Gå til innhold

Dårlig med søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å trene to ganger i uken. Har i utgangspunktet ikke tid til mer pga jobb og hund. Pleier å trene mandager og onsdager, noen ganger blir det litt i helgene og. I natt har jeg sovet meget dårlig, da hunden har vært syk, og jeg måtte stå opp og gå ut med den et par ganger i løpet av natten. Har også vært på jobb, og hatt en dag med tidsvis stress. Jeg føler meg veldig trøtt nå, slapp og har vondt i hodet. Har lyst til å bare droppe treningen, og heller ta to ganger senere i uken. Spørsmålet er igrunn om det gjør noe å trene med lite søvn, eller har ikke dette noe å si? Har kanskje sovet 4 timer tilsammen i natt.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler ikke at søvn påvirker treningsresultatet, om det er det du sikter til. Jeg kan trene halv sju om morgenen når det egentlig føles ut som jeg ikke har stått opp ennå. Så raskt du kommer i gang, fungerer kroppen greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å trene to ganger i uken. Har i utgangspunktet ikke tid til mer pga jobb og hund. Pleier å trene mandager og onsdager, noen ganger blir det litt i helgene og. I natt har jeg sovet meget dårlig, da hunden har vært syk, og jeg måtte stå opp og gå ut med den et par ganger i løpet av natten. Har også vært på jobb, og hatt en dag med tidsvis stress. Jeg føler meg veldig trøtt nå, slapp og har vondt i hodet. Har lyst til å bare droppe treningen, og heller ta to ganger senere i uken. Spørsmålet er igrunn om det gjør noe å trene med lite søvn, eller har ikke dette noe å si? Har kanskje sovet 4 timer tilsammen i natt.

På forhånd takk.

Jeg har sett flere studier som har vist at lite søvn gir dårligere progresjon i treningen enn om man hadde fått tilstrekkelig med søvn. Jeg har noen ganger dratt ut på sykkeltur mens jeg har hatt merkbart søvnunderskudd, og jeg kjenner at beina er tunge, og kroppen vil bare ikke så mye som når jeg er uthvilt.

Jeg vil si at det beste for deg er å sove ut nå, og heller trene når du har overskudd. Trening gir jo overskudd, men bare hvis du samtidig gir kroppen nok hvile og restitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke optimalt å trene med søvnunderskudd, men jeg tviler sterkt på at det gjør noe om man gjør det en gang i blant. Men kjenn på kroppen din om du synes det er ok.

Strengt tatt så er det veldig mange som har konstant søvnunderskudd, men likevel får gode treningsresultater. Hvis man alltis skal basere seg på at man skal være uthvilt/ha sovet godt når man skal trene, så er det ikke mange småbarnsforeldre som hadde fått trent i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke får søvn da føler du deg slapp, og har konsentrasjonsvansker, kanskje vondt i hodet også? Da er du mulig trøtt hele tiden?

Åssen har du det til vanlig uten søvn da?

Fysisk akt + Søvn + Kosthold, henger sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det svært godt på treningen om jeg har hatt lite søvn. Starter alltid treningen med å løpe intervaler i 35 min, og de gangene jeg er skikkelig utvilt så løper jeg betydelig lengere.

Så vil tro at du får mer ut av treningen om kroppen er mer opplagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...