Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke trent siden januar pga et svært tungt svangerskap. Men, nå har jeg begynt igjen, og fordi babyen bare er fem uker har jeg valgt hjemmetrening. Var i knallform før, så er jo vandt til å ta i, så jeg ga alt! :) Trente etter en dvd av Gillian fra Slankekrigen.

Dette er to dager siden, og jeg er helt syyyykt støl! Sliter med å gå i trapper og er for første gang i mitt liv støl i rompa. Er veldig klar for å ta økta igjen i dag, men burde jeg vente til jeg ikke er støl mer? Er støl i heeele kroppen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du må vente, kroppen din sier jo nå ifra at du skal ta det med ro! Trener du med stølhet, forverrer du stølheten, og drar det lenger ut i tid,slik at du vil være støl lengre. Lytt til kroppen!

Skrevet

Det der leste jeg om for ikke så lenge siden, men vet ikke om jeg greier å gjengi akkurat hva jeg leste her. Det var et eller annet med at stølheten skyldes at rifter i muskulaturen driver og repareres, og et muskelen bygges litt sterkere hver gang. Hvis man trener når man er støl vil muskelen bare drive og reparere på de samme riftene og musklene vil ikke bygges sterkere. Derfor er det poengløst å trene når man er støl.

• Liker 1
Skrevet

Så kjedelig! Kommer jo til å ta mange, mange dager før jeg får trent igjen, da...

Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Men du kan jo trene armer eller andre muskler som du ikke er støl i. Så kan du heller hoppe over enkelte øvelser.

Edit: Så ikke at du var støl i så og si hele kroppen..

Endret av Thessie!
Skrevet

Jeg er usikker på hva som er anbefalt når det gjelder stølhet etter styrketrening og så styrketrening på samme muskler dagen etter. Det er vel en grunn til at de anbefaler 48 timers hvile mellom trening av samme muskelgruppe.

Men når det gjelder kondisjonstrening, mener jeg det ikke skal være noe i veien for det når man er støl. Snarere tvert i mot. Jeg syns en rolig joggetur er det beste når jeg er støl, da stølheten forsvinner raskere da. Kanskje ikke det letteste når man har en liten baby da, men. Hvis du har sykkel eller annet kondisjonsapparat hjemme eller mulighet for å trene kondisjon på annet vis, ville jeg gjort det. Eller gått en tur i hurtig tempo med barnevognen f.eks.

Skrevet

Trener du styrke skal du ikke trene samme muskelgruppe to dager på rad, MEN du kan trene andre muskelgrupper. Du burde del opp muskelgruppene slik at alle musklene får en dags hvile mellom hver økt.

Jogging er en annen sak. Du kan fint jogge om du er støl. Det er ikke farlig og du blir ikke i dårligere form. Det er bare kroppens måte å fortelle deg at du har brukt disse musklene for lite. I starten kunne jeg ikke gå verken opp eller ned trapper, og jeg følte meg generelt crap.

Men jeg visste at dess oftere jeg jogget dess mindre vondt ville det gjøre, og etter noen uker var kroppen vant til treningsformen og jeg kunne konsentrere meg om antall kilometer og fart, fremfor ømme muskler.

Skrevet

Jeg har ikke trent siden januar pga et svært tungt svangerskap. Men, nå har jeg begynt igjen, og fordi babyen bare er fem uker har jeg valgt hjemmetrening. Var i knallform før, så er jo vandt til å ta i, så jeg ga alt! :) Trente etter en dvd av Gillian fra Slankekrigen.

Dette er to dager siden, og jeg er helt syyyykt støl! Sliter med å gå i trapper og er for første gang i mitt liv støl i rompa. Er veldig klar for å ta økta igjen i dag, men burde jeg vente til jeg ikke er støl mer? Er støl i heeele kroppen!

Det har vært 3-4 innlegg med akkurat dette spørsmålet på forumet her de siste 2-3 månedene.

Svaret er som følger (Vendie har det nesten helt riktig): Når du utsetter kroppen for uvant aktivitet, oppstår det rupturer i muskulaturen. Desto hardere og mer uvant aktivitet, desto større og flere rupturer vil oppstå. Jogging er ganske hard trening, som gir mye større belastning på muskulaturen enn f. eks. sykling eller svømming, fordi du får støtbelastning hver gang føttene treffer bakken.

Når muskulaturen får kjølt seg ned etter joggeturen blir den støl. Dette er en mekanisme fra naturens side, slik at vi skal holde oss i ro mens rupturene gror. Musklene vil bygge seg opp igjen sterkere enn de var, slik at du blir mindre støl neste gang, forutsatt at du gir kroppen hvile. Det er feil det som noen skriver her om at du fint kan jogge selv om du er støl. Selvsagt kan du jogge, men da tar det lengre tid for musklene å reparere seg selv. Hvis du jogger mye på tross av at du er støl risikerer du å bli overtrent, og det kan det ta mange måneder å komme seg over.

At stølhet kommer av muskelrupturer og at man da bør ta med ro til stølheten er gått over, burde alle ha lært på ungdomsskolen.

• Liker 2
Skrevet

At stølhet kommer av muskelrupturer og at man da bør ta med ro til stølheten er gått over, burde alle ha lært på ungdomsskolen.

Alle lærte dette på ungdomsskolen. Akkurat som man f.eks. pugga alle verdens hovedstader, men ingen forventer at alle fortsatt skal kunne huske hovedstaden i Elfenbenskysten "just like that" 10 år etter. Man husker de tingene man interresserer seg for. Det må vel være greit at de som ikke hadde den store interressen for treningslære som 15åring, får lov å søke info om temaet senere, uten at du skal få folk til å skjems over å ikke huske ungdomsskolepensum. Tipper det er noen temaer som har gått i glemmeboken hos deg også.

• Liker 2
Skrevet

Det har vært 3-4 innlegg med akkurat dette spørsmålet på forumet her de siste 2-3 månedene.

Svaret er som følger (Vendie har det nesten helt riktig): Når du utsetter kroppen for uvant aktivitet, oppstår det rupturer i muskulaturen. Desto hardere og mer uvant aktivitet, desto større og flere rupturer vil oppstå. Jogging er ganske hard trening, som gir mye større belastning på muskulaturen enn f. eks. sykling eller svømming, fordi du får støtbelastning hver gang føttene treffer bakken.

Når muskulaturen får kjølt seg ned etter joggeturen blir den støl. Dette er en mekanisme fra naturens side, slik at vi skal holde oss i ro mens rupturene gror. Musklene vil bygge seg opp igjen sterkere enn de var, slik at du blir mindre støl neste gang, forutsatt at du gir kroppen hvile. Det er feil det som noen skriver her om at du fint kan jogge selv om du er støl. Selvsagt kan du jogge, men da tar det lengre tid for musklene å reparere seg selv. Hvis du jogger mye på tross av at du er støl risikerer du å bli overtrent, og det kan det ta mange måneder å komme seg over.

Hvorfor er det da sånn at min stølhet forsvinner fortere dersom jeg tar en rolig joggetur dagen derpå? Stølhet er jo ikke akkurat farlig heller, bare ubehagelig, og uten at jeg har noen referanser i farten, trodde jeg også det var sånn at rolig jogging (eller rask gange for mer utrente) dagen etter bidrar til å transportere veske bort fra de såre musklene eller noe sånt. Det er jo heller ikke akkurat sånn at man blir overtrent av å jogge rolig dagen etter en styrkeøkt.

Skrevet

Hvorfor er det da sånn at min stølhet forsvinner fortere dersom jeg tar en rolig joggetur dagen derpå? Stølhet er jo ikke akkurat farlig heller, bare ubehagelig, og uten at jeg har noen referanser i farten, trodde jeg også det var sånn at rolig jogging (eller rask gange for mer utrente) dagen etter bidrar til å transportere veske bort fra de såre musklene eller noe sånt. Det er jo heller ikke akkurat sånn at man blir overtrent av å jogge rolig dagen etter en styrkeøkt.

Enig! Joggeturer gjør meg mindre støl.

Skrevet (endret)

Jeg har nylig lært at støle muskler skal røres på men ikke belastes i særlig grad så lenge de er ømme. De skal heller ikke strekkes eller masseres i særlig grad før smertene er borte.

Helingstiden er normalt 48 timer, og smertetoppen kommer normalt etter 36 timer.

Må ikke forveksles med andre typer smerter, som f eks en ikkebakteriell betennelse i muskel eller ligamenter. F eks lumbago eller myalgier. De varer i uker.

Også derfor bør vi vente til etter 48 timer, for i noen grad å eliminere andre årsaker enn ren stølhet.

De med erfaring og kunnskap klarer nok å skille mellom stølhet og annet, men ikke sikkert det...

Trur eg. Uten å være sikker, men slik oppfatter jeg det, og har erfart at det stemmer.

Red: skrivefeil gitt.

Endret av KaffeLars
Skrevet

Det er forskjell på å merke gårsdagens joggetur i beina og å ha gangsperre. En lett joggetur kan virke restituerende ved at den bidrar til bedre oksygentransport og sirkulasjon i muskulaturen enn om man sitter i sofaen. For eksempel langrennsløpere på internasjonalt nivå tar seg gjerne en lett joggetur etter en konkurranse for å få opp sirkulasjonen.

Hvis man derimot har gangsperre så er det fordi man har utsatt muskulaturen for myyyye hardere belastning enn den er vant til, og da bidrar ikke en lett joggetur til restitusjonen, da må man bare ta tiden til hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Leste en plass for lenge siden at om du trener samme muskelgruppe to dager på rad selv om du er støl, må du beregne dobbel så lang restitusjonstid. Så det har egentlig ikke noe for seg. :-)

Skrevet

Leste en plass for lenge siden at om du trener samme muskelgruppe to dager på rad selv om du er støl, må du beregne dobbel så lang restitusjonstid. Så det har egentlig ikke noe for seg. :-)

Intuitivt vil jeg vel tro at restitusjonstiden øker eksponensielt, slik at om man trener samme muskelgruppe like hardt/lenge to dager på rad, må man regne med mer enn dobbelt så lang restitusjonstid som hvis man bare trente én dag. Jeg vet ikke om noen studier rundt dette, noen som vet?

Skrevet

Spurte en pt om dette på et foredrag jeg var på om trening forrige uke, han sa det bare var å trene selv om man var støl. Selvfølgelig ikke knallhard trening flere dager etterhveandre, men det et det ingen normal person som gjør det uansett.

Skrevet

Leste faktisk litt om denne dvden jeg har trent etter (lastet den ned), og det er meningen man skal trene gjennom programmet hver dag i 30 dager. Sett flere bloggere som faktisk har gjennomført også!

Skrevet

Intuitivt vil jeg vel tro at restitusjonstiden øker eksponensielt, slik at om man trener samme muskelgruppe like hardt/lenge to dager på rad, må man regne med mer enn dobbelt så lang restitusjonstid som hvis man bare trente én dag. Jeg vet ikke om noen studier rundt dette, noen som vet?

Det er ikke "farlig" per se å trene mens man har heftig DOMS, men risikoen for skader og overbelastning er betydelig større fordi man overkompenserer lett når muskelstyrken og finkontrollen ikke er den samme i de affekterte musklene. Spesielt eksentrisk trening og helt nye øvelser vil gi sterk DOMS, og da kan det ta opp til syv dager før full styrke er tilbake. Den samme øvelsen eller belastningen vil selvsagt ikke gi samme grad av DOMS neste gang, nettopp fordi muskelvevet har bygget seg opp et hakk til å tåle mer.

At man blir støl etter trening er jo et tegn på at man har oppnådd sk overload, noe som må til for at muskelvevet skal bygge seg opp. Men, jeg er enig med deg og ser ikke helt poenget med å starte så hardt at trening må reduseres i mange dager etterpå.

Skrevet

Er selvfølgelig helt enig i at man ikke velger å hardkjøre den samme muskelen/muskelgruppa som er støl dagen etterpå eller 1,5 dag etterpå. Tenker mer på den vanlige mannen i gata som for det meste tenker å komme tilbake etter to dager for å trene litt i apparater og kjøre litt utholdenhetstrening. Det skal mye til for at "vanlige" folk klarer å overtrene seg.

Jeg pleier å si til medlemmene at så lenge de har gitt kroppen hvile mellom øktene (eks. trene mandag, pause tirsdag+onsdag og trene torsdag igjen) så er det ingenting i veien for å trene mens de fremdeles er litt støle. Mange opplever jo veldig doms når de begynner med styrketrening, progresjonen bli jo totalt fraværende om man skal ha 7 dager mellom hver trening fordi man ble støl.

Skrevet

Kan tilføye at det er mange mer avanserte treningsmetoder som innebærer mye hyppigere trening enn annenhver dag på de samme muskelgruppene -- mange styrkeløftere trener mer eller mindre daglig, for eksempel -- men da skal man selvsagt aldri ta seg såpass ut i løpet av én økt at man faktisk blir støl av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...