Gå til innhold

"Noe" spiser på ulltøyet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppdaget at jeg har fått noen småhull på flere ullplagg jeg har hatt liggende i en skittentøyskurv. Lurer på om det kan være møll eller noe annet som har kommet seg nedi. Har hørt at møllkuler lukter intenst så det blir uaktuelt.

Noen som har et lurt råd så jeg kan bli kvitt hva det nå er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker du ulltøyet riktig? Eg har høyrt at ulltøy skal vaskast på 30 grader på ullvask med milo. Noen har ein tendens å vaske ulltøy på for høg varme.

Skrevet

Dette er nok møll. Pass på å alltid oppbevare ulla i en pose ;)

Skrevet

Finnes møllkuler som ikke lukter noe som helst. Altså vi lukter ikke noe, men møll synes tydeligvis det er forferdelig.

Skrevet

Bor du på Østlandet? Det kan være pelsbiller. De ser ut som linfrø og du finner dem i vinduskarmen din. Det er larvene som spiser på ulla. Har du det i hus må du fryse ned alt av ull og garn (og pels) for å drepe det som er i tøyet. Andre tekstiler må ristes/vaskes/fryses og du må støvsuge godt i alle kriker og kroker der du oppbevarer klær. Så ville jeg for sikkerhets skyld oppbevart ulltøy i tette bokser etterpå.

Skrevet

Hva er egentlig møllkuler?

Skrevet

Bor du på Østlandet? Det kan være pelsbiller. De ser ut som linfrø og du finner dem i vinduskarmen din. Det er larvene som spiser på ulla. Har du det i hus må du fryse ned alt av ull og garn (og pels) for å drepe det som er i tøyet. Andre tekstiler må ristes/vaskes/fryses og du må støvsuge godt i alle kriker og kroker der du oppbevarer klær. Så ville jeg for sikkerhets skyld oppbevart ulltøy i tette bokser etterpå.

Bor på Østlandet og "linfrøene" du nevner høres kjent ut... så da er det sikkert pelsbiller :kjefte:

Hvordan hindrer jeg at de kommer tilbake da? De må ha kommet seg inn gjennom soveromsvinduet og det kommer fortsatt til å stå oppe.

Skrevet

Bor på Østlandet og "linfrøene" du nevner høres kjent ut... så da er det sikkert pelsbiller :kjefte:

Hvordan hindrer jeg at de kommer tilbake da? De må ha kommet seg inn gjennom soveromsvinduet og det kommer fortsatt til å stå oppe.

You don't. De er vel like vanlige som edderkopper. Men du kan ta forhåndsregler - fx ha ulla i tette plastbokser.

Skrevet

Du har ikke vaskemaskin der huklene i trommelen er såppas store at de trekker klærne litt ut? Sånt kan slite på klær.

Skrevet

Ja jeg har tatt feil begge veier flere ganger :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...