Gå til innhold

Hvordan lager du blomkålsuppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg pleier å koke blomkålen med et par buljongterninger og deretter mose med stavmikser, jevne den, tilsette en fløteskvett evt en eggeplomme og smake til. Men den blir aldri så deilig kremete som jeg har smakt den på restaurant.. Så nå har jeg søkt opp en variant hvor blomkålen kokes i halvt om halvt med melk og fløte og deretter kjøres glatt. Det må jo bli fryktelig mektig men det er kanskje det som må til? Noen som har prøvd det evt har andre tips til god suppe?

Endret av pia80
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pose + melk + røre rundt. :sjenert:

• Liker 2
Gjest scorpio
Skrevet

Jeg pleier å koke hele blomkålen (også bladene og "bunnen", men dette tar jeg ut når det er kokt ferdig.)

Har selvsagt i en buljongterning. Pleier å ha oppi en del pepper, og gjerne litt cayennepepper eller chili, og testet også med litt tomatpuree her om dagen! Det ble faktisk godt.

Moser hele greia med en sånn potetmos-maker-ting (da blir den ikke heeelt glatt) og har i litt matfløte, koker opp kjapt - voilà!

Skrevet (endret)

Surrer løk (evt purre) og hvitløk i litt smør og har i blomkål og lar koke i like deler melk og grønnsaks- eller kyllingkraft/-buljong. Rører inn kremost eller crème fraîche og kjører sammen i blender før det smakes til med salt og pepper.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg tror jeg har pleid å lage den omtrent som deg, men du kan jo lage en meljevning - enten blande smør og mel i gryta og ha i blomkål+kraft gradvis, eller riste mel og vann og røre inn (i begge tilfelle bør suppa kokes 5-10 min etterpå for å fjerne melsmak).

Skrevet (endret)

Her i huset:

Skjærer opp blomkålen, tar med rot og hele pakken. Koker dette opp med litt vann, tar utav igjen blomkålen, tilsetter oppristet mel/vann. Hiver så oppi en hel fløte (mer om det skal til mange) koker dette opp, tilsetter buljong eventuelt salt/pepper om man liker det. Når det har kokt opp hiver jeg ett egg oppi, tar VEKK suppen fra platen når jeg gjør dette så egget ikke skal kokes og bli eggeklump i. Rører i en helsikens fart. tilsetter så gjen blomkålen og velbekomme.

ps: fjerner roten etter 1 oppkoket, har den kun med pga smak.

Endret av Syløven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...