AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Har en sterilistert ho-katt på 2,5 år som alltid har vert stueren. Hun har aldri hatt helseproblemer. Hun får tørrfòr av Royal Canin, beregnet på langhårete katter, og har gjort dette siden hun ble voksen. Blander litt "butikkfòr" i for smakens skyld. Hun bor alene sammen med mine foreldre på 50. Mor er hjemmeverende 24/7. 3 ganger på en tidsperiode på et halvt år ca., har hun bæsjet på 1. bordet, 2. gulvet, og 3. teppet sitt. Hun gjør ikke fra seg om hun så er desperat om å få gå ut på do. Alt inne i huset er rent, og pleddet hennes blir vasket regelmessig. Hun vil ikke gå på do inne i kasse, bare ute. Det har ikke vert noen forandringer i hjemmet de periodene, annet at jeg som tok meg mest av henne flyttet for noen måneder siden, og dermed er det ingen som leker med henne. MEN hun får mye kos og har samme inne/utetider som før. Vi har en nabohannkatt som hun er god venn med, han kan av og til komme løpende inn i huset, men hun bryr seg ikke. Det kan nevnes at hun er 1/6 perser. Hva kan dette skyldes? Tarmproblemer? Avføringen er helt normal, uten orm. Hun spiser og drikker normalt. Har dere noen gode tips?
Aurora M. Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Den avføringen som har kommet når hun har bæsjet inne på de stedene du nevner, har den også vært normal? Og så lurer jeg på om hun begynte med dette etter at du flyttet? Og videre: Når du sier at hun ikke bryr seg om hannkatten som kommer inn, betyr det at hun ser bort- eller hvordan er kroppsspråket hennes når han kommer, og når begynte han å komme inn?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Den avføringen som har kommet når hun har bæsjet inne på de stedene du nevner, har den også vært normal? Og så lurer jeg på om hun begynte med dette etter at du flyttet? Og videre: Når du sier at hun ikke bryr seg om hannkatten som kommer inn, betyr det at hun ser bort- eller hvordan er kroppsspråket hennes når han kommer, og når begynte han å komme inn? Ja, den har vert normal. Hun gjorde en avføring innne lenge før jeg dro, men det har vert 2 eller 3 mer hyppige siden. De pleier å hilse på hverandre, hun kan bli litt brydd å gå ut. De leker sammen også, men ikke inne da vi jager hannkatten ut med en gang. Vi prøver å ikke gi hannkatten oppmerksomhet.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Den avføringen som har kommet når hun har bæsjet inne på de stedene du nevner, har den også vært normal? Og så lurer jeg på om hun begynte med dette etter at du flyttet? Og videre: Når du sier at hun ikke bryr seg om hannkatten som kommer inn, betyr det at hun ser bort- eller hvordan er kroppsspråket hennes når han kommer, og når begynte han å komme inn? Husker ikke når han begynte å komme inn..men før jeg flyttet var det også, også før 1. avføring. Hun har vist et anger når vi gir den andre katten oppmerksomhet, men har godtatt det mer og mer. Det er vell mest jeg som har gjort det(som ikke bor sammen med katten nå).
Aurora M. Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Altså: Katten har normal adferd. Så kommer hannkatten innom, og katten deres bæsjer inne for første gang (spiller ingen rolle hvor lang tid etterpå det var- det viktigste er at det var etter dette). Så flytter du (som har pleid å leke med henne og gi henne oppmerksomhet) og adferdsproblemene forsterkes. Katter er generelt sett veldig vare på forandringer. Noen er veldig vare. Uten at jeg skal være bombastisk, tror jeg at katten deres tilhører den siste kategorien. Katter knytter seg mer til bestemte mennesker enn det mange tror, noe som kan resultere i svært uventet adferd. Katter har et ekstremt finstilt kroppsspråk, spesielt overfor hverandre. Overfor mennesker kan de være mer tydelige (og tildels overdrevne) i det de viser glede, lekenhet, misnøye o.s.v fordi de har forstått at vi ikke er katter (bare dumme mennesker ). Det at hun "kan bli brydd og gå ut" når hannkatten kommer, kan for henne være et meget sterkt uttrykk for misnøye/utrygghet. Det er stor forskjell på det å leke sammen ute, og på at den andre katten kommer inn. Katter er svært territoriale. En av deres største livsoppgaver er å holde sitt territorie rent for andre katter. Avføring er det sterkeste "våpen" i denne kampen, d.v.s den sterkeste markeringen de kan foreta. Noen ganger kan denne markeringen bli "sittende fast" som en uvane også etter at trusselen har forsvunnet (eller blitt akseptert). Dersom det i tillegg også kommer andre uønskede endringer i kattens liv kan denne adferden forsterkes. Jeg tror med andre ord at problemet katten din har, er både at den andre katten får slippe inn og at du har flyttet. Jeg ville ha forsøkt å få til en løsning slik at den andre katten overhodet ikke kommer innenfor dørterskelen. Du kan også oppmuntre de som tar vare på henne nå, til å leke litt med henne slik du gjorde. Ellers er det svært viktig å vaske grundig der hun har gjort fra seg slik at det ikke trigger til gjentakelse. Du skriver at alt er rent der og at teppet hennes blir vasket jevnlig. Det er viktig å huske på at katter føler trygghet av å kjenne sin egen lukt på ting (igjen behov for markering). Når de "klorer" på møbler er det ikke først og fremst for å kvesse klør, men for å markere (de har duftkjertler under potene). Det samme gjelder når de stryker ansiktet inntil noe (gjerne eieren ). De markerer sitt revir. Så ikke vask teppene hennes for ofte (rist de heller godt og lufte de)! Hvis alt dette ikke gir ønsket resultat, synes jeg veterinæren må være neste stopp. Jeg tror ikke det feiler henne noe fysisk, men katter kan i likhet med oss få en rekke sykdommer/skader som gir en rekke symptomer vi ikke nødvendigvis forbinder med avføringsproblemer (ryggmargsskade/svulster, problemer med lukkemuskelaturen omkring endetarmen o.s.v). Men som sagt, jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for noe sånt riktig enda, da det mest sannsynlig ligger på det psykiske plan. Lykke til Endret 17. oktober 2011 av Aurora M.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Altså: Katten har normal adferd. Så kommer hannkatten innom, og katten deres bæsjer inne for første gang (spiller ingen rolle hvor lang tid etterpå det var- det viktigste er at det var etter dette). Så flytter du (som har pleid å leke med henne og gi henne oppmerksomhet) og adferdsproblemene forsterkes. Katter er generelt sett veldig vare på forandringer. Noen er veldig vare. Uten at jeg skal være bombastisk, tror jeg at katten deres tilhører den siste kategorien. Katter knytter seg mer til bestemte mennesker enn det mange tror, noe som kan resultere i svært uventet adferd. Katter har et ekstremt finstilt kroppsspråk, spesielt overfor hverandre. Overfor mennesker kan de være mer tydelige (og tildels overdrevne) i det de viser glede, lekenhet, misnøye o.s.v fordi de har forstått at vi ikke er katter (bare dumme mennesker ). Det at hun "kan bli brydd og gå ut" når hannkatten kommer, kan for henne være et meget sterkt uttrykk for misnøye/utrygghet. Det er stor forskjell på det å leke sammen ute, og på at den andre katten kommer inn. Katter er svært territoriale. En av deres største livsoppgaver er å holde sitt territorie rent for andre katter. Avføring er det sterkeste "våpen" i denne kampen, d.v.s den sterkeste markeringen de kan foreta. Noen ganger kan denne markeringen bli "sittende fast" som en uvane også etter at trusselen har forsvunnet (eller blitt akseptert). Dersom det i tillegg også kommer andre uønskede endringer i kattens liv kan denne adferden forsterkes. Jeg tror med andre ord at problemet katten din har, er både at den andre katten får slippe inn og at du har flyttet. Jeg ville ha forsøkt å få til en løsning slik at den andre katten overhodet ikke kommer innenfor dørterskelen. Du kan også oppmuntre de som tar vare på henne nå, til å leke litt med henne slik du gjorde. Ellers er det svært viktig å vaske grundig der hun har gjort fra seg slik at det ikke trigger til gjentakelse. Du skriver at alt er rent der og at teppet hennes blir vasket jevnlig. Det er viktig å huske på at katter føler trygghet av å kjenne sin egen lukt på ting (igjen behov for markering). Når de "klorer" på møbler er det ikke først og fremst for å kvesse klør, men for å markere (de har duftkjertler under potene). Det samme gjelder når de stryker ansiktet inntil noe (gjerne eieren ). De markerer sitt revir. Så ikke vask teppene hennes for ofte (rist de heller godt og lufte de)! Hvis alt dette ikke gir ønsket resultat, synes jeg veterinæren må være neste stopp. Jeg tror ikke det feiler henne noe fysisk, men katter kan i likhet med oss få en rekke sykdommer/skader som gir en rekke symptomer vi ikke nødvendigvis forbinder med avføringsproblemer (ryggmargsskade/svulster, problemer med lukkemuskelaturen omkring endetarmen o.s.v). Men som sagt, jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for noe sånt riktig enda, da det mest sannsynlig ligger på det psykiske plan. Lykke til Tusen takk for svar! Har tenkt mye av det samme her. Jeg tenker det er fordi hun savner å bli lekt med, da dette har skjedd på tidspunkt hun kan vere ekstra opmerksomhetssyk, da om morgenen og natten. Det skal sies at hun "har det for godt", det merker vi godt bare f.eks at hun er lei av reker! Hun har reagert på tideligere ting, som ommøblering etc. med sære utfall som å løpe som en gal rundt i hele huset. Hun er svært lite territorial mot denne katten, også hannkatten. Han er ganske sær og markerer seg ikke. Vi har måtte tatt vare på ham i perioder, da eierne har gitt blaffen. Noe som endelig er ordnet opp i. Dette tror jeg katten min har forstått, at hun måtte ta vare på ham. Hun ga ham også kattehuset sitt slik han fikk ly. Nei, hun likte det ikke så godt, men hun jaget ham aldri. Jo, det er forskjell på ute og inne, men andre katter enn den får ikke en gang røre uteområdet hennes, og det arbeider de ofte sammen om! Det er oftest nok med at hun gir dem blikk. Artig Jo, det har blitt vasket ordentlig hver gang, og ingen kjefting er gitt. Jeg var hjemme en liten helg for noen uker siden, og med en gang jeg gikk ut døren følgte hun etter meg og viste stor lengsel etter å bli lekt med. Da var det opp i alle trær og jeg syns jeg så henne lyse opp. Jeg har kjøpt en laserpenn så de kan prøve å leke mer med henne med den! Det virker også som hun ikke er vant til at andre leker med henne.. Er det en teori? Hun leker MYE ute med insekter, fugler..(Fuglereservat.) Men jeg sier til foreldrene mine at det er forskjell på at hun leker SELV/med andre katten, og at mennesker leker med henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå