Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har tatt master i voksen alder? Altså etter at dere har etablert dere?

Jeg har hus og bil og hund, men har veldig lyst til å starte på master neste høst, hvis jeg kommer inn selvfølgelig.

Lurer litt på hvordan jeg skal få det til økonomisk. Kan jeg jobbe ved siden av en master? Hvor mye får man mulighet til å jobbe ved siden av? Hvor ofte er man på universitetet (obligatorisk)? Masteren jeg vurderer er på UiO, og den foregår på engelsk. Feltarbeidet tenker jeg å ta i utlandet. Jeg har fått fullt lån og stipend til 4 år fra Lånekassen, men det ene året er nedbetalt.

Jeg har ca 10000 i faste utgifter hver måned, og da er huslån, billån, forsikringer, strøm og nett inkludert, men ikke studielån.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvilken grad det er mulig å jobbe ved siden av en master kommer veldig an på både studiet og personen. Jeg kjenner et par som har jobbet opp mot 50 % ved siden av mastere i teknologi/industriell økonomi og holdt snittet over B, samtidig som andre på de samme studiene havner på B-C (eller verre!) uten å ha overskudd til noe jobb av betydning. Noen studier er mulige å ta på deltid, da kan det være mulig å jobbe fullt utenom.

Feltarbeid i utlandet kan nok vanskelig kombineres med jobb, generelt vil det nok praktisk være vanskelig, og er det utenfor EU vil du kanskje også møte juridiske hindre.

Skrevet

Hvor gammel er du?

Skrevet

Jeg er 30 år.

Det er snakk om feltarbeid i Asia. Tenkte at siden masteren er relatert til det å arbeide internasjonalt og har mange internasjonale søkere/studenter, så kunne det være mulig å få tatt feltarbeidet utenlands?

Hadde i alle fall vært fint å kunne arbeide og å spare opp det første året, og så satse på at jeg vil kunne ha litt å gå på økonomisk det andre året.

Men er det noen som vet omtrent hvor stor andel av året man må tilstede på forelesninger? Det andre året er det kanskje ikke så mye obligatorisk, men hva med det første?

Litt usikker på hvor krevende masteren er, men tror den er relativt "tung". Det er en del statistikk, noe jeg ikke har særlig kjennskap til fra før av. Er vel det jeg bekymrer meg mest for, men kanskje det egentlig ikke er så ille når det kommer til stykket. :)

Skrevet

Hvis dette er noe du virkelig ønsker synes jeg du skal gå for det.

Jeg er selv 34 år, og til høsten starter jeg på en bachlergrad, så skal jeg jobbe en 2 års tid før jeg starter deltid på en bachlergrad til, så skal jeg to år i utlandet for å ta master. Sefølgelig er det godt mulig planen endrer seg underveis. Kanskje ting tar lenger tid, eller kanskje jeg ikke tar mastergrad fordi jeg får en jobb jeg vil trives utrolig godt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...