Gå til innhold

Hekk av gran

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal plante en hekk fro å skjerme innsyn fra naboen, slik at hundene hans ikke bjeffer så fort vi åpner døra. Jeg vil jo gjerne at den skla vokse fort.

Har tenkt på gran, og lurer derfor på om det blir fint...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke, men mine foreldre hadde. Det var pent så lenge trærne var små, men etterhvert som de vokste til så ble det rett og slett i meste laget. Skulle de gjøre noe nytte som skjerming så måtte de kuttes i toppen og da ble de seende litt..rare ut. Etterhvert ble de også så massive at de så helt misdannet ut. De ble etterhvert røsket vekk (i praksis saget ned) og erstattet med mer tradisjonell hekk.

• Liker 1
Skrevet

Vi skal plante en hekk fro å skjerme innsyn fra naboen, slik at hundene hans ikke bjeffer så fort vi åpner døra. Jeg vil jo gjerne at den skla vokse fort.

Har tenkt på gran, og lurer derfor på om det blir fint...

Avoid! Det blir til en stikkeskog du ikke vil ha i nærheten. Da er det nesten bedre med tuja.

Er litt usikker på om det vil hjelpe mot hundene. Hunder har bedre ører enn syn.

• Liker 1
Skrevet

Klar over de hører oss også, men noe skjerming er vi helt nødt til å ha..

Leste om granhekk i hagelagets hagebok og der sto det at man måtte skjære de slik og slik og så og så ofte så fikk de vanlig hekkfasong. At man ikke plutselig kunne skjære ned en halvmeter f.eks. fordi de ikke fikk nye kvister om man kuttet der treet var gammelt... Noen som har prøvd å gjøre det "etter oppskriften"? Var ingen bilder i boka...

Skrevet

Klar over de hører oss også, men noe skjerming er vi helt nødt til å ha..

Leste om granhekk i hagelagets hagebok og der sto det at man måtte skjære de slik og slik og så og så ofte så fikk de vanlig hekkfasong. At man ikke plutselig kunne skjære ned en halvmeter f.eks. fordi de ikke fikk nye kvister om man kuttet der treet var gammelt... Noen som har prøvd å gjøre det "etter oppskriften"? Var ingen bilder i boka...

Gran er mer ett tre, enn en busk. Jeg ville brukt planter som var mer egnet. Tuja vokser rimelig fort det også, og er tettere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...