AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Fikk tips om at hvis man mangler vitamin E, så kan man både slite med å bli gravid og også spontanabortere. Syns ikke jeg har lest noe om det før.. Fikk også vite at brus gjør kroppen sur, så det også kan bidra til at det er vanskeligere å bli gravid/holde på fosteret. I tillegg skal man kutte ut melkeprodukter, røyk, fint mel og sukker. Jeg er uforklarlig barnløs, legene finner ingenting galt med meg, bortsett fra et par småting (litt høye/lave verdier av diverse, men ikke utenfor normalen), uten at det skulle ha noen innvirkning. Tenkte derfor jeg skulle prøve ut disse rådene.. Noen som har prøvd?
-Pus- Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg drikker ikke melk fordi jeg er intolerant....fikk tips av noen her inne om å holde meg unna soyaprodukter....så da gjør jeg det.... Røyke gjør jeg ikke... Hvetemel er jo i "alt", og klarer ikke å leve uten brød.... Sukker...sukk...avhengig... Ergo: ikke melk og soya, men ikke gravid...ennå!
Athene Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Vitaminmangel og ensidig kosthold, samt enkelte produkter, kan påvirke fruktbarheten. Men i utgangspunktet er det lite man kan gjøre kostholdsmessig for å bedre fertiliteten dersom man har et normalt godt kosthold. Det viktigste er selvfølgelig røyk og alkohol, deretter bør man redusere koffeinmengden. Studier viser at alt fra tre kaffekopper og opp reduserer fruktbarheten merkbart. Videre finnes det enkelte produkter som kan virke reduserende på fruktbarheten, som soya og en del annet jeg ikke husker akkurat nå. I neste rekke vil et sunt kosthold alltid være det beste for kroppen, og dermed også gi et best mulig utgangspunkt for å bli gravid. Først og fremst fet fisk og sunne fettsyrer (oljer, nøtter, olivenolje), videre er fargesterke grønnsaker viktig. Det med melkeprodukter er noe upresist. Et par interessante studier har vist en klar sammenheng mellom melkeprodukter og fruktbarhet. Fete melkeprodukter som helmelk, is, fløte, rømme, etc. har en veldig positiv effekt på fruktbarheten, lettprodukter virker tilsvarende negativt på fruktbarheten. (jeg lager meg is rundt hver eggløsningsdato, skader ikke med en unnskyldning ) Sukker og korn trur jeg har lite å si, jeg har aldri sett studier på dette som gir en entydig konklusjon. Selvfølgelig med unnatk av de som har et ekstremkosthold, der de spiser uforholdsmessig mye av disse produktene. Nå er du og mannen ferdig utredet (?) og konklusjonen er at de ikke finner noen årsak. En del av en utredning er også å sjekke at alle vitaminer og andre blodverdier er der de skal være. Det jeg ofte skriver når folk kommer med slike spørsmål her inne er at det neppe funker å reparere A dersom B er problemet, det vil si at du kan spise så sunt du bare vil, men har han sædceller som ikke finner frem hjelper ikke det en døyt. Dere har kanskje prøvd en god stund. Hadde årsaken vært en filleting som kosthold hadde det klaffet på et eller annet tidspunkt, så dette vil neppe være løsningen for dere med mindre dere har en veldig usunn livsstil. Kan forresten avslutningsvis nevne at jeg og mannen har prøvd i to år. Vi trener daglig, har normal BMI, og er veldig opptatt av kosthold uten å være ekstreme. Her består kosten i fisk annenhver dag, grønnsaker til hvert måltid, forbud mot halvfabrikata, aldri brus og så videre. Men gravide blir vi ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Hva med lettbrus? Lettbrus gjør kroppen like sur som vanlig brus - visstnok.. I tillegg til at søtningsstoffene ikke er bra..
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Vitaminmangel og ensidig kosthold, samt enkelte produkter, kan påvirke fruktbarheten. Men i utgangspunktet er det lite man kan gjøre kostholdsmessig for å bedre fertiliteten dersom man har et normalt godt kosthold. Det viktigste er selvfølgelig røyk og alkohol, deretter bør man redusere koffeinmengden. Studier viser at alt fra tre kaffekopper og opp reduserer fruktbarheten merkbart. Videre finnes det enkelte produkter som kan virke reduserende på fruktbarheten, som soya og en del annet jeg ikke husker akkurat nå. I neste rekke vil et sunt kosthold alltid være det beste for kroppen, og dermed også gi et best mulig utgangspunkt for å bli gravid. Først og fremst fet fisk og sunne fettsyrer (oljer, nøtter, olivenolje), videre er fargesterke grønnsaker viktig. Det med melkeprodukter er noe upresist. Et par interessante studier har vist en klar sammenheng mellom melkeprodukter og fruktbarhet. Fete melkeprodukter som helmelk, is, fløte, rømme, etc. har en veldig positiv effekt på fruktbarheten, lettprodukter virker tilsvarende negativt på fruktbarheten. (jeg lager meg is rundt hver eggløsningsdato, skader ikke med en unnskyldning ) Sukker og korn trur jeg har lite å si, jeg har aldri sett studier på dette som gir en entydig konklusjon. Selvfølgelig med unnatk av de som har et ekstremkosthold, der de spiser uforholdsmessig mye av disse produktene. Nå er du og mannen ferdig utredet (?) og konklusjonen er at de ikke finner noen årsak. En del av en utredning er også å sjekke at alle vitaminer og andre blodverdier er der de skal være. Det jeg ofte skriver når folk kommer med slike spørsmål her inne er at det neppe funker å reparere A dersom B er problemet, det vil si at du kan spise så sunt du bare vil, men har han sædceller som ikke finner frem hjelper ikke det en døyt. Dere har kanskje prøvd en god stund. Hadde årsaken vært en filleting som kosthold hadde det klaffet på et eller annet tidspunkt, så dette vil neppe være løsningen for dere med mindre dere har en veldig usunn livsstil. Kan forresten avslutningsvis nevne at jeg og mannen har prøvd i to år. Vi trener daglig, har normal BMI, og er veldig opptatt av kosthold uten å være ekstreme. Her består kosten i fisk annenhver dag, grønnsaker til hvert måltid, forbud mot halvfabrikata, aldri brus og så videre. Men gravide blir vi ikke. Takk for langt svar Det eneste som mangler på utredningen vår er undersøkelse av livmorhulen min, men det er ingen mistanke til at det er noe galt. Problemet er at jeg bare spontanaborterer. Det de har funnet ut til nå er at jeg har pco-oppbyggning på eggstokkene mine, litt tjukt blod, er insulinresistent og litt lavt nivå av vitamin D. Men alle hormonprøver er perfekte, jeg har eggløsning og regelmessig mensturasjon. Jeg spiser nesten ikke sukker lenger, og holder på å legge om livsstilen min generelt. Jeg hadde ingen rutiner på mat i det hele tatt, men prøver nå å spise oftere, grovere, renere og grønnere. Jeg spiser lite melkeprodukter (kun creme fraiche lett og litt gulost innimellom), spiser ikke soyaprodukter. Ellers går det i riktig fett, grønnsaker, rent kjøtt, fisk og fullkornsprodukter. Dessverre så røyker jeg, og er pepsi max-avhengig. Jeg er litt redd for å ta for store steg av gangen, for jeg er ikke interessert i å gå på diett, jeg vil legge om livsstilen min. Tipset om å kutte ut røyk, brus, hvitt mel, melkeprodukter og sukker vil derfor være en ganske stor greie for meg akkurat nå, men jeg syns det er veldig spennende å høre andres erfaringer om det.. Jeg er selv overbevist om at det er min egen mishandling av kroppen min som gir meg problemer med å bære frem barn.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg fikk beskjed om at jeg ville få problemer med å bli gravid pga en hormonforstyrrelse (PCOS). Ok, et år etter at jeg slutta på pillen (Diane) ble jeg gravid uten noe hormoner eller "ekstra" hjelp. :kgbaby: Jeg spiste det jeg ville av både sunn og usunn mat, drakk ganske mye brus i den tiden, trente ikke og røykte ca en 20 pakning om dagen... Ikke at jeg anbefaler å gjøre dette da, men det var nå sånn jeg levde Det jeg tror gjorde "susen" for meg var at jeg ikke stresset med å bli gravid jeg bare tok det som det kom... Håper det ordner seg for deg og 2
Gjest Alabama Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg skjønner ikke på hvilken måte kroppen skulle bli sur av brus? Det endrer ikke ph-verdien i kroppen ihvertfall. Hørtes ut som en tullete myte. 2
Athene Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg trur det at du røyker og at du drikker pepsi maks har mye å si for fruktbarheten. Du sier at du først vil fokusere på kostholdsendring og å kutte sukker, jeg trur det er mye viktigere for deg å fokusere på det som kan være årsaken til problemene dine. Kvinner som røyker har mye vanskeligere for å bli gravide enn ikke røykere, i neste rekke er spontanaborter mye vanligere blant røykere. Studier av røyking og fruktbarhet viser at man reduserer fruktbarheten med opp til 40% dersom man røyker. Dersom man klarer å bli gravid og fortsetter og røyker er risikoen for spontanabort mer enn dobbelt så høy som for ikke røykere, det vil si at den øker fra 15% til 30%. På toppen av dette har en far som røyker vesentlig redusert fruktbarhet. Og abortrisikoen hos kvinnen øker med 81% (!!) dersom mannen røyker ca 20 sigaretter om dagen. Det finnes også en rekke studier på fruktbarhet og abort, og koffein. Pepsi max inneholder en del koffein. Mer enn to kopper kaffe om dagen gjør det vesentlig vanskeligere å bli gravid. Og mer enn to kopper kaffe om dagen mer enn dobler sannsynligheten for spontanabort. Så stort inntak av røyk og pepsi reduserer sjansen for å 1) bli gravid 2) ikke spontanabortere vesentlig. Jeg trur det er dette jeg ville tatt tak i, i stedet for diverse myter rundt sukker og kornprodukter.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg ville tatt meg et vinglass, spist deilig mat, og hoppet til køys med mannen min, jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg drakk masse kaffe, pepsi max, røykte, spiste sukker etc, og ble gravid! Skulle ikke tro det var mulig når en leser svarene her. 1
Gjest navnelapp Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Alt dette er statistikk, enkeltpersonars eigne erfaringar kan godt vere i strid med statistikken utan at det påverkar konklusjonane på makronivå. Og det er makronivået som gjev grunnlag for tilrådingar frå helsestyresmaktene.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Alt dette er statistikk, enkeltpersonars eigne erfaringar kan godt vere i strid med statistikken utan at det påverkar konklusjonane på makronivå. Og det er makronivået som gjev grunnlag for tilrådingar frå helsestyresmaktene. Enig i dette. Og ja, vil si det er ganske dustete å slutte med en mengde matvarer når røyken nok er det største problemet, både for fruktbarheten og helsen ellers. Du har vel tenkt til å slutte å røyke når du blir gravid uansett, TS? Da kan du vel likegodt slutte nå.
Athene Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg drakk masse kaffe, pepsi max, røykte, spiste sukker etc, og ble gravid! Skulle ikke tro det var mulig når en leser svarene her. Og min bestemor er 89, frisk som en fisk, og har røyket 20 sig om dagen over halve livet... Det betyr ikke at alle storrøykere er så heldige. Som AB over påpeker - det er statestikk, og har man fruktbarhetsutfordringer og har opplevd mange spontanaborter ønsker man å optimalisere muligheten for å få barn.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 TS her! Jeg har såklart planer om å slutte både med røyk og pepsi max. Men selvom vi prøver og har prøvd lenge, så har jeg ikke hatt kunnskap nok om kroppen min til å kunne gjøre relevante endringer. Jeg vet jeg er dum som både røyker, drikker pepsi max og har spist ganske usunt/lite. I tillegg til å ha kroppslige "småfeil", har jeg levd et hektisk liv med skiftjobbing og endel familiære påkjenninger. Jeg har derfor kommet til konklusjonen om at jeg må få inn rutiner og sunne matvaner først, deretter kommer røyk og PM. Jeg syns det er viktig å ha etablert et godt grunnlag om jeg engang skulle være så heldig å bli gravid. Jeg har en plan på det. Men tusen takk for alle tilbakemeldinger. Spennende uansett, selvom enkelte mener at barnløsheten er direkte knyttet opp mot røyk og pm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå