AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Har prøvd å lage pikekyss flere ganger nå, men de blir bare seige. Har prøvd 2 forskjellige oppskrifter. Jeg pisker over en halvtime. Har prøvd å steke i en time på 100grader, så la de hvile en time til etter ovenen er skrudd av. stekt lenger, men da blir de brune før de blir ferdige. Og de er ikke store heller. Er det noen som har tips, eller en oppskrift som ikke kan gå feil?
Gjest navnelapp Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Prøv å bruke melis i staden for sukker. Og pisk opp eggekvitene godt med litt eddik og salt før du byrjar å ha i melisen. Ha den i litt og litt.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg trodde pikekyss - eller marengs - ble seigt nettopp når man brukte eddik? Om du ikke vil ha de seige, ville jeg absolutt ikke brukt eddik. 1
Klematis Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Lag i mikroen! Trenger ingen pisking. Ta en eggehvite og rør inn så mye melis du klarer til massen lar seg forme til små topper. Legg på et bakepapir og kjør ca 1 min på full guff. Prøv deg frem med et par topper først for å finne optimale innstillinger på din mikro. Ikke alle ovner steker like jevnt, så mulig du ikke kan fylle papiret helt ut til kantene. Men dette er så fort gjort at det ikke akkurat er noe big deal å måtte gjøre om igjen.
Gjest navnelapp Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Nei, eddiken er der for å gjere eggekvitene stivare og for å gi bittelitt smak. Prøv gjerne utan eddik, men eg trur ikkje det er dei som gjer marengsane seige.
Klematis Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Og et tips hvis du lager i vanlig ovn: Ha døra på gløtt under steking. Sett en t-skje eller noe i åpningen. Da slipper du ut fuktighet og du unngår at de blir seige.
Nilma Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg er ganske sikker på at det er eddiken som gjør marengsen seig, det har jeg både erfart selv og sett beskrevet i oppskrifter. Oppskriften jeg bruker inneholder ikke eddik, og den gir lette marengs som er sprø tvers gjennom. Jeg har ikke oppskriften for hånden, men den er noe i retning dette. 1
ElaineBenes Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Hm. Jeg lager marengs med (eplecider)edikk, og de blir ikke seige. Alltid knusk-sprø. Synes det er litt digg om de er seige når de bare skal spises som snacks, så jeg går og funderer på hva jeg skal gjøre for å få dem seige! Motsatt problem av deg, altså. Haha! Det kommer nok bare an på selve ovnen, temperatur og tid i ovnen, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Hm. Jeg lager marengs med (eplecider)edikk, og de blir ikke seige. Alltid knusk-sprø. Synes det er litt digg om de er seige når de bare skal spises som snacks, så jeg går og funderer på hva jeg skal gjøre for å få dem seige! Motsatt problem av deg, altså. Haha! Det kommer nok bare an på selve ovnen, temperatur og tid i ovnen, tenker jeg. Ja jeg har lurt litt på om jeg kan skylde på ovnen, for jeg pleier ikke være såå dårlig til å bake Har prøvd både med og uten eddik. Nå skal jeg prøve å lage de i mikroen
Gjest Elastica Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har også lest at eddik bidrar til at marengs blir seig.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 De er jo best når de er seige da!!!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Du får skifte fil å kysse en mann, da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå