Gå til innhold

Har jeg rett på en stillingsbeskrivelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg begynte å jobbe i en resepsjon for noen måneder siden og i min kontrakt er stillingsbeskrivelsen bare "De oppgaver som faller naturlig inn under resepsjonsbeskrivelsen". Jeg har spurt om de kan utdype dette, men får aldri noe konkret svar.

Siden jeg dermed ikke har en spesifikk arbeidsbeskrivelse betyr det at sjefen kan om f.eks 3 mnd. si at jeg må koke kaffe til alle som skal i møter, eller tørke støv i resepsjonsområdet og andre "småting" som ingen andre gidder å gjøre men som det er lett å få meg til å gjøre siden jeg ikke har en stillingsbeskrivelse?

Spørsmålet mitt er egentlig: har jeg rett på en tydeligere stillingsbeskrivelse? Jeg vil nødig "kreve" dette om jeg ikke har rett på det..kan dere hjelpe? TAKK! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, det kan du ikkje kreve. Og hadde eg tilsett ein person i resepsjonen som ikkje ville tørke støv rundt seg så hadde eg teke ein personalsamtale. Eg tørkar sjølv støv rundt der eg sit, vaskepersonalet vil ikkje tørke støv på ein pult med papir på. Eg hentar også kaffe til møta eg skal ha, men dersom eg har det travelt, og ho i resepsjonen filer neglene, så ber eg henne gjere det.

Ein jobbar saman på ein arbeidsplass, og gjer kvarandre gode. Å bidra kvar med sitt er ein viktig del av det å vere kollegaer.

Å vise til ein arbeidsbeskrivelse der kaffekoking ikkje er nemnt, for å nekte å koke kaffe syns eg faktisk er utidig. Men å bli spurt på ein høfleg og vennleg måte, og å få ei teneste tilbake om ein skulle trenge det, det syns eg er ei sjølvfølge.

Skrevet

Det vil ikke være urimelig av arbeidsgiver å be deg koke kaffe eller utføre andre enkle oppgaver. Sånt faller inn under arbeidsgivers styringsrett. Arbeidsgiver har i kraft av retten til å lede, fordele og organisere arbeidet adgang til å gjøre endringer. Blir endringene svært omfattende, eller stillingen svært endret, har du kanskje noe å gå til fagforeningen din med, men kaffekoking i en resepsjonsstilling er noe man må kunne påregne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...