Gå til innhold

Smerter under jogging.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Startet med lett jogging(kombinert med rask gange innimellom) for ca 3 uker siden, 2-3 ganger i uken. Har aldri likt jogging tidligere men har nå blitt ganske hekta. Typisk nok kjente jeg på lørdag og idag smerter under foten, rundt hælområdet og på yttersiden av foten. Kjenner det ikke når jeg går eller i hvile. Litt øm rundt den kulen på ankelen nå etterpå og kjenner smerte når jeg trykker i området. Sist gang ga det seg etterhvert, men idag var det såpass at jeg måtte droppe jogginga og gå istedet. Hva er dette egentlig? Noe som vil gi seg etterhvert? Utrolig kjipt nå som jeg begynte å synes det var skikkelig gøy :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Startet med lett jogging(kombinert med rask gange innimellom) for ca 3 uker siden, 2-3 ganger i uken. Har aldri likt jogging tidligere men har nå blitt ganske hekta. Typisk nok kjente jeg på lørdag og idag smerter under foten, rundt hælområdet og på yttersiden av foten. Kjenner det ikke når jeg går eller i hvile. Litt øm rundt den kulen på ankelen nå etterpå og kjenner smerte når jeg trykker i området. Sist gang ga det seg etterhvert, men idag var det såpass at jeg måtte droppe jogginga og gå istedet. Hva er dette egentlig? Noe som vil gi seg etterhvert? Utrolig kjipt nå som jeg begynte å synes det var skikkelig gøy :(

Er det akillessenen som gjør vondt, eller noen annen sene?

Jeg synes det høres ut som du har litt galt løpesett, sannsynligvis overpronasjon siden du får vondt på yttersiden av foten. Hvordan er joggeskoene dine? Har du kjøpt dem på en butikk som sjekker løpesettet ditt og deretter finner sko som korrigerer for måten du løper galt på?

Ta det en tur til en fysioterapeut. Hvis du bor i Oslo så har jeg et godt tips til en fysioterapeut som fiksa min senebetennelse, send meg en privat melding i så fall.

Uansett bør du slutte med løpingen midlertidig sånn at det ikke setter seg skikkelig. Ta deg en tur til fysioterapeut og finn årsaken til smerten, så kan du få øvelser og tapeteknikk som korrigerer gangsettet ditt. Det er nok av folk som har løpt på seg kronisk senebetennelse fordi de ikke har stoppet når det har begynt å gjøre vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kjøpte skoene på XXL, Mizuno. Det er godt mulig det er overpronasjon, har ikke testa f.eks løplabbet nei. Trenger jeg henvisning fra lege til å oppsøke fysio og hvis ikke hva kan en slik konsultasjon koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kjøpte skoene på XXL, Mizuno. Det er godt mulig det er overpronasjon, har ikke testa f.eks løplabbet nei. Trenger jeg henvisning fra lege til å oppsøke fysio og hvis ikke hva kan en slik konsultasjon koste?

Hvis fysioterapeuten har kommunal avtale så trenger du henvisning fra lege for å få rabatterte priser. H*n jeg gikk til har ikke avtale, men h*n var den som klarte å fikse senebetennelsen min. Da får det heller koste litt mer. Jeg betalte kr 450 per gang. Hvis du nå bare så vidt har fått en antydning til betennelse kan det holde med noen få behandlinger. Uansett så er det verdt å bruke noen lapper på å bli bra framfor å hangle med en betennelse som ikke vil gi seg og ikke kunne trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...