi jeg nekta og ta hull nr 2 da jeg først hadde tatt det ene, siden jeg syntes det første var så vondt
hederlig Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Tenkte bare jeg skulle skrive noe, det kan godt hende at dette er spesielt for meg, men det skader ikke med en advarsel. Jeg fikk hull i ørene da jeg var ca like ung som datteren din, og idag så har hullene blitt så utvidet og løse at jeg så vidt kan bruke øredobber der. Jeg har tatt hull ved siden av slik at jeg må bytte på. Regner med at de eldste hullene mine snart "revner helt". Skal jeg ha i vanlige perleøredobber for eksempel må jeg også kjøpe slike med en stor rund plastikkbakdel, slik at den klarer å holde de på plass. Bruker jeg bakdeler som er mest normalt, så henger øredobbene nedover. Dette er ganske kjipt egentlig, og jeg tror det kan skyldes at man ofte "fikler" litt mer når man er yngre og ikke helt forstår at det kan skade. Endret 18. oktober 2011 av hederlig
Momseguri Skrevet 18. oktober 2011 #14 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har aldri hatt infeksjon i øret. Husker jeg ikke fikk lov å ta på dem, og at vi måttte snurre på øredobbene og vaske med pyrisept hver kveld. Hvis du tror din datter klarer dette, så syns jeg hun skal få ta hull. Jeg var ihvertfall veldig stolt og glad over å få hull i ørene, og var også klar over at jeg måtte være "voksen" og ta vare på hullene.
Gjest WendyClear Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tok hull i ørene hos frisør da jeg var 10 år, og har angret i senere tid siden hullene ikke sitter riktig plassert og er skjeve i forhold til hverandre. Typisk tabbe frisører gjør. I tillegg vil frisørhull ikke gro igjen hos de aller fleste (etter at du har hatt øredobb i under hele grotiden). Vil anbefale å vente til hun er gammel nok til å ta hos ordentlig piercer. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #16 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg ville ventet til hun var 10, eller gammel nok til å forstå og ta vare på dem selv. For mange går det bra, men er det verdt risikoen? Har hørt skrekkhistorier om barnehagebarn som har klemt øredobben så hardt sammen at det måtte lege til for å få dem ut. Det ER vanskelig å ikke fikle med nye hull, spesielt for et så lite barn. 1
Gjest Monica Skrevet 18. oktober 2011 #17 Skrevet 18. oktober 2011 Selvsagt sier en 5åring at hun ikke er redd. Hva vet hun? Jeg tok hull i ørene da jeg var 10 år gammel, det skulle jeg aldri har gjort. Fikk masse betennelse og mye problemer. Min mor måtte hjelpe meg og holde det rent. Ble mye hyl og skrik for og si det sånn det så helt fryktelig ut. Fikk nikkelallergi og har nå hatt det siden. Kan ikke bruke gull heller. Synes hun er altfor ung. 1
Rainbow Skrevet 18. oktober 2011 #18 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tok mine første høl i øra da jeg var 20! Superpingle! :gjeiper: Til saken: Litt liten til å få det, syns jeg. For det første er det vondt å ta, og for det andre kan jo, som mange andre sier, små barnehender lage mye infeksjoner.
kaprifolen Skrevet 18. oktober 2011 #19 Skrevet 18. oktober 2011 Hmmm... Synes mange av dere har overraskende holdninger. De aller fleste jeg kjenner, har fått hullene i 5-6-7års alder....? Forklar forløpet, vedlikeholdet, konsekvenser og smerter, og vurder derfra. 3
Gjest Annaires Skrevet 18. oktober 2011 #20 Skrevet 18. oktober 2011 jeg er kjempeglad for at foreldrene mine gjorde dette. Hvorfor er du glad for dette? Man kan jo fint ta det når man vil det selv, når man er større. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå