Angelheart2 Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Vi vurderer om vi skal investere i en varmepumpe eller ikke... Har tenkt på det i flere år, nå, men blir ikke helt kloke på om det er noe å hente for oss eller ikke. Saken er at vi har en ganske spesiell romløsning og jeg er redd en varmepumpe kun vil klare å varme opp små deler av huset ogdermed ikke være så veldig lønnsom. Hvor kan vi finne en ekspert som kan svare for hva som vil lønne seg for nettopp vårt hus, som ikke er inhabil? Jeg har til gode å se en som lever av å selge varmepumper anbefale noen å ikke kjøpe, så her trenger jeg en som er helt nøytral. Forslag?
Lutetium 71 Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Disse har jo mast lenge om slike problemstillinger: www.enova.no
Cata Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Tror kanskje du vil slite litt med å finne en som er nøytral i den forstand at han vet en del om varmepumper, men samtidig ikke er selger av dem. Mitt forslag er å forhøre deg for å finne det mest seriøse firmaet som forhandler varmepumper i ditt distrikt og så ta en uforpliktende prat med dem. Det gjorde jeg. Jeg hadde på forhånd gjort meg opp tanker om hvor jeg mente pumpen ville fungere best i min leilighet og da "selgeren" viste seg å være helt enig så ble det kjøp på meg. Har ikke angret.
SmallTalk Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Hva slags planløsning har du, da, ettersom du tror at varmepumpen kanskje ikke har noen hensikt? Det som er essensielt for at varmepumpen skal varme opp et større areal er at lufta får strømme fritt fra rom til rom. Har du mange rom med dører mellom så kan det være at effekten ikke blir helt den du er ute etter. Ta kontakt med noen flere firmaer og få de til å komme med et forslag til deg. Her i huset har vi varmepumpa plassert i trappa opp til 2. etg og med den varmer vi per dags dato opp hele huset bortsett fra badet. Vi har nesten ingen dører som er lukket på dagtid og da får varmen sirkulere fritt.
Gjest juvelia Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Varmepumpe er oppskrytt! For det første tar det en stund før huset blir varmt,det er ikke så billig som man tror,får tørr hud av lufta + det bråker noe jævlig å er stygg å se på. Jeg fraråder på det sterkeste. VEDOVN!
Lutetium 71 Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Varmepumpe er oppskrytt! For det første tar det en stund før huset blir varmt,det er ikke så billig som man tror,får tørr hud av lufta + det bråker noe jævlig å er stygg å se på. Jeg fraråder på det sterkeste. VEDOVN! Vedovn er ofte ikke så billig i drift (kommer jo an på strømprisene). Kvaliteten på veden varierer, du må ha arbeidet med å kjøpe, bære og fyre. Det lager mye søl, spesielt utrivelig med den asken hver gang man skal tømme den. Men, jeg holder meg til ved selv. Tross jobben er det jo kos. Dessuten får man som regel mye varme av ved, selv i 30-40 kalde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå