Gå til innhold

Trass og slåing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har stort behov for å få tips, råd og veiledning ang. min sønn på 2,5 år.

Han er en blid og svært oppegående gutt som snakker bra, er sosial og glad i andre mennesker. Men jeg har nå fått vite at han slår andre barn i barnehagen. I frustrasjon og sinne har han slått til meg og pappaen også, men det er ikke ofte det har skjedd. Og han har bedt om unnskyldning etterpå. Fra barnehagens side mente de at dette var "normal trass", men alle barn slår ikke. Det positive er jo at han tydeligvis ikke er ekstremt vanskelig i forhold til dette, men jeg synes det er sårt uansett og vil gjøre det jeg kan på hjemmebane for å forebygge evt. utvikling og stanse det påbegynte.

Hvordan håndterer jeg dette? Alle erfaringer, råd og tips mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går seg helt sikkert til.

Men siden du spurte om noen tips: Snakk om hva som føles god og vondt. Poengter at fysisk kontakt kan føles godt. Gi kos, klappe, stryke... etc.

Øv med bamsene.

Hva blir bamse hvis vi koser han...? Glad

Hva blir bamse dersom vi slår han? Lei seg.

Kan man slå bamse dersom man er sint?

Hvis bamse er "slem" kan vi slå da? Hvis bamse tar bilen din, kan vi slå da? Osv. Hva kan vi gjøre dersom bamse gjør noe du ikke liker? Si nei, stopp.

Lek leker der barnet skal gjøre bamse glad, si nei når bamse tar bilen etc.

Gjør det i mange situasjoner og over tid. Bruk dukker, bamser, pappa, mamma, bestemor m.m. Det tar tid før de forstår det. Det er helt normalt. Enda lengre tid før de klarer å bruke det når følelsene tar overhånd.

Gjest Kvikklunsj
Skrevet

*dytter* trenger flere tips vi og :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...