Gå til innhold

Hvorfor får jeg vondt av flyes i skråbenk?


Dragonfly84

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny på treningssenter, så derfor fikk jeg en personlig trener til å lage et treningsprogram til meg og gå gjennom øvelsene med meg, slik at jeg skulle gjøre alt riktig. En av øvelsene er flyes i skråbenk. Jeg har ikke trent styrke før, så jeg begynte med 4 kg-manualer og bruker nå 5kgs. Men jeg får så vondt i skuldrene! Jeg antar det er rotator cuff-musklene. Jeg trener så jeg blir støl et par dager, men skuldrene er gjerne stive i fire - fem dager (bare når jeg gjør ca samme bevegelse som flyes).

Hvorfor skjer dette, gjør jeg noe feil? Hva burde jeg passe på? Er det en annen øvelse jeg burde gjøre i stedet? Kanskje jeg burde bruke apparat i stedet for frivekter til skulderøvelser? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hum. Det er mulig du anspenner kroppen fordi du ikke får tak i skuldermusklaturen. Personlig synes jeg 4 kg handtler høres mye ut når du ikke har trent før. nå tar jeg riktignok mange reps, men jeg har trent en del og holder meg til 2 eller 3 kgs handtler. Jeg føler det svir nok likevel, og jeg kjenner at jeg får tak i riktig bit av musklaturen. For tunge vekter på skuldre = frustrerende.

En annen ting du kan prøve i tillegg til å ta mindre vekter, er å stå framfor å sitte i skråbenk. Når du står aktiverer du automatisk øvrig ryggmusklatur, og det blir mindre fokus på å _løfte_ framfor å sitte og "rive" som jeg ser mange av gutta gjerne gjør når de bruker skråbenken.

En tredje ting er at jeg prøver å gjøre øvelser som flies sakte, for å virkelig kjenne etter at jeg bruker riktig musklatur. Også et triks for å unngå "røsk". Men så har ikke jeg fokus på bare eksplosivitet heller - mange mener det er alfa og omega, men jeg ønsker litt statikk inn i øvelsene også. Jeg føler jeg får bedre utvikling av å "holde" og ikke bare få stang/ manual fortest mulig opp og fortest mulig ned.

Jeg er overhodet ingen PT, så ta disse rådene med en klype salt. (Men husk at ikke alle veilederne på treningssenter er PT'er heller :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg klarer 5 kg greit nå, og det samme med 4 da jeg begynte. Men da bør jeg kanskje gå ned til 2 eller 3 kg! Men jeg føler liksom ikke at jeg får noe ut av det med mindre vekter, da må jeg i så fall holde på et minutt eller noe... Men jeg drev med hest i mange år, og siden høyballene veier 20 kg og forsekkene veier mellom 25 og 40 kg henger kanskje litt av muskelstyrken i enda :gjeiper:

Jeg blir litt forvirra av det med vekt - noen sier at man ikke får noe ut av å trene med lite vekt og mange reps, noen sier at det er bedre med lite vekt... Jeg har tatt 12 - 15 reps i ca 6 uker, og forrige uke begynte jeg med tyngre vekter og 10 - 12 reps (mellom 2 og 3 serier).

Hm, da får jeg begynne å ta øvelsen stående, og enda saktere...

Forresten, hun som satte opp programmet er både PT og fysioterapeut, så hun burde ha peil :) Men jeg gjør tydeligvis noe feil! Takk for input, jeg skal tenke på det du sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... kanskje du bare skal fortsette med 5 kg, men heller prøve å gjøre de stående enn sittende - kanskje det fjerner litt av vondten? Mulig det er posisjoneringa du får i overkroppen når du sitter som ikke er helt heldig.

Og så bør du heller høre på PT'en enn meg... jeg snakker bare ut fra egen erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... kanskje du bare skal fortsette med 5 kg, men heller prøve å gjøre de stående enn sittende - kanskje det fjerner litt av vondten? Mulig det er posisjoneringa du får i overkroppen når du sitter som ikke er helt heldig.

Og så bør du heller høre på PT'en enn meg... jeg snakker bare ut fra egen erfaring :)

:jepp: Det skal jeg prøve!

Egen erfaring kan være bra, det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er rett og slett at du sjeldent har brukt noen av de musklene og at du bare blir hælvettes støl ;) Når jeg ikke har trent på en stund kan jeg glatt være støl i en uke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske ny på treningssenter, så derfor fikk jeg en personlig trener til å lage et treningsprogram til meg og gå gjennom øvelsene med meg, slik at jeg skulle gjøre alt riktig. En av øvelsene er flyes i skråbenk. Jeg har ikke trent styrke før, så jeg begynte med 4 kg-manualer og bruker nå 5kgs. Men jeg får så vondt i skuldrene! Jeg antar det er rotator cuff-musklene. Jeg trener så jeg blir støl et par dager, men skuldrene er gjerne stive i fire - fem dager (bare når jeg gjør ca samme bevegelse som flyes).

Hvorfor skjer dette, gjør jeg noe feil? Hva burde jeg passe på? Er det en annen øvelse jeg burde gjøre i stedet? Kanskje jeg burde bruke apparat i stedet for frivekter til skulderøvelser? :klo:

Hva får deg til å tro at det har noe med rotator cuff å gjøre? Dette er ikke et kritisk spørsmål. Jeg bare lurer på hvorfor du tar opp akkurat dette? Har du søkt på google på "shoulder pain"? Det er et område som er forbundet med skader som avrivning og spenningsplager fra mye statisk belastning (som å skrive på tavle). Jeg synes det er litt rart at du tar opp akkurat dette ordet/stedet.

Flyes i skråbenk skal primært treffe brystmuskelen og litt av deltamusklene: Incline fly.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyes i skråbenk skal primært treffe brystmuskelen og litt av deltamusklene: Incline fly.

Åh. Det er såpass helning på skråbenken. Jeg så for meg en mer sittende stilling enn liggende, så da tror jeg kanskje jeg har sett for meg en annen øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har hatt anatomi og tenkte på senene som er festa til humerus når jeg kjente den smerten. Det er der det kjennes ut som det er vondt, i sena til subscapularis. Jeg skrev det så ingen skulle tro at jeg fikk vondt f.eks. i deltoid eller trapezius-muskelen. Og det gjør vondt selv om jeg ikke gjør bevegelsen helt ut, sånn som han på videoen i linken din. Så noe gjør jeg jo galt! :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh. Det er såpass helning på skråbenken. Jeg så for meg en mer sittende stilling enn liggende, så da tror jeg kanskje jeg har sett for meg en annen øvelse.

Okei, jeg trodde kanskje du mente stående kabelfly når du skrev at jeg kunne ta øvelsen stående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, Supraspinatus, jeg digger nicket ditt! :ler:

Der har jeg derimot fått et par kortisonsprøyter i det siste. :fnise:

Det er derfor jeg endte opp med å lese i denne tråden.. Dessverre har jeg ikke noe å komme med. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...