Gå til innhold

Må arbeidsgiver betale for sykmeldte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om arbeidsgiver må betale for å ha sykmeldte ansatte, eller om de sykmeldte er en belastning på andre måter.

Bortsett fra på den måten at sykmeldte ikke kan jobbe, og at det ikke nødvndigvis passer med vikar hvis en ansatt er syk 4 dager, eller et par uker for eksempel.

Men det er også veldig fordi at jeg ikke vet hvordan en arbeidsgiver ser på at en som jobber er syk, eller borte en dag.

Er det for eksempel nødvendig med legeattest hvis jeg er borte fire dager, eler holder det med forkjølelse og vondt i halsen som grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

arbeidsgiver må betale for ca de to første ukene man er sykemldt.

man har egenmld man kan bruke maks tre dager i slengen er vanlig. over dette må du ha sykemld

Skrevet

Det er vel egentlig rart at arbeidsgiveren må betale for syke folk, hva etter to uker da?

Skrevet

da er det nav som betaler.

når du får sykemld går en kopi til arbgiver en kopi til nav og en kopi til deg selv.

Skrevet

Arbeidsgiver skal betale for de første 16 kalenderdagene en ansatt er syk. Etter dette betaler nav.

Om du er syk i 4 dager, så kan du levere egenmelding for de 3første dagen, og den fjerde trenger du sykemelding fra lege til.

Du har totalt 4 egenmeldinger å bruke på 12mnd. Om du bruker opp alle egenmeldingene så trenger du sykemelding for alt utenom.

Du må være ansatt i minst 4uker hos en arbeidsgiver for å få sykepenger.

Du minst 2mnd hos en arbeidsgiver for å kunne benytte egenmelding. Har du vært ansatt mindre en dette trenger du sykemelding.

Link til folketrygdeloven der disse bestemmelsene ligger under:

http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#map020

• Liker 1
Skrevet

Om du har kronisk sykdom, så kan du i samråd med arbeidstaker søke om fritak for at arbeidsgiver betaler for sykdom fra første dag. Gjelder også egenmeldinger. Men mulig dette kun er aktuelt om bedriften er IA?

Skrevet

Arbeidsgiver skal betale for de første 16 kalenderdagene en ansatt er syk. Etter dette betaler nav.

Om du er syk i 4 dager, så kan du levere egenmelding for de 3første dagen, og den fjerde trenger du sykemelding fra lege til.

Du har totalt 4 egenmeldinger å bruke på 12mnd. Om du bruker opp alle egenmeldingene så trenger du sykemelding for alt utenom.

Du må være ansatt i minst 4uker hos en arbeidsgiver for å få sykepenger.

Du minst 2mnd hos en arbeidsgiver for å kunne benytte egenmelding. Har du vært ansatt mindre en dette trenger du sykemelding.

Link til folketrygdeloven der disse bestemmelsene ligger under:

http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#map020

Hvis du jobber i en IA-bedrift kan du være hjemme opptil 8 dager sammenhengende og inntil 24 dager i året.

Skrevet

Men er det vanlig at arbeidsgiveren vet spesifikk grunn for at man har en legetime?

Eller er det vanlig å si at man har vært til lege fordi man lurte på noe, uten at det er noe spesielt.

Skrevet

Du trenger ikke oppgi noen grunn for legetime nei.

Skrevet

Arbeidsgiver får heller ikke vite evt. sykemeldingsgrunn. Diagnosen kommer til deg og til NAV, men ikke arbeidsgiver.

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver får heller ikke vite evt. sykemeldingsgrunn. Diagnosen kommer til deg og til NAV, men ikke arbeidsgiver.

Det er helt hærlig og nesten absolutt nødvendig å finne ut av slikt. Så slipper jeg å føle ar arbeidsplassen er en fengselslignende kunnskapsplass hvor huet mitt kan bli melket.

Gjest Spinell
Skrevet

Det er vel egentlig rart at arbeidsgiveren må betale for syke folk, hva etter to uker da?

En av grunnene til at arbeidsgiver må betale for de 16 første dagene er at arbeidsgiver har plikt til å iverksette tiltak som skal forebygge sykdomsfravær.

Enten arbeidsgiver er IA-bedrift eller ikke, kan NAV søkes om fritak for arbeidsgiverperioden for enkeltpersoner med kronisk eller langvarig sykdom.

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite diagnosen til en arbeidstaker, men har rett til nødvendig informasjon om arbeidstakers funksjonsnivå slik at det kan tilrettelegges så langt som mulig.

• Liker 1
Skrevet

Ja, arbeidsgiver hadde jo ikke kunnet tilrettelegge arbeidsplassen min om jeg nektet å fortelle hva som feiler meg. Jeg har en kronisk sykdom som påvirker arbeidsdagene mine, men som med enkel tilrettelegging gjør at jeg fungerer i full jobb.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Ja, arbeidsgiver hadde jo ikke kunnet tilrettelegge arbeidsplassen min om jeg nektet å fortelle hva som feiler meg. Jeg har en kronisk sykdom som påvirker arbeidsdagene mine, men som med enkel tilrettelegging gjør at jeg fungerer i full jobb.

Jeg synes at grensen mellom diagnose og funksjonsnivå kan være vanskelig å forholde seg til. Litt "påfunnet" bak et skrivebord, på en måte. Har erfaring med den fra begge sider, både som sykemeldt selv og som arbeidsgiverrepresentant. En ting er at jeg som arbeidsgiver ikke trenger å kjenne til den eksakte diagnosen til en arbeidstaker som får vond rygg ved visse arbeidsstillinger. Det er jo enkelt og greit å beskrive funksjonsnivået i en slik sammenheng.

Det som er mye vanskeligere, og for alt jeg vet kanskje vanligere, er problemer med stressmestring, store påkjenninger etc på grunn av ulike psykiske lidelser. Hvordan skal man beskrive et funksjonsnivå i den sammenhengen uten å måtte forklare noe om diagnosen?

Endret av Spinell
Skrevet

Jeg synes at grensen mellom diagnose og funksjonsnivå kan være vanskelig å forholde seg til. Litt "påfunnet" bak et skrivebord, på en måte. Har erfaring med den fra begge sider, både som sykemeldt selv og som arbeidsgiverrepresentant. En ting er at jeg som arbeidsgiver ikke trenger å kjenne til den eksakte diagnosen til en arbeidstaker som får vond rygg ved visse arbeidsstillinger. Det er jo enkelt og greit å beskrive funksjonsnivået i en slik sammenheng.

Det som er mye vanskeligere, og for alt jeg vet kanskje vanligere, er problemer med stressmestring, store påkjenninger etc på grunn av ulike psykiske lidelser. Hvordan skal man beskrive et funksjonsnivå i den sammenhengen uten å måtte forklare noe om diagnosen?

Ja, for meg så tyder alle symptomer på ren latskap, så å ikke fortelle arbeidsgiver diagnose (samt gi henne en brosjyre om diagnosen printet fra nettet) var ikke et alternativ.

Skrevet

Poenget med at legen ikke skal oppgi diagnosen i sykemeldingsdelen til arbeidsgiver er vel at arbeidstaker selv skal få gi sin versjon. Har man vondt i ryggen eller en brukket arm, er jeg overbevist om at de fleste vil si det. Har man psykiske utfordringer, kan det oppfattes som stigmatiserende. Går man til regelmessig behandling for sykdommer med dårlige langtidsprognoser likeledes.

Legen skal informere om tiltak som kan gjøre arbeid helt eller delvis mulig i sykemeldingen, dersom det finne slike. Denne informasjonen går også til arbeidsgiver. Det kan gjøres uten å oppgi selve diagnosen.

Dersom man er i tvil om sykemeldingen er gyldig i hht krav for arbeidsmessig uførhet, kan arbeidsgiver sende sykepengekravet til NAV for nærmere vurdering i stedet for å utbetale sykepenger. NAV har egne leger som i enkelte slike tilfeller går inn og vurderer pasienten, andre ganger er det tilstrekkelig at NAV selv kontakter vedkommendes lege og får en avklaring. Arbeidsgiver betaler da ikke sykepenger før NAV har godkjent sykemeldingen, de vil i slike tilfeller sende regresskrav på sykepengene til arbeidsgiver (for arbeidsgiverperioden).

Det mest fornuftige er ofte å være åpen med arbeidsgiver, men det kan være tilfeller som er utenom "normalen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...