Gå til innhold

Et spm ang situps


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig sånn at man kan ta 100 situps om dagen uten at det vil ha noen synlig effekt hvis man er normalt slank med litt ekstra fett på magen?

Er det KUN løpetrening som vil gi deg strammere og mindre mage??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sit ups, samt andre øvelser for magemusklene vil hjelpe deg med å bygge opp musklene, som først blir godt synlige ved lav nok fett%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det mer eller mindre "bortkastet" om man vil ha en flatere mage?

Hater styrke nemlig, men elsker jogging ;)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bortkastet er det ikke og magen kan absolutt bli flatere, selv om ikke du får en tydelig "sixpack"!

Det jeg mente, var at hvis selve strukturen i muskulaturen skal synes, må det ikke være noe særlig magefett.

Men, som du er inne på, er jogging og annen cardio-trening beste måten å miste fett på. I tillegg til kosten da, selvsagt.

Endret av charlott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig sånn at man kan ta 100 situps om dagen uten at det vil ha noen synlig effekt hvis man er normalt slank med litt ekstra fett på magen?

Er det KUN løpetrening som vil gi deg strammere og mindre mage??

Du kan kun få flatere mage ved å gå ned i fettprosent. Det oppnås som regel best ved utholdenhetstrening.

En annen ting er at situps er en forferdelig øvelse som gir slitasje, særlig på virvlene i korsryggen. Ingen burde ta situps, det fins mange andre øvelser som er bra for å trene magemusklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kun få flatere mage ved å gå ned i fettprosent. Det oppnås som regel best ved utholdenhetstrening.

Ofte vil en oppleve en viss flatere/strammere mage ved økning av musklene i mageregionen også, men den blir ikke hardere/sixpack-aktig uten lavere fett%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kun få flatere mage ved å gå ned i fettprosent. Det oppnås som regel best ved utholdenhetstrening.

Nåja, det fins en del studier og en haug av anekdotiske beviser på at redusert fettprosent mest effektivt oppnås ved en kombinasjon av et forsiktig kaloriunderskudd og ordentlig styrketrening, uansett kjønn og alder. Ikke et vondt ord om utholdenhetstrening, alle burde drive litt med det også; men den viktigste verdien av den typen trening er snarere at det er veldig greit å ha OK utholdenhet og et sterkt og friskt hjerte.

Kan ellers slutte meg til den etterhvert rituelle fordømmelsen av situps. Møkkaøvelse. (Hvis man absolutt MÅ ta en eller annen form for situps er det antakelig mindre skadelig å velge en form som er vanskeligere enn standarden slik at man greier betydelig færre repetisjoner, men jeg vil i alle tilfelle heller anbefale øvelser som ikke innebærer krumming av ryggraden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det fins en del studier og en haug av anekdotiske beviser på at redusert fettprosent mest effektivt oppnås ved en kombinasjon av et forsiktig kaloriunderskudd og ordentlig styrketrening, uansett kjønn og alder. Ikke et vondt ord om utholdenhetstrening, alle burde drive litt med det også; men den viktigste verdien av den typen trening er snarere at det er veldig greit å ha OK utholdenhet og et sterkt og friskt hjerte.

Kan ellers slutte meg til den etterhvert rituelle fordømmelsen av situps. Møkkaøvelse. (Hvis man absolutt MÅ ta en eller annen form for situps er det antakelig mindre skadelig å velge en form som er vanskeligere enn standarden slik at man greier betydelig færre repetisjoner, men jeg vil i alle tilfelle heller anbefale øvelser som ikke innebærer krumming av ryggraden).

De studiene baserer ofte på at man skal bruke like lang tid på treningen. Det er hevet over en hver tvil at du kan trene mye mer utholdenhetstrening enn styrketrening mtp totalt energiforbruk.

Jeg kan godt sitte 2 timer på sykkelen å bruke rundt 1000kcal hver dag i en uke, og samtidig være restituert til neste dags trening. Mens jeg aldri ville klart 7 så tunge styrkeøkter på én uke uten at det ville gått ut over restitusjonen.

Det er mer effektivt å trene styrke og alle bør egentlig gjøre det også i en eller annen form.

Når det gjelder situps, så er den klassiske varianten ganske dårlig, men det finnes varianter som er bra øvelser - ikke nødvendigvis rene mageøvelser, men som variant av sit up.

V-ups, abmat sit up, toes to bar, reverse crunch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...