Gå til innhold

Foreldrepengespørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt gravid. I tillegg til å være 75% student, jobber jeg som tilkallingsvikar. Jeg har arbeidet som det siden 1. september i år.

På NAVs hjemmeside står det følgende: Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden.

Jeg er usikker på hva det menes med dette. For det første: Hva menest med seks av ti måneder? Trenger jeg å jobbe i seks måneder eller ti måneder for å få rett på svangerskapspenger? Og hva om grunnbeløpet mitt er under halvparten av grunnbeløpet i folketrygden?

Trenger noen innspill, kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med pensjonsgivende inntekt så betyr all inntekt du får pensjonspoeng for, dvs. det meste. Det finnes dog enkelte midlertidige stillinger f. eks på timebasis som ikke gir pensjonspoeng (dog syntes jeg en slik praksis er suspekt).

At du skal ha jobbet 6 av 10 måneder betyr at av en periode på de ti siste månedene, så skal du ha jobbet seks av dem. For eksempel, du søker på grunnlag av perioden 1. jan - 31. okt (10 måneder), men du har f. eks bare jobbet 1. mars - 31. aug. (6 måneder). I følge teksten så har du da krav på støtte.

Om inntekten er under 1/2 grunnbeløp, så er jo resultatet at du formelt sett ikke har krav på støtte. Men grunnbeløpet er på bare nesten 80.000, dvs. 40.000 er halvparten, så du skal ha jobbet ganske lite for at du ikke har krav på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ditt første spørsmål tror jeg nok det menes at du er nødt til å ha jobbet 6 mnd I LØPET AV de siste 10. Altså - du kan feks ha jobbet 6 mnd, og sluttet for 3 mnd siden.. Hehe, plutselig litt vanskelig å formulere seg her. Men, en ting jeg er usikker på er om disse 6 mnd må være sammenhengende, eller om du bare må ha jobbet tilsvarende 6 mnd fordelt på 10 (innenfor 10 mnd)

Ang folketrygden så vet jeg ikke desverre... Lurer på dette selv. Og HVA er grunnbeløpet i folketrygden egentlig?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser AB 1 rakk å svare før meg, Og også formulere seg bedre ;)

Hilsen AB 3#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tjent opp 1/2G så har du rett på engangsstønad (ca 35 000,-, men altså bare én gang, det er kun dette du vil få fra NAV (+selvfølgelig 970,- i mnd i barnetrygd som alle får) i hele perioden du er i permisjon). I tillegg så har du vel rett på foreldrestipend fra Lånekassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...