AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Heisann! Jeg har ikke mulighet til å lage hull til antennekabel da jeg leier leilighet, men må ha antenne gjennom vinduet for å få signaler til RiksTV. Jeg har sett at det finnes flate kabler, men er det noen som vet hvor det finnes til vanlig antenneledning? Jeg finner mange av denne typen, men jeg trenger slike ender. (Linkene er bare tilfeldig valgt pga bildene )
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Du trenger en kabel med f-kontakt (som passer de "gjengene" du ser på den vinduskabelen) og vanlig antenneplugg, cableworld.no har noen. (NB! Hold deg unna de som er merket "HUNN", de vil ikke passe i tv.) På utsiden av vinduet, må du montere en løs f-kontakt på kabelen. Clasern har noen man bare skrur innpå kabelen. Slik monterer man dem. Du finner den flate vinduskabelen hos clasern også, men de har desverre ikke de "kombikablene" cableworld har. Men det er selvsagt ikke noe i veien for å kappe av ene antennepluggen på en vanlig kabel, og sette på en "skru" f-kontakt, om du er litt fingernem. Endret 18. oktober 2011 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Takk for svar! Jeg må gjøre det samme på utsiden av vinduet og, ettersom jeg har en antenne ute med samme type antenneplugg som i tv'en. Men da vet jeg litt mer hvordan.
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Takk for svar! Jeg må gjøre det samme på utsiden av vinduet og, ettersom jeg har en antenne ute med samme type antenneplugg som i tv'en. Men da vet jeg litt mer hvordan. Hm? Sikker på det? De antennene jeg har sett som har en kontakt montert på selve antenna, har en f-kontakt også her, ikke noen vanlig antenneplugg.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Jepp, har en billig antenne som egentlig er ment for innendørsbruk, enn så lenge. Den er under tak og ikke utsatt for vær og vind, og funker helt fint, så jeg har bare ikke giddet å bytte. En slik.
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Jepp, har en billig antenne som egentlig er ment for innendørsbruk, enn så lenge. Den er under tak og ikke utsatt for vær og vind, og funker helt fint, så jeg har bare ikke giddet å bytte. En slik. Ok! Da skjønner jeg hvorfor den har den typen plugg. F-connector er det vanlige på utendørsantenner. Murhus eller tre? UHF signaler har ikke særlig problemer med å gå gjennom trevegger. Da kunne du hatt den innendørs.
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Utendørsantenner er ikke så grisedyre heller: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164636576
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Det er murhus, sokkelleilighet. Jeg testet inne først, overalt, men det gikk ikke. Det burde holdt å ha den i et av vinduene, men den fant ikke bra nok signaler der, måtte ut og i en annen vinkel. Mulig jeg finner på en annen løsning, evt kjøper en annen antenne. Men da har jeg i hvertfall alternativer.
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Det er murhus, sokkelleilighet. Jeg testet inne først, overalt, men det gikk ikke. Det burde holdt å ha den i et av vinduene, men den fant ikke bra nok signaler der, måtte ut og i en annen vinkel. Mulig jeg finner på en annen løsning, evt kjøper en annen antenne. Men da har jeg i hvertfall alternativer. Goody!
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Jepp, har en billig antenne som egentlig er ment for innendørsbruk, enn så lenge. Den er under tak og ikke utsatt for vær og vind, og funker helt fint, så jeg har bare ikke giddet å bytte. En slik. Siden det er en sånn plugg på antenna, trenger du to av de kablene jeg linket til fra fra cableworld.no. En med hann, og en hunnplugg. Den med hann skal i tv, den med hunn skal imellom "vindukabelen" og antenna.
Lutetium 71 Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Tusen takk for hjelpen! Oppdater oss gjerne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå