*Vilje* Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Har oppdaget at jeg har fått noen småhull på flere ullplagg jeg har hatt liggende i en skittentøyskurv. Lurer på om det kan være møll eller noe annet som har kommet seg nedi. Har hørt at møllkuler lukter intenst så det blir uaktuelt. Noen som har et lurt råd så jeg kan bli kvitt hva det nå er?
Romla Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Vasker du ulltøyet riktig? Eg har høyrt at ulltøy skal vaskast på 30 grader på ullvask med milo. Noen har ein tendens å vaske ulltøy på for høg varme.
Eksotisk Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Dette er nok møll. Pass på å alltid oppbevare ulla i en pose
Sugerøret Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 http://www.sifo.no/page/Nyheter/Forsiden_nyheter/10178/77733.html
Tropic Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Finnes møllkuler som ikke lukter noe som helst. Altså vi lukter ikke noe, men møll synes tydeligvis det er forferdelig.
minipusen Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Bor du på Østlandet? Det kan være pelsbiller. De ser ut som linfrø og du finner dem i vinduskarmen din. Det er larvene som spiser på ulla. Har du det i hus må du fryse ned alt av ull og garn (og pels) for å drepe det som er i tøyet. Andre tekstiler må ristes/vaskes/fryses og du må støvsuge godt i alle kriker og kroker der du oppbevarer klær. Så ville jeg for sikkerhets skyld oppbevart ulltøy i tette bokser etterpå.
*Vilje* Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2011 Bor du på Østlandet? Det kan være pelsbiller. De ser ut som linfrø og du finner dem i vinduskarmen din. Det er larvene som spiser på ulla. Har du det i hus må du fryse ned alt av ull og garn (og pels) for å drepe det som er i tøyet. Andre tekstiler må ristes/vaskes/fryses og du må støvsuge godt i alle kriker og kroker der du oppbevarer klær. Så ville jeg for sikkerhets skyld oppbevart ulltøy i tette bokser etterpå. Bor på Østlandet og "linfrøene" du nevner høres kjent ut... så da er det sikkert pelsbiller Hvordan hindrer jeg at de kommer tilbake da? De må ha kommet seg inn gjennom soveromsvinduet og det kommer fortsatt til å stå oppe.
minipusen Skrevet 17. oktober 2011 #10 Skrevet 17. oktober 2011 Bor på Østlandet og "linfrøene" du nevner høres kjent ut... så da er det sikkert pelsbiller Hvordan hindrer jeg at de kommer tilbake da? De må ha kommet seg inn gjennom soveromsvinduet og det kommer fortsatt til å stå oppe. You don't. De er vel like vanlige som edderkopper. Men du kan ta forhåndsregler - fx ha ulla i tette plastbokser.
LukaFrost Skrevet 17. oktober 2011 #11 Skrevet 17. oktober 2011 Du har ikke vaskemaskin der huklene i trommelen er såppas store at de trekker klærne litt ut? Sånt kan slite på klær.
Mischa Skrevet 19. oktober 2011 #13 Skrevet 19. oktober 2011 Bor du på Østlandet? Det kan være pelsbiller. De ser ut som linfrø og du finner dem i vinduskarmen din. Det er larvene som spiser på ulla. Har du det i hus må du fryse ned alt av ull og garn (og pels) for å drepe det som er i tøyet. Andre tekstiler må ristes/vaskes/fryses og du må støvsuge godt i alle kriker og kroker der du oppbevarer klær. Så ville jeg for sikkerhets skyld oppbevart ulltøy i tette bokser etterpå. Ja jeg har tatt feil begge veier flere ganger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå