Gå til innhold

Bilbur til hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser virkelig nødvendigheten i å ha bilbur til hund (som er kollisjonstestet vel å merke). Men nå har det seg sånn at jeg ikke har bil. Har dog to hunder, men de kjører sjeldent bil. De gangene de gjør det, er det til veterinæren, hvor vi får noen til å kjøre oss. Sitter da hele bilturen med hjertet i halsen, med tanke på hva som kan skje med hundene ved en kollisjon. Hva gjør dere som har hund med tanke på sikkerhet, men som ikke egen bil?

Jeg vet det finnes sikkerthetsseler, men etter hva jeg har hørt kan du like gjerne droppe det, for de vil ikke dempe noe som helst. Jeg har tenkt litt på å kjøpe et dobbelt medium Variocage-bur. Men vil ikke det bli tungvindt å sette på plass det buret hver gang vi skal en tur i bil? Er det noen som vet hvor stor plass det tar? Vanskelig å feste i bilen? Jeg vet ikke engang om disse er interessert i å få et bur inn i bilen hver gang vi skal til veterinæren...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem sier at det ikke fungerer med sikkerhetssele?

Skrevet

Har lest det mange ganger på nettet - spesielt på hundeforumet Canis. Det var blant annet en som skulle lufte hunden sin innimellom en biltur, og brukte selen for å lufte hunden. Selen løsna bare hunden dro bittelitt (og det var i tillegg en valp). Selen skal visst dempe litt i svak-svak kollisjon. Men hvis man ser på videoer hvor de tester disse selene, er det ganske creepy å se hva som evt. kan skje med hunden...

Skrevet

Jeg hadde hvertfall spurd desom kjører deg om det er greit at hundene bruker sele. Det hadde ikke vært greit for meg med en hund i skinnsetet i bilen vår, hunder hører hjemme i bagasjerommet.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut disse lenkene:

Fra Canis

Trygg trafikk

Nå er Canis-linken fra 2007. Det er blitt gjort sikkerhetstester etter dette, som viser at selene ikke er på langtnær så sikre som kollisjonstestede bur.

Skrevet

Jeg hadde hvertfall spurd desom kjører deg om det er greit at hundene bruker sele. Det hadde ikke vært greit for meg med en hund i skinnsetet i bilen vår, hunder hører hjemme i bagasjerommet.

Men jeg snakker jo om bur?

Skrevet

Jeg synes det er unødvendig å kjøpe bilbur når du ikke har bil selv. Vi har to biler og ett bur, og de gangene det ikke passer med hund og rett bil, så har jeg han i framsete. Et teppe i sete, vanlig sele på hunden og så bitter jeg bandet hans rundt stolryggen. Det funker krute godt til bykjøring, og hunden ELSKER det :wow:

Skrevet

Jeg synes det er unødvendig å kjøpe bilbur når du ikke har bil selv. Vi har to biler og ett bur, og de gangene det ikke passer med hund og rett bil, så har jeg han i framsete. Et teppe i sete, vanlig sele på hunden og så bitter jeg bandet hans rundt stolryggen. Det funker krute godt til bykjøring, og hunden ELSKER det :wow:

Ja, han elsker sikkert det. Men hva med i en kollisjon? Vil ikke han fyke rett ut frontruta?

Skrevet

En av mange tester:

Skrevet

Ja, han elsker sikkert det. Men hva med i en kollisjon? Vil ikke han fyke rett ut frontruta?

Jeg er inneforstått med at han er mer utrygg der enn i buret sitt, men når jeg ikke har buret tilgjengelig anser jeg det som greit å feste han på den måten jeg gjør. Vi snakker bykjøring. Sakte fart.

Ærlig talt så orker jeg ikke bli hysterisk på alt mulig lengre.

Skrevet

Jeg er inneforstått med at han er mer utrygg der enn i buret sitt, men når jeg ikke har buret tilgjengelig anser jeg det som greit å feste han på den måten jeg gjør. Vi snakker bykjøring. Sakte fart.

Ærlig talt så orker jeg ikke bli hysterisk på alt mulig lengre.

Ok, da mener du det :)

Selvom jeg synes det er like "hysterisk" som å ha bilbelte på barna og deg selv.

Skrevet

Men jeg snakker jo om bur?

Du nevner sele også, gjør du ikke?

Skrevet

Du nevner sele også, gjør du ikke?

Nevner sele ja, i samme setningen som jeg sier at det ikke er sikkert. Ergo vil jeg jo ikke bruke det.

• Liker 2
Skrevet

Ok, da mener du det :)

Selvom jeg synes det er like "hysterisk" som å ha bilbelte på barna og deg selv.

Jeg HAR kjøpt godkjent sikkerhetssele til hunden, men når jeg bruker det kommer han helt fram i dashbordet om jeg bremser. Det fungerer særdeles dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...