AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Hvorfor kan ikke 19-24åringer planlegge å få barn? Hvorfor blir de automatisk kalt dårlige foreldre? Hvorfor er 25-30åringer bedre egnet? Så klart er noen 19-24åringer veldig umoden, ikke ferdig med utdannelse osv.. men det samme gjelder for 25-30åringer.
Eudyptula Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Folk flest gjennomgår en modning fra 20 til 25, ergo er det logisk at det er flere i den siste aldersgruppen som er klare for barn. Når det er sagt, er jeg selvfølgelig ikke enig i at alle under 25 automatisk skal bli dømt som dårlige foreldre 3
altflyter Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Unge foreldre er ikke automatisk dårlige foreldre, men flertallet av 19åringene som får barn, har ikke levd sitt eget liv enda... Og det vil de helst gjøre, mens de har barn...Hvordan skal de da kunne ivareta et barns behov? 3
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Sjølvsagt kan 19-24-åringar planlegge barn. Eg har sjølv planlagt og fått to barn før eg var 24. Trur likevel eg vil anbefale folk å vera i alle fall 24-25 før dei får det fyrste barnet. Ein modnas veldig mykje frå 20 til 25. Når det er sagt, er det andre ting enn alder som avgjer om ein er ein god forelder eller ikkje - så sant ein er vaksen før ein blir mor/far (då meiner eg minst 18, helst 20). 3
Gjest Bomullsdott Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg syns det er forferdelig ungt å få barn når man er 19-24 år. Skjønner heller ikke hvorfor folk har sånn hastverk. Er det ikke i den alderen man skal leve livet, feste, studere og oppleve nye ting? Selvfølgelig er det ikke likt for alle, men jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal få barn så tidlig. For, ja, det er tidlig å få barn når man er mellom 19 og 24 år. Kanskje veldig stas der og da, men så angrer man seg noen år senere fordi man ikke har fått gjort alt man ville. Også blir det slutt med kjæresten, også sitter du der med ungen som må deles. Jeg mener man er mer moden for å bringe nytt liv til verden når man er over 25 år. Jeg sier ikke at man automatisk er dårligere foreldre om man er under 25 år, men jeg tror kanskje man er litt umoden for å få barn. 7
agg Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Man er ikke automatisk noen dårlig forelder om man er 19-24 år, men grunnen til at jeg vil vente med å få barn til jeg er over 25 er at jeg føler jeg ikke kunne gitt et barn noe stabilt hjem nå, må ha en romslig økonomi som tåler uforutsette utgifter, et fast hjem - mer barnevennlig enn her jeg bor nå, og jeg vil fortsatt oppleve en del ting som kan være vanskelig å kombinere med barn - f.eks reise mer og leve studentlivet.. 1
Djungelvrål Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Det er nok ment fra naturens side at vi skal begynne å få barn fra 16 års alder, ellers ville vi ikke utviklet oss så tidlig. Selfølgelig er man moden nok for å få barn når man er i tidlig 20 åra. For 30 år siden var jo det helt vanlig og det gikk jo helt fint for de fleste romslig økonimi eller ei. Trenger barn vogner til 9000 kr?? Det at man skal på død og liv oppleve, reise, gjøre karriere er noe som noen føler de må være med på, dette var ikke et press kvinner hadde på seg for noen tiår siden. Dagens unge mødre blir jo nesten sett ned på. Tror ikke mødrene våre angret på at de var unge foreldre, snarere tvert imot. De rakk jo å få en "ny ungdom" i en alder av 40-45 da barna var voksne og flyttet ut. Det kommer ikke dagens 30-40 år gamle mødre å få... Endret 17. oktober 2011 av Liquorice 3
altflyter Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg kunne ikke fått barn nå, fordi jeg ikke er ferdig å studere en gang. Bor i en råtten hybel, og ville aldri kastet et barn ut i noe slikt
Rainbow Skrevet 17. oktober 2011 #9 Skrevet 17. oktober 2011 Det er vel veldig individuelt. Jeg er 30, og føler meg ikke voksen nok til å ta meg av en unge, mens mange 19-åringer sikkert føler seg klare.
Surriball Skrevet 17. oktober 2011 #10 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg ser ikke hvorfor jeg, som 22åring, IKKE skulle kunnet fått barn om jeg ville. Student, ja, men med ressurser. Trenger heller ikke det dyreste av barneutstyr, så lenge det er trygt og sikkert. Jeg tror ikke unge mødre er dårligere mødre enn de eldre. Jeg er selv i min beste alder for å få barn, naturlig sett. Det er NÅ jeg har energi til å springe etter en unge, studere, være kjæreste og alt mulig sånn på én gang. Men vi får se. Blir vel ikke bebis før gubben vil ha også 1
Gjest Bomullsdott Skrevet 17. oktober 2011 #11 Skrevet 17. oktober 2011 Det at man skal på død og liv oppleve, reise, gjøre karriere er noe som noen føler de må være med på, dette var ikke et press kvinner hadde på seg for noen tiår siden. Jeg føler ikke at jeg må, jeg har lyst, derfor vil jeg gjøre alle disse tingene før jeg får barn. Ikke fordi jeg føler meg presset. Jeg lar meg ikke presse. Å få barn før jeg har gjort de tingene jeg selv vil først, er for meg helt uaktuelt. Jeg har tenkt til å ta en lang utdannelse, ikke fordi jeg føler meg presset, men fordi jeg har lyst. Barn syns jeg man burde få når alle brikkene i livet er på plass. Jeg vet ikke med andre, men jeg tviler på at alle mine brikker kommer til å være på plass når jeg er mellom 19-24 år. 2
Djungelvrål Skrevet 17. oktober 2011 #12 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg skrev ikke at det hjalt alle heller men noen.
Gjest Bomullsdott Skrevet 17. oktober 2011 #13 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg skrev ikke at det hjalt alle heller men noen. Jeg har heller ikke skrevet at det jeg mener gjelder for alle.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #14 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg tror mye av grunnen ligger i dagens tross alt generøse økonomiske støtteordninger til alenemødre. Ved å lese kommentarfeltene på enkelte blogger (nei, nå sikter jeg ikke til bloggen omtalt i en annen tråd her) virker det som at mange unge jenters ambisjon her i livet er å poppe en unge. Så lettvint! Man trenger ikke gå på skole/studere/skaffe seg en jobb, og staten betaler. Og når det er slutt på penga fra staten kan man poppe en unge til. I gamle dager var man i mye større grad tvunget til å ta ansvar - også økonomisk - for de barna man valgte å sette til verden. Ta ansvar = mer voksen i mine øyne. 3
Redbull Skrevet 17. oktober 2011 #15 Skrevet 17. oktober 2011 Fikk barn da jeg var 22, planlagt. Ikke angret en dag. Men, jeg hadde mann, hus, biler og god økonomi. Det syns jeg er det viktigste, ikke alder.
Gjest Kadabra Skrevet 17. oktober 2011 #16 Skrevet 17. oktober 2011 Først og fremst fordi de fleste i den alderen ikke er modne nok til å få barn (selv om mange unge foreldre sikkert modnes med oppgaven), men også fordi de fleste da ikke vil ha en stabil nok økonomi, samt at det da er større sjanse for at forholdet tar slutt og barnet må vokse opp med to hjem. Jeg kjenner forholdsvis mange som fikk barn i ung alder, og de er i dag, med kun ett unntak, enten aleneforeldre, lever på NAV, eller har en dårlig betalt jobb med null mulighet for avansement. Men dersom du er moden for alderen, har et solid forhold og stabil økonomi, så kjør på. 1
Athene Skrevet 17. oktober 2011 #17 Skrevet 17. oktober 2011 Man modnes mye mer enn man trur gjennom 20 årene, selv om man føler seg veldig voksen i slutten av tenårene. Jeg trur det er sunt å ha noen år på egenhånd først, en mellomfase mellom det å bo med foreldrene og å bo med barn. Jeg modnes masse det første året hjemmefra, deretter modnet jeg masse gjennom studiene, og ikke minst mine første par år i jobb, det var først da jeg ble virkelig voksen. Med egen bolig, inntekt, regninger, faste arbeidstider og utfordrende møter. Et annet poeng er gjerne at man har et mye mer stabilt parforhold senere i 20 årene, enn som tenåring. Det er ytterst få par som er sammen som 19 åringer, som fortsatt er sammen som 29 åringer. Mens de fleste 29 åringer fortsatt er med den sammen med den samme ti år senere. I tillegg kommer jo argumenter som fast jobb, økonomi og rammebetingelser for barnet. Dette sagt, jeg mener det er store individuelle forskjeller. At noen velger å få barn før du fyller 20 vil jeg aldri forstå eller støtte. Men at enkelte velger å få barn i 20-25 årsalderen forstår og aksepterer jeg, selv om det valget ikke var riktig for meg. 3
Angelheart2 Skrevet 18. oktober 2011 #18 Skrevet 18. oktober 2011 Bedre og bedre....det er vel individuelt. Jeg var 19 da jeg fikk min første og følte meg veldig klar. Mente selv jeg var veldig moden for alderen, hadde god kontroll på økonomi og alt! (Typisk selvgod 19-åring, ja...) Mitt neste barn kom da jeg var 30.......STOR forskjell!!! Jeg skulle virkelig ønske jeg ville ha ventet den gang jeg var 19, for moden og klar er vel ikke ordene jeg ville ha brukt for å beskrive meg selv i dag...Jeg vet jeg var en mye bedre mor til nummer to enn førstemann, selv om hun i dag synes hun hadde en kjempebra barndom. Det er noen erfaringer der jeg gjerne skulle vært uten. Poenget mitt er at veldig mange 19-20 åringer selv føler seg nok veldig voksne og er klar for familielivet, men det er jo rett og slett fordi de ikke vet bedre. Man vokser veldig på de neste 5-6 årene og den kunnskapen man tilegner seg om livet da er veldig verdifull. 2
Gjest gurimalla Skrevet 18. oktober 2011 #19 Skrevet 18. oktober 2011 Hvorfor kan ikke 19-24åringer planlegge å få barn? Hvorfor blir de automatisk kalt dårlige foreldre? Hvorfor er 25-30åringer bedre egnet? Så klart er noen 19-24åringer veldig umoden, ikke ferdig med utdannelse osv.. men det samme gjelder for 25-30åringer. Hvem sier at 19-24 åringer automatisk er dårlige foreldre? Det er klart at man modnes i 20-årene. Alle forstår vel at gjennomsnittet av 29 åringene er mer modne enn gjennomsnittet av 19 åringene? Selv fikk jeg barn i 30-årene, men mener at 19-24 åringer kan planlegge barn forutsatt at de kan forsørge barnet selv, og at de er så modne at de kan gi barna den oppfølging de trenger.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2011 #20 Skrevet 18. oktober 2011 klart barn er velkommen til verden om du er 16 eller 19 !men man er ikke moden nok i tankegangen og har opplevd lite av dei store tingene i livet.mødre som får 1 barn når dei er 40 opplever at "stakkars barn" og er redd for hver mindste ulykke som kan inntreffe..og er ofte hysteriske på små ting. unge mødre er noe i overkant uforsiktige og tenker ikke konsikvenser som en 40 åring. så midt mellom er vel mest gunstig,med tanke på utannelse,jobb og stabilitet.kjærlighetesforhold er også mere ustabile i ung alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå