Gjest jill Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Når slutta barna dine å se på barne-tv? Alder/Klassetrinn?
altflyter Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 har ikke barn selv, men det der er utrolig individuelt. De fleste unger slutter ganske gradvis... Og mener du barne tv som går på nrk, eller alle tegnefilmer og barneprogram? I så fall har ikke jeg sluttet enda
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Aldri? Det er jo ikkje ulovleg å sjå barne-Tv sjølv om ein er 90, liksom. Hugsar sjølv at eg såg på barne-TV til eg var rundt 10-12 i alle fall. Hadde yngre sysken, så blei til at eg såg på eg og. Og berre ti år etter så var det på'n igjen 1
Gjest Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Ser enda "barne-TV", jeg. Bare ikke det som faktisk går på TVen nå om dagen... Mummitrollet Virker som om barn flest dabber av før de er 10, i allefall i min umiddelbare nærhet. Begynner med å bli mer kritisk til hva de syns er gøy av programmene, og tilslutt forsvinner det bare av seg selv. Endret 17. oktober 2011 av Lille Måne
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Mummitrollet går på barne-TV om morgonen!
Gjest Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Mummitrollet går på barne-TV om morgonen! Wæææh!!! Dagens til deg!
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Tenker på barne-tv på NRK. Tenker litt med tanke på at jeg har en 3.klassing som ser barne-tv, og det er tydeligvis ikke tøft i følge de andre elevene på skolen. Derfor jeg lurer på om jeg heller skal foreslå at han dropper det og får se noe annet i stedet... På en annen kanal eller etter barne-tv...
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 Wæææh!!! Dagens til deg! Sånn ca 8.30-8.45 om morgonen, har i alle fall vore det dei siste par vekene Ungane mine elskar Mummi, akkurat som eg Hugsar Mummitrollet var noko av det beste på barne-TV då eg var lita. Sjølv om hufsa var skummel
Gjest Skrevet 17. oktober 2011 #9 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Tenker på barne-tv på NRK. Tenker litt med tanke på at jeg har en 3.klassing som ser barne-tv, og det er tydeligvis ikke tøft i følge de andre elevene på skolen. Derfor jeg lurer på om jeg heller skal foreslå at han dropper det og får se noe annet i stedet... På en annen kanal eller etter barne-tv... La nå ungen din få se på barne-TV om han vil. Lær han å ha litt ben i nesa og stå for det HAN syns er tøft. Men det skader kanskje ikke å vise han at det fins alternativer... Sånn ca 8.30-8.45 om morgonen, har i alle fall vore det dei siste par vekene Ungane mine elskar Mummi, akkurat som eg Hugsar Mummitrollet var noko av det beste på barne-TV då eg var lita. Sjølv om hufsa var skummel Oii, det var veldig tidlig. Men jeg elsker jo Mummi, jeg også. Hufsa, sandløven og isdronningen er mine desidert skumleste monstre! Endret 17. oktober 2011 av Lille Måne 3
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2011 #10 Skrevet 17. oktober 2011 Tenker på barne-tv på NRK. Tenker litt med tanke på at jeg har en 3.klassing som ser barne-tv, og det er tydeligvis ikke tøft i følge de andre elevene på skolen. Derfor jeg lurer på om jeg heller skal foreslå at han dropper det og får se noe annet i stedet... På en annen kanal eller etter barne-tv... Ehm - du skal føreslå at ungen din ikkje ser på noko han likar fordi dei andre ungane ikkje meiner det er "tøft"? Må seie eg blir rimeleg sjokka over slike utsagn. Snakk om å lære ungen å bli ein etterdiltande sau. Viss ungen likar barne-TV, la han for guds skyld sjå det. Ungar får jo ikkje lov til å vera ungar lengre. Ein 3-klassing er jo berre 8 år, og absolutt ikkje for stor til å sjå på barne-TV. Ærleg talt. 3
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2011 #11 Skrevet 17. oktober 2011 Da får han bare lære den harde veien. Han forstår nok ikke enda at de andre erter ham. Er redd han skal bli et ordentlig mobbeoffer. Derfor litt føre var... Vi jobber med så mange ting for å få han opp å gå om dere skjønner...
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2011 #12 Skrevet 17. oktober 2011 Herregud, blir 8-åringar erta for å sjå barne-TV no for tida? Verda er sjuk... Er det ikkje nettopp det det er då - BARNE-TV? Ikkje baby-TV! Er det verkeleg slik at berre førskuleungar har "lov" til å sjå barne-TV? :overrakset:
skruf Skrevet 17. oktober 2011 #13 Skrevet 17. oktober 2011 Jenta mi på 3de trinn ser barnetv på nrksuper hver dag! Foretrekker heller at hun ser mummi enn hanna montana på disney for å si det sånn.... Synes det er skremmende at så små barn blir ertet for å se barnetv! Mere bekymringsverdig da jenta mi fortalte at Emma i klassen var så trøtt idag fordi hun hadde fått egen tv på rommet, med dvd-spiller og hadde vært våken halve natta for å se tv........
Angelheart2 Skrevet 18. oktober 2011 #14 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har en 3. klassing og ei på 5 år og her i huset går det kun i Disney, dessverre. Men jeg merker at 5-åringen helst ser på NRK Super dersom ikke storebror er hjemme.....men når han er her så er ikke Super "tøft" nok. 3.klassingen liker også Super, men kun når det er Supernytt og Newton. De andre programmene (da tenker jeg først og fremst på tradisjonell barne-TV kl 18) blir for barnslige.
Brukernavn Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 Tenker på barne-tv på NRK. Tenker litt med tanke på at jeg har en 3.klassing som ser barne-tv, og det er tydeligvis ikke tøft i følge de andre elevene på skolen. Derfor jeg lurer på om jeg heller skal foreslå at han dropper det og får se noe annet i stedet... På en annen kanal eller etter barne-tv... Nei, du skal ikke foreslå at han dropper noe han like å se på. Barne-tv på nrksuper er gjerne litt mer pedagogisk enn det som går på Disney, spør du meg, og hva de andre gjør eller ikke gjør skal man faktisk blåse en lang marsj i! Mitt barn på 10 har nok ikke sett barne-tv på noen år, men hun har sett en del Disney. Nå ser hun nesten aldri tv, men det erj o en helt annen sak.
Gjest imli Skrevet 18. oktober 2011 #16 Skrevet 18. oktober 2011 Har "alle" Disney-kanalar? Eg har så få kanalar som mogleg og null planar om å få alle dei fæle Disney-kanalane. Så her er det NRK super eller DVD.
Leanne Skrevet 18. oktober 2011 #17 Skrevet 18. oktober 2011 Vi har disney og cartoon, men de har vi aldri sett på. Holder med nrk super. Barna er 4 og snart 7. Minste ser stort sett barnetv hver dag, storesøster kanskje annenhver - hver tredje dag.. Hun velger ofte å tegne, perle, leke ute fremfor barnetv. Begge ser superkviss, (storesøster noen dager) og bare eldste får se supernytt. Tror ikke en 8åring er for gammel for barnetv, min snart 7åring har i alle fall stor glede av det de dagene hun velger å se på
Gjest læer Skrevet 18. oktober 2011 #18 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg jobber i første klasse. Ble sjokka da mange sa at barnetv, nei det var teit... Så det er altfor tidlig ukult. La barna se på det så lenge de har lyst og glede av det. Hjemme skal være en trygg sone der de kan være seg selv og være så barnslige de bare vil. Husk at dagens 3. klasse er det som egentlig var 2. klasse før. De er ikke så store. Husker at i min egen skoletid ble det tidlig barnslig å leke med dokker blant jentene i klassen. I ettertid har vi snakket sammen, alle lekte med dukker i smug, med småsøsken eller bestevennen, flere år etter at alle "offisielt" hadde sluttet. Har ledd mye av det.
Gjest lærer Skrevet 18. oktober 2011 #19 Skrevet 18. oktober 2011 En kan ikke styre om et barn blir mobbeoffer eller ikke. Det viktigste er å lære barnet å ikke akseptere at noen erter. Å våge si i fra, være stolt av seg selv og ikke la seg pelle på nesa. Dersom du gjør han flau over det han liker, kan du virkelig riskikere å skape et mobbeoffer. Da skammer han seg og tenker at det er hans skyld dersom noen erter, fordi han er anderledes. Bli kjent med andre foreldre og la han være sammen med andre barn. Gjør avtaler m. andre foreldre dersom han strever m. å få venner. Si at han trenger flere jevnaldrenede. Dersom han er litt umoden, så fører også det til at han utvikler seg sosialt. Velg noen andre gutter som er rolige og kanskje ikke så supermodne. Så har han flere som er en støtte og som han er litt mer lik. La/motiver han også se på program som er populære, lytte til musikk, være på med fritidsintersser som de andre i klassen har i tilegg til at han får lov til å fortsette å leke, se på barnetv m.m. Da har han noe å snakke med de andre om også. Øv han til å svare: "Å sa da?", "Det vet jeg vel" e.l. dersom noen erter han for noe som er barnslig. For eksempel som "Ser du på barnetv..." '
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå