Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2003 #1 Skrevet 6. desember 2003 Har hørt at den engelske og den norske kulturen er ganske lik. Til hvilken grad stemmer dette?
Gjest lmari Skrevet 6. desember 2003 #2 Skrevet 6. desember 2003 Hm, vanskelig å si, egentlig. Synes ikke den er sååå lik, jeg da. Men noen likhetstrekk er det vel kanskje - siden begge er nordeuropeiske kulturer. Hvilke likhetstrekk hadde du hørt om, da?
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2003 #3 Skrevet 6. desember 2003 Fikk ikke høre konkret hvorfor kulturene skulle være like.. Men syntes at det hørtes litt rart ut, så tenkte å spørre her om det stemte eller ikke! Hva er i såfall likhetene og forskjellene? (I grove trekk) Er selv helt grønn, og så lite verdensvant som det kanskje går an å bli.. :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2003 #4 Skrevet 6. desember 2003 Men jeg skjønner jo såpass at Norge og England er like i forhold til Norge og Iran...
Gjest lmari Skrevet 6. desember 2003 #5 Skrevet 6. desember 2003 Jeg har aldri bodd i England, da, men har vært der mye, blant annet språkreise hvor jeg bodde fire uker hos en engelsk familie. Vanskelig å sette fingeren på noe spesielt. Men jeg opplever i hvert fall at kjønnsrollemønsteret er mer stereotypt der enn her - engelske menn tar ikke oppvasken, for å si det sånn... Engelske menn sitter på puben og ser fotball, mens konene vasker og ordner hjemme - litt bastant sagt. Og det slår meg hver gang jeg er der at de engelske jentene ikke er noe flinke til å stelle seg pent!! :o Dårlige kleskombinasjoner, dårlig hud, styggbleika hår med ti centimeter ettervekst, joggesko ved siden av halvlange skjørt og nesten alle har ti kilo for mye. Hud og vekt kommer kanskje av dårlig kosthold? De jeg kjenner der borte spiser potetgull til lunsj, drikker kun cola og spiser chips til ALT!! Var der som 16 åring i fire uker - de engelske gutta falt som fluer for de norske jentene, og sa sånne ting som "du har så pen hud, pene tenner, pent hår" osv. Ikke vant til at jentene stelte seg! Sikkert mange forskjeller og likheter, men jeg synes det er vanskelig å sette ord på det...
huzky Skrevet 6. desember 2003 #6 Skrevet 6. desember 2003 Jeg var på språkreise til SørEngland i 2000. Det er en del likt, men også endel som jeg ble skikkelig overrasket over. Vi "barna" fikk med svær matpakke med loff, bringebærkake, småkjeks, potetgull og brus. Dette er vel kanskje ikke verdens sunneste måltid. Vi fikk også svære middager, der det allerede var porsjonert ut på tallerkenene - og det ble forventet at vi spiste opp. Det var slik hos veldig mange familier. Kan ikke komme på noe spesielt annet eksempel. Bortsett fra at de har tepper på gulvene. Til og med på badet!! :o :o :o
jente|20 Skrevet 7. desember 2003 #7 Skrevet 7. desember 2003 har vært der mange ganger.. er ikke noe spes fan av england, men london er jo en kul by maten er ikke noe særlig.. men mcdonalds og potetgull smaker stort sett det samme som her hjemme de fleste engelskmenn ser generelt ikke så pene ut.. er det gener, eller at de driter i å stelle seg, som noen sa? hehe.. ikke vet jeg.. og husa, steinhus med røde tak for det meste, tapeter med mønster helt øverst, tepper i hele huset bortsett fra kjøkkenet, utrolig uhygienisk folka er vel kanskje litt som nordmenn, stive og reserverte.. og har generelt dårlig råd.. minstelønna der er ikke så bra, 40-60 kr/t.. men der er sikkert mye bra også
Rapitap Skrevet 7. desember 2003 #8 Skrevet 7. desember 2003 Har hørt at den engelske og den norske kulturen er ganske lik. Til hvilken grad stemmer dette? Jeg mener at det stemmer ikke. Fordi: Engelskmenn forbinder jeg med: - har ikke/bruker ikke stuebord - spiser bare frysemat til middag - de spiser middag til lunsj - de har tepper på bad, kjøkken og toalett. (UH!!) - å røyke hasj er 100% mer vanlig - dyp-rota pub kultur - de er rosa - damer: kruspermanent, feil klesplagg for henne str... - gutter: lukter øl og sjåvenistisk ...... - bruker ikke regntøy men sjøstøvler ved duskregn ..og nordmenn er motsatt! For det meste....
Gjest sunshine-t Skrevet 7. desember 2003 #9 Skrevet 7. desember 2003 Jeg bodde i England en periode, og jeg syntes ikke at det er så altfor mange likhetrekk mellom disse landene. jeg syntes at det var litt mer "gammeldags" stil over landet. Jaffal der jeg var. Litt sånn som det er skrevet en plass ovenfor at mennene ikke tar oppvasken eller gjør noe særlig i huset, går på pub og sånne greier.
Gjest Popelka ulogget Skrevet 7. desember 2003 #10 Skrevet 7. desember 2003 Nå ble jeg mektig provosert! Virker ikke som de fleste av dere har så god peiling på England, emn likevel buser dere ut med generaliseringer og kulturell uvitenhet. Jeg har bodd der i fire år og synes det er veldig stereotypt det dere trekker frem. Jo da, engelske hus har ofte tepper overalt, det spises mye potetgull, men det virker som dere tenker mer på den "gemene hop" enn middelklassen, og det er virkelig ikke alle engelskmenn som er så harry som dere har inntrykk av! Jeg er sammen med en engelskmann, og kjenner hans familie veldig godt. De er kanskje ikke helt typiske for den jevne engelske familie, men tilhører middelklassen (det er mye større forskjeller der enn her). Kjæresten min tar vitterlig oppvasken både hjemme og på besøk hos meg, det gjør hans far også. Ikke vanker de på puben støtt og stadig, men når de er der er jeg oftest med, og det er mange andre kvinner der også. Ingen i min kjærestes familie liker fotball (men derimot biljard og rugby), og kjæresten min ser nesten aldri sport på tv. KJæresten min er vant til at menn og kinner deler på oppgavene, men han er likevel mye mer galant enn den jevne nordmann. Hørt uttrykket "engelsk gentleman"?! Han betaler alltid når vi går ut på restaurant (etter fire år sammen), jeg har hatt norske kjærester men på høflighetsfaktoren så har de en laaang vei å gå. Stuebord har jeg sett de fleste steder jeg har vært. Tepper på badet - noen steder, men ikke overalt. Synes selv det er ganske upraktisk og rart. Mat - min "svigermor" lager utrolig mye god mat - italienskinspirerte grønnsaksretter, tradisjonell engelsk mat (som kan være veldig godt), mye fisk og ferske ingredienser. Det britiske kjøkken har kommet langt siden bare 10 år tilbake. Ta Jamie Oliver og Nigella Lawson, for eksempel. Det er mye mer variert og god mat å få på engelske restauranter enn her i Norge - massevis av indisk, japansk, italiensk og fransk mat, hvertfall i størrre byer. Er enig i at mange engelskmenn ikke har noen god stilsans. Men igjen er det store forskjeller - jeg observerer hvordan en del går kledd på gaten, men jeg kjenner for det meste litt mer "kultiverte" engelskmenn (uten dårlig råd!) og de er ofte veldig pent kledd. Synes kommentarene deres vitner om at dere ikke er særlig bevandret i engelsk kultur, men derimot kjenner Østkantfolk-aktige engelskmenn og tror dermed resten av englenderne er slik. En ting har dere rett i - engelskmenn er ganske rosa! Kjæresten min inkludert. Jeg blir alltid myyye brunere enn ham...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå