Gå til innhold

Nabotrøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et sameie. Vi er 10 leiligheter.

Sammen deler vi 6 store søppeldunker, og det har blitt veldig problematisk.

2 av søppeldunkene er til restavfall. Disse blir tømt annenhver uke, men de blir ofte fulle etter kun ei uke. Noen ganger tidligere.

Det samme med papirsøppelet, bare at det skjer litt sjeldnere, og det er jo tross alt litt lettere å lagre papir enn stinkende matavfall.

Naboene kaster melkekartonger i plastikken, plastikk i papirdunkene og hagemøbler i restavfallet. De kaster alt mulig rart, uten å resirkulere og tenke på at vi er 10 leiligheter som skal dele på dunkene.

Jeg forstår rett og slett ikke hvordan det er mulig å produsere så mye søppel. Og nå er det 8 dager til neste tømming av restavfall og det er allerede en stor haug på begge dunkene :(

Forslag til hva som kan gjøres? Tenker litt på å foreslå på neste styremøte at vi må ha en dunk hver. Men det er jo mye dyrere enn nå, og dunkene tar mer plass (de store bygger mye i høyden). Problemet har blitt tatt opp tidligere, men ikke blitt tatt på alvor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert at alle forstår at man skal resirkulere. Skriv ut en oversikt og heng opp i gangen så alle får se. Og pass på at alle dunkene er skikkelig merket.

• Liker 1
Skrevet

Snakk med renovasjonsselskapet og hør om de kan komme på en god løsning for dere?

Del på dunker to og to leiligheter og ha evt lås på dem så andre ikke kommer inni dem? Da blir det tydelig hvem som forsøpler og de kan tas fatt.

Send regning til naboer som ikke sorterer ettersom ektratømminger koster mer enn bare den vanlige renovasjonsavgiften?

Skrevet

Sukk, kjenner meg igjen i dette. Folk i laget/sameiet som søpler og griser uten tanke for andre enn seg selv. Manglende sorter + forsøpling av fellesområder og gjerne lagring av eget utstyr i arealer der styret uttrykkelig har forbudt lagring av egne ting. Rett og slett en mennesketype som er frykgelig slitsomt å forholde seg til, og som ikke skjønner annet enn skikkelig tilsnakk og evt. maktbruk.

Jeg ville nok gått for løsningen som er foreslått over, nemlig at færre leiligheter deler søppelbøtter for en stund, da finner man lettere ut hvem som søpler mest. Så sender styret regning til enhetene som forbruker flest søppelavhentinger.

Skrevet

TS her igjen.

Uff, det er det samme her ja, med forsøpling og lagring i fellesarealer. Og også problemer med å brøyte (det er bare vi og en annen leilighet som tar i en spade om vinteren). I tillegg er det noen som har 3 biler stående ut her hele tiden slik at vi andre ikke får plass til tider.

Ja, spørs om vi må få tak i mindre dunker og dele på. Men da kan vi jo like gjerne bare ha en dunk hver til å begynne med. Søppel er jo en avgift som kommer med i kommunale avgifter, og de betaler vi en og en. Derfor er det så surt å betale for andre personers søppel. Tror ikke folk blir glade om det blir forslag om å ha flere og mindre dunker :/

Jeg har en god anelse om hvem som kaster mest søppel. Jeg har blant annet sett ei brøddum kjerring som tømte jorda og blomsten fra en diiiger blomsterkrukke i søppelet. Og ja, vi har komposthaug. Men jeg vet jo lite om de andre leilighetene, og det er noen nye som flytter inn omtrent hvert år. Så det er så vanskelig å følge med hvem som er verstingene.

Vil nevne at dette med søppel, parkering og brøyting har blitt tatt opp på styremøter, men det blir fort avfeid og ignorert. Folk har lyst til å gjøre minst mulig, og vil derfor ikke diskutere det.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan opplegget er i din kommune TS, men det er vanlig at renovasjon kommer utenom kommunale avgifter og betales etter størrelse på beholder eller mengde avfall du kaster - det er også ganske vanlig å oppmuntre til kildesortering ved å gjøre det billigere å kaste papir, plast og matavfall enn restavfall.

Det er gjerne billigere å ha en litt større beholder på deling enn det er å ha helt egne beholdere for hver boenhet, så jeg ville unsersøkt det.

Greit at folk er unnvikende, men i et bosameie har faktisk alle ansvar. Det finnes sannsynligvis et styre og en styreleder og de er pliktige til å ta opp med beboere om ordensregler ikke følges, eller det forsøples, handles feil, eller forpliktelser ikke følges opp. Klag til styret og navngi de du vet ikke sorterer rett, eller oppsøk dem selv.

Og det er faktisk endel som sliter med hva som skal i hvilken beholder osv - men du kan jo bruke en plansje eller noe som foklarer det. På denne siden er det gode eksempler.

Skrevet

Under spesifikasjonen på kommunale avgifter står det klart og tydelig spesifisert beholderne med søppel. Og jeg vet at det er billigere med store dunker, i tillegg til at det tar mindre plass enn enkeltdunker. Det er jo litt av det som er problemet.

Ja, vi har et styre i sameiet. Og dette er et problem som har blitt tatt opp før, men som har blitt avfeid og ignorert.

Har jo skrevet alt dette før men... Enten er det noen som ikke leser det jeg skriver, eller så er jeg utrolig dårlig til å skrive :fnise:

Et problem kan jo være at styrelederen er verstingen når det gjelder å kaste søppel. Men de andre virker like lite interesserte de også. Så lurer på om jeg bare skal samle sammen mye skrot og kaste det i restavfall ved neste tømming kun på faenskap for å se hvordan de reagerer. Det er jo det de fleste andre gjør. Jeg har til og med opplevd at de har kastet ved (ja, ved som man bruker for å tenne opp!) i søppelet etter vinteren. Og det var ikke bare en skive eller to, det var to sekker.

Skrevet

Aha - da er det annerledes enn de fleste kommuner jeg kjenner til. I stand corrected.

Jeg leser hva du skriver - og jeg mente at styret faktisk er forpliktet til å ta opp og ta tak i ting. Hvis de ikke gjør det så kan du jo true med å holde tilbake din andel av husleia (sett det på sperret konto så lenge) om situasjonen ikke bedrer seg. Du betaler jo for å ha det greit.

Ser for meg ut som det eneste alternativet her er en dunk pr pers.

Skrevet

Her er det styret som kan gjøre noe. Ta det opp med de. Send skriftlig klage og ev. forslag til løsninger. Opplever du problemer så gjør sikkert de også.

Jeg bor i et borettslag og her har hver enkel boenhet sine søppeldunker. Greiest sikkert fordi det er snakk om frittstående boliger. Vi fikk beskjed om at det ikke kostet noe å få større dunker til papiravfall siden dette resirkuleres. Så lenge det ikke er faste parkeringsplasser så bruker hver bolig det de trenger når det er tilgjengelig.

Skrevet

Dersom det er noen i styret som er den skyldige og resten av styret ikke tar tak i det så sørg for at styret ikke blir valgt på nytt igjen ved neste valg. Det betyr kanskje at du må stille til valg?

Skrevet

monter et eneste kamera som filmer og tar opp alt som har med disse dunkene. dette koster ikke mye, og er en fin investering for sameiet. la alle få beskje, og heng opp et skilt.

dette sparte oss for masse irritasjon og dem som faktisk gjorde dette fikk advarsel om å begynne å sorterre og gjøre ting skikkelig.

Skrevet

Tviler på at de andre går med på overvåkningskamera.. Det blir vel til at jeg tar det opp på neste styremøte. Og skriver ut slik plakater om resirkulering. Om folk ikke blir bedre kommer jeg til å kreve at vi får en dunk hver.

Det er bare så slitsomt at de fleste ikke bryr seg i hele tatt. Slik er det med absolutt alt rundt her. Dugnader, raking av løv, snømåking, maling osv blir fullstendig ignorert. Alle tror de kan parkere hvor de vil og med så mange biler de vil, og at de kan spille høy musikk utover natta på ukedager. Det verste er at det ikke er ungdommer en gang. Det er faktisk ungdommene her som virker mest fornuftige og som tar i et tak. Det er så irriterende at ingen hører på det som blir sagt og i noen tilfeller vedtatt på styremøter.

Skrevet

Her ble det innført en dugnadsavgift på 100 kr som betales via husleien. De som stiller på dugnad får igjen pengene ved årsskifte. De som ikke har deltatt mister sine. Dette er fullt mulig for et borettslag å gjennomføre og helt lovlig.

Skrevet

Spør de som har renovasjon hos dere om hvor dyrt det blir å skifte ut dunkene til flere mindre dunker. Sett opp før og etterpris på hvor dyrt det blir å skifte ut kun restavfall, kun papir og kun plast. Legg det så sammen til slutt, så de får se hvor mye dyrere det faktisk blir.

Si at om det ikke blir bedre innen 2 måneder (for eksempel), så må dere virkelig stemme over man skal innføre mindre dunker. Så får du håpe at det går opp for dem hvor dyrt det blir å ikke resirkulere.

Skrevet

Hva med å skaffe en container til usortert skrot, som kan tømmes ved behov, slik at folk får et annet alternativ enn søppeldunken, når hagemøblene skal til pers?

Skrevet

Det er jo i utgangspunktet en flott ide. Og vi har prøvd det. Disse 10 leilighetene klarte å overfylle to digre containere. Og da fikk vi ikke plass til alt søppelet en gang. Dette var for 2-3 måneder siden, så det blir litt tidlig med enda en container.

Alle husstandene har bil, så det burde vært mulig å klare å kjøre vekk diverse skrot. Det er tross alt gratis å levere inn det aller meste på gjenbrukstorget. Får vel nevne det nok en gang til dem også. Huff, jeg blir bare så frustrert over at ingen tar hensyn :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...