AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har sett litt på nettsider som skriver hvilken lønn man kan forvente seg etter ulike utdanninger. Er den lønna de oppgir før eller etter skatt? Som f.eks. her på lærerlønninger: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/grunnskolelaerer
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Da er det ikke mye å leve av som lærer i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Da er det ikke mye å leve av som lærer i alle fall. Så mange dårlige lærere som det er, så fortjener de virkelig ikke mer. Da burde de gjort en bedre jobb. Synes de fikk mer enn nok, jeg. 1
chikako Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Da er det ikke mye å leve av som lærer i alle fall. Opp til 500 000 i året før skatt for grunnskolelærer, altså et yrke man kvalifiserer til etter treårig utdannelse - synes du det er dårlig? Lektorer har en startlønn på 400 000, synes det er rimelig mye, for min del. Den artikkelen må forøvrig være gammel, begynnerlønan for lektorer er som nevnt høyere enn 360 000 nå. Endret 18. oktober 2011 av chikako
Judge Judy Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Lønnen oppgitt på utdanning.no er før skatt. Synes ikke lærerlønnen er så ille, jeg.
Porcelain Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Opp til 500 000 i året før skatt for grunnskolelærer, altså et yrke man kvalifiserer til etter treårig utdannelse - synes du det er dårlig? Lektorer har en startlønn på 400 000, synes det er rimelig mye, for min del. Den artikkelen må forøvrig være gammel, begynnerlønan for lektorer er som nevnt høyere enn 360 000 nå. Grunnskolelærer er 4årig (kun faglærer som er 3årig), og man kommer ikke opp på 500 000 i året som det. Ellers stemmer tallene, dersom du ser inn på lektor er tallene oppdatert i 2010. Det har steget litt nå, men ikke særlig mye. Dersom man er lektor med opprykk (minst 6 års utdanning inkludert en master) kan man komme nesten opp på 500 000 ved full annsenitet.
chikako Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Grunnskolelærer er 4årig (kun faglærer som er 3årig), og man kommer ikke opp på 500 000 i året som det. Ellers stemmer tallene, dersom du ser inn på lektor er tallene oppdatert i 2010. Det har steget litt nå, men ikke særlig mye. Dersom man er lektor med opprykk (minst 6 års utdanning inkludert en master) kan man komme nesten opp på 500 000 ved full annsenitet. Ah, ok - da er det jeg som roter med begrepene. Synes uansett det er relativt mye penger, med tanke på at de er fordelt over færre måneder. Man jobber jo i praksis færre måneder som lærer.
Porcelain Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 De utbetales jo fortsatt over 12 måneder. OG skal fortsatt rekke til 12 måneder Jeg synes ikke det er kjempegodt betalt, med tanke på utdanning, ansvar og reell arbeidsmengde. Lærere jobber jo mer i de periodene de ikke har tvungen avspasering eller ferie.
chikako Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 De utbetales jo fortsatt over 12 måneder. OG skal fortsatt rekke til 12 måneder Jeg synes ikke det er kjempegodt betalt, med tanke på utdanning, ansvar og reell arbeidsmengde. Lærere jobber jo mer i de periodene de ikke har tvungen avspasering eller ferie. Det er så - men jeg synes det er en anstendig lønn. Jeg skal bli lektor selv, og kan nok klare å leve godt for den summen selv om det hadde vært deilig med litt mer Synes altså ikke den er spesielt lav selv om den ikke er av de høyeste lønningene.
Porcelain Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Det kan hende du føler deg dårligere betalt når du kommer ut i yrket Begynte å jobbe som lærer (er adjunkt m/tillegg) nå i høst, og har hittil i år jobba mer enn jeg trodde var mulig. Hadde lagt opp til å jobbe 10 timer om dagen hele høstferien også , men var nære kollaps uka før pga lite søvn og mye å gjøre, og var heldigvis smart nok til å innse at jeg måtte ta meg litt ferie. Jeg elsker jobben min altså, men jeg synes at jeg er verdt litt mer i lønn. Det blir ikke veldig mye utbetalt etter skatt.
chikako Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tenker meg at de første årene gir lite lønn i forhold til arbeidsmengde men at det utjevner seg etterhvert som man får gode rutiner De første årene blir nok skikkelig harde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå