Gå til innhold

Skeptisisme: Studenter tok en million overdoser

KaffeLars

Anbefalte innlegg

Tim Nelms sa "farvel, grusomme verden", like før han og andre medlemmer av West Virginia Skeptikergruppe tok en overdose av homeopatisk medisin ved Blue Moose Cafe lørdag kveld.

Arrangementet var en del av "10:23 Campaign", en protestbevegelse som begynte i England i respons til utdaterte homøopatiske medisiner som dekkes av det nasjonale heia helsesystemet.

Tjuetre byer i 10 land deltok i samtidige protester, i henhold til kampanjens nettsted.

"Vårt hovedmål er å vise at det ikke er noe i det," Nelms sa.

Medlemmer av gruppen tok homeopatisk middel for søvn i piller og flytende form, som var 1 million ganger styrken av en anbefalt dose.

Kilde: http://www.thedaonline.com/news/homeopathic-meds-protested-during-mass-overdose-1.1964776#.Tpwr55uXudA

Kilde oversatt til Googelsk-norsk: http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=no&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.thedaonline.com%2Fnews%2Fhomeopathic-meds-protested-during-mass-overdose-1.1964776%23.Tpwr55uXudA

Jeg spør igjen: er det veldig seriøst å utgi sukkerpiller for medisin?

Jeg er ikke ute etter personlige vitnesbyrd eller historier.

Mer en begrunnelse hvorfor du mener det virker eller ikke virker.

Krenker vi dem som tror på dette om vi trekker det i tvil? Eller er det lov å kritisere, selv om noen blir krenket?

Sovemedisiner er sterkt "plaget" av en kjent virkning: placebo. Eller for andre er det motsatt: nocebo, som skjer nå de IKKE får sin medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Homeopatisk medisin kan prinsipielt sett ikke virke, og det viser seg da også gang på gang når man tester preparatene deres, at de ikke har noen effekt. Utover den allesteds nærværende placeboeffekten.

Homeopatiens "grunnlag" er ren magi, en forestilling om at likt kurerer likt, og en formening om at fortynning kan potensiere effekten, samt at vann kan ha en slags hukommelse for de stoffene som det har vært i kontakt med. Ikke en eneste av homeopatiens forutsetninger gir noen mening i vitenskapelig forstand, og så vidt jeg vet, har ingen av dem blitt vitenskaplig bekreftet noen gang.

Så nei, det er ikke noe galt i trekke den i tvil. Og stunts som dette med å ta en "overdose" av et homeopatisk produkt, er en morsom demonstrasjon av den manglende effekten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Burde ikke egentlig de homeopatiske remediene få dårligere effekt dersom man tar mer av de, sånn i følge teorien om at mindre virker mer?

Men, seriøst, for noe svada hele greia, fatter ikke at såkalte "behandlere" har samvittighet til å ta seg betalt for de tjenestene der. Vann har vi i springen, og sukker på butikken. Mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et legeforum ble det spurt om en homeopatisk medisin kunne skade eller gi bivirkninger om det ble tatt sammen med andre medisiner.Der ble det svart at ingen homeopatisk medisin hadde noen samvirkning eller bivirkninger med andre medisiner.

Dette har aldri vært testet. Fordi det ikke er mulig å teste. Likevel er homeopatene hellig overbevist og vil satse livet sitt på at slike virkninger ikke finnes. Hvis noen påstår at en homeopatisk medisin er skadelig å ta sammen med andre medisiner, da ber homeopatene plutselig om BEVIS!

Et kraftig og entydig tegn på dualisme. De VET at det ikke virker, og derfor kan det heller ikke oppstå bivirkninger.

Derfor sovnet eller døde ikke studentene.

Homeopatene ber om bevis for at det ikke virker og bevis for at det har bivirkninger.

Er ikke det en tanke underlig? Når vi stiller akkurat motsatt krav til skolemedisin. Vi krever bevis for at det virker og bevis for at det IKKE finnes bivirkinger og samvirkninger med andre stoffer.

Selv mennesker som er sterkt allergiske mot stoffer homeopatene påstår finnes i deres medisiner får ingen reaksjoner. Selv ikke under doble blindtester.

Spørsmålet kan være hvorfor vi fortsatt driver og roter med dette som er virkningsløst og betydningsløst når det har vist seg å være total bløff i 50 år.

Vi sluttet med "årelating" da det faktisk viste seg ikke å virke som det skulle. Men fant ut senere at blodtapping er bra for helt andre sykdommer som f eks hemakromatose og et fåtall andre blodsykdommer som ingen visste en døyt om for 100 år siden. Nei, det er ikke usunt å tappe litt blod i Blodbanken for friske folk, men det er en helt annen sak.

Det er ikke usunt å ta homeopatisk medisin heller, for folk som er klare i toppen, og/men man blir ikke noe klarere i toppen av det.

Men det kan vise seg at svake individer kan bli lurt. Da spørs det hvor skadelig det er å bli lurt. For lommeboka er det slankende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke egentlig de homeopatiske remediene få dårligere effekt dersom man tar mer av de, sånn i følge teorien om at mindre virker mer?

Også et godt poeng :) De burde kanskje det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En student testet en rekke homeopater og tok hemmelig opp rådene de ga på bånd. Alle anbefalte homopatiske medisiner i stedet for konvensjonell medisin mot en malariaform som er svært farlig.

Det er altså dødsfarlig for oss å besøke Vestafrika uten å ha fått omfattende råd og medisiner av en ekspert.

Jeg vet om folk som har fått råd om homeopat-medisiner for å motvirke høydesyke opp til 4500 m. Hvor det er svært farlig å oppholde seg.

Både reisemedisin og høydesyke krever svært kompetente spesialistråd. Dette vet tydeligvis ikke homeopatene.

http://www.1023.org.uk/whats-the-harm-in-homeopathy.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på en rekke ting rund bedragerne homeopater.

En ting er hvorfor jeg aldri har hørt om noen som bruker homopatiske p-piller ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for å se at folk er oppmerksomme på hva homeopati egentlig er.

Jeg snakket faktisk med en venninne for litt siden som trodde at homeopatien er en del av "skolemedisinen". Hun snakket om at hun hadde vært hos legen sin og fått noen piller mot akne. Også fikk jeg se på de, men kjente ikke igjen navnet. Også viste det seg at det var homeopatiske piller og at "legen" var homeopat. Jeg skjønner ikke hvordan hun kan ha trodd at dette var en ordentlig lege. Jeg fortalte henne at det bare var sukkerpiller og om hvordan slik "medisin" blir fremstilt, og hun ble helt sjokkert :P hun hadde aldri hørt om det før og ble kjempesint og følte seg lurt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en rekke ting rund bedragerne homeopater. En ting er hvorfor jeg aldri har hørt om noen som bruker homeopatiske p-piller ?

Fordi homeopati kun påvirker psykiske problemer, nevropatisk, psykosomatisk, psykologi, psykiatri, placebo osv.

På Rhodos finnes et alter på toppen av en ås. Bratt og lang vei opp for barnløse kvinner å ofre blomster til jomfru Maria. Det virker. De blir ofte gravide like etter.

Da spørs det hva som virker:

1. Jomfruens gunst og innvirkning

2. Den strevsomme turen opp og dermed litt bedre blodomløp

3. Stølheten i beina så de må slappe av litt et par dager

4. Lettelsen etter å ha overlatt problemet til jomfruen

5. At alt sammen fører til mer sex.

6. Kulturen og all forventningen fører til mer avslappet sex.

At jomfruer kan påvirke dette, det tror jeg ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg snakket faktisk med en venninne for litt siden som trodde at homeopatien er en del av "skolemedisinen". Hun snakket om at hun hadde vært hos legen sin og fått noen piller mot akne. Også fikk jeg se på de, men kjente ikke igjen navnet. Også viste det seg at det var homeopatiske piller og at "legen" var homeopat. Jeg skjønner ikke hvordan hun kan ha trodd at dette var en ordentlig lege. Jeg fortalte henne at det bare var sukkerpiller og om hvordan slik "medisin" blir fremstilt, og hun ble helt sjokkert :P hun hadde aldri hørt om det før og ble kjempesint og følte seg lurt.

Ja, dette er ganske ille. Disse bedragerne er utrolig flinke til å framstå som om det er vitenskap de driver med. De viser ofte til studier som viser effekt, uten å nevne at denne effekten ikke er sterkere enn det man uansett ville fått med placebo. De viser også ofte til at de har en lang "utdanning" og framstiller det som om de har en grad, uten å nevne at den såkalte utdanningen har foregått ved en tulleskole som homeopatene har funnet på selv.

Alt i alt er de flinke til å få det til å høres ut som om de har noe å fare med, og de fleste er ikke klare over at det virkestoffet de prater om faktisk ikke finnes i "medisinen" i det hele tatt. Utrolig at de får holde på sånn egentlig, skulle ønske forbrukerrådet eller helsetilsynet eller noen ville ta for seg disse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homeopatene vet omtrent like mye om skolemedisin som en vanlig sykepleier. Mange er opprinnelig sykepleiere eller diakoner, og noen få er leger. Det er en blanding av loslitte husmødre, forvirrede, mislykkede og grådige. Skattemoralen er ekstremt lav. Fra regnskapsverdenen vet jeg at de svarte pengene er en sterk drivkraft hos s k alternative.

En lege som kan ha to hatter, en legehatt og en trolldomshatt, kan tjene penger på å kurere dem med trolldom om kvelden som hxn ikke har lov til å kurere om dagen. Slippe å se dem gå nedi veien hos en alternativ og legge igjen pengene eller dra kortene sine der.

Mange har verken kortterminaler eller kasseapparater.

Fortvilelsen over at folk vil betale med kort er åpenbar. Når de bare vil ta kontant, får de lyset på seg og det blir rot i de doble avtalebøkene når transaksjoner er påført dato og klokkeslett.

Noen homeopat-leger sier ikke at de også jobber med skolemedisin. Flere har fått sparken for å kapre kunder på off sykehus hvor de holder utkikk etter svake individer. Et slags dobbeltliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjemiker, og har brukt en del timer på laben... Og jeg LER av homeopatene. Det er jo ikke akkurat sånn at kraftig fortynnet syre er veldig farlig! Og skulle molekylene "huske" at de har vært sammen med andre syremolekyler før? Sorry, det blir bare for latterlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjemiker, og har brukt en del timer på laben... Og jeg LER av homeopatene. Det er jo ikke akkurat sånn at kraftig fortynnet syre er veldig farlig! Og skulle molekylene "huske" at de har vært sammen med andre syremolekyler før? Sorry, det blir bare for latterlig.

De klarer ikke finne støtte for det noe sted.

I flg et TV-program fra fransk TV, påsto et meget kjent laboratorium at de hadde funnet bevis for homeopati-teoriene og at vann husket hva de hadde vært i kontakt med. Den saken handlet om antibiotika som vannet "husket" og som påvirket bakterier etter ganske kraftig fortynning. Det fordi de jobbet med en del forsøk med antibiotika og fortynnet derfor de ulike stoffene for å se hvilken virkning stoffene hadde, og snublet over virkninger som ikke burde vært der.

Men det viste seg å være ønsketenking og illusjoner.

Etter en tredobbel kontrollert blindtest viste det seg at de tok feil. Sjefen der gråt sine salte tårer over at de hadde driti seg ut. Et par andre dro frakken over hodet av skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel trygt si at homeopat-medisin i det minste gjelder mot tørsten (vann), og lavt blodsukker (sukkerpiller)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert. Og en spasertur i frisk luft, så er det store effekter å hente.

Da kom jeg på slankesålene, de man legger i skoa og går 30 km hver dag i min 10 % stigning. Og ned igjen. De virker forbløffende bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skremmende. Jeg synes rett og slett slik svindel bør forbys, og svindlerne bør straffes hardt. Man har klart å lyve til folk og overbevise dem om at homeopater faktisk er fagfolk.

Dette må det bli slutt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mystisk at det stilles så store krav til skolemedisin, men ingen krav til homeopati?

Hvorfor ikke kalle det samtaleterapi?

Neida det skal være 1000 år gammel mystikk og hokuspokus.

Hvis min fastlege plutselig tok fram magiske steiner og mumlet trylleformer og påkalle ånder, så ville de fleste være fort ute av kontoret og hun snart være uten jobb.

Men bytter hun skiltet og tilføyer homeopat, så er det greit? Jeg mener det absolutt ikke er greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forskjell på magiske steiner og magiske piller, 1000 år gammelt sludder og nytt sludder.

Jeg hørte her om dagen at bare 1-2 % av det som finnes i en helskostbutikk har dokumentert effekt. Resten er bortkastede penger. I Norge spiser vi også ca 20-30 ganger mer vitaminprodukter enn vi trenger.

Min lege sier at alt tilskudd unntatt tran er bortkastet for vanlige friske folk i Norge. Spør legen om du bør ta noe ekstra, og de fleste vil få nei etter at legen har fått litt oversikt over at kostholdet er normalt.

Ikke en gang kumelk er særlig spesielt veldig sunt.

Mora mi tror at barn vil dø etter få dager uten kumelk, og er temmelig sikker på at det ikke finnes barn i verden som kan leve opp uten kumelk. Hun vil ikke hilse på de 500 mill kinesere som ikke har smakt kumelk i sitt liv. Verden er full av myter.

Halvparten av oss i Norge tror det finnes mennesker med overnaturlige evner. 80 % av amerikanere tror det.

Da jeg var i Søramerika så jeg at folk er så overtroiske at de nesten kan dø av det. Overtroen finnes over alt, også i toalettet.

I Norge ser bi mer og mer overtro f eks på fødestuene. Både trollmenn og hekser kommer på besøk, alle tegn tolkes og alle feil på barna tillegges ånder og tusser i alle varianter. Ei jordmor så en dag 4 barn reise hjem med lykkeamulett rundt halsen eller i klærne. En pose med urter, bønner, størknet blod eller gamle kyllingbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...