sukker Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Hvordan gjør dere det? Når starter dere å tempe? Temper dere hver dag, eller har dere pausen? Må man ha to desimaler på termometeret? Tenkte å forsøke meg på temping i tillegg til tester:-)
Athene Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Temper kl 7 hver morgen, rett etter at jeg har stått opp. Optimalt skal man tempe før man står opp. Nå temper jeg når jeg står opp i helgene, normalt 8-9 tiden. Dette fører til at jeg som regel skroter helgetempene, da de blir unormalt høye. De første par månedene jeg tempet hadde jeg klokke på kl 7 også i helgene for å kunne kartlegge syklusen skikkelig. Jeg temper forsåvidt heller ikke de dagene jeg har mensen, ofte starter jeg først når det ca 5-7 dager igjen til EL, i og med at det jeg er ute etter med temping er å se at EL er, og at progesteronutviklingen er fin etter EL. Etter over to år med temping kjenner jeg syklusene godt, men jeg har dessverre ikke EL alle sykluser, det er derfor jeg temper. Man bør ha termometer med to desimaler. Det er stor forskjell på 0,01 og 0.09 i tempsammenheng, da man leter etter tempforandringer ned mot 0,2. Les mer på pernilleinfo. Forøvrig bruker jeg fertilityfriend.com for å registrere og tolke data.
-Pus- Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Atheene: Du er et herlig orakel! Mange takk for all info! Sukker: Jeg temper hver morgen; klokka ringer, jeg temper under tunga i halvsøvne og noterer ned... (Takk og lov for at termometeret piper når det har målt ferdig! Jeg klarer å prestere å sovne imellom, med termometeret i munnen...) Har to desimaler.... Har ikke holdt på med dette så lenge...så enn så lenge gir dette meg liten mening.... :gjeiper: Men får vel ordnings på det etterhvert.... Lykke til deg!
sukker Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 18. oktober 2011 Takk for utfyllende svar :-) Jeg var på apoteket i går, men de hadde bare temp med en desimal. Hvor finner jeg med to?
Arkana Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Atheene har vel sagt det meste, men jeg vil legge til at jeg aldri har brukt noe annet enn et vanlig febertermometer med én desimal og det er helt uproblematisk. Det har aldri vært noe problem å finne EL, tempforandringen er helt tydelig likevel.
Klematis Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har tempet ifm to prøveperioder. Har klokka på 15 min før jeg skal stå opp så jeg er sikker på at jeg får målt før jeg våkner. Måler under tunga. Termometereret har to desimaler og lagrer sist målte temperatur. Et slikt termometer kan kjøpes f.eks. på billigetester.no. Jeg tempet hver dag. Startet mens jeg fremdeles hadde hormonspiral for å finne ut om jeg hadde eggløsning eller ikke (hadde jeg ikke hatt ville jeg fjernet den en del tidligere for at kroppen skulle bli klar til prøving). Siden jeg jo ikke hadde mens da startet jeg bare på et vilkårlig tidspunkt. Dette gjorde også at jeg valgte å tempe hele perioden siden jeg måtte se temperaturfallet for å bestemme når jeg egentlig skulle hatt mensen. Ble så vant med dette at jeg fortsatte å tempe hver dag også når jeg fjernet spiralen og fikk mensen. Men om en har regelmessige sykluser er det ingenting i veien for å starte tempingen en liten uke før forventet EL og slutte når den er påvist. Anbefaler også FertilityFriend til å legge inn og få tolket temperaturene. Du kan se mine sykluser her for å få en ide om hvordan det kan bli. Jeg hadde på ingen måte klart å tolke dette selv, til det var temperaturene mine alt for ujevne. Lykke til! Spør om du lurer på mer.
Gjest Alabama Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg erfarte at det ikke hadde så stor betydning om jeg tempet en time før eller etter den faste tiden. Det var liten endring i tempen så lenge man tok den når man våknet. Jeg tempet heller ikke hver dag, men helst i noen dager før EL, fire-fem dager etter EL og fire-fem dager før mens igjen.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 Ikke mening å kuppe tråden, men har et lite spørsmål. Kan man finne eggløsning med temping selv om man ikke har regelmessig mens? Regner med at jeg blir nødt å tempe hver dag i og med at jeg aldri vet når mensen kommer. Jeg har lite peiling på dette, men prøver å suge til meg litt innformasjon. Fjernet spiral i dag, så ting er ganske nytt ..C..
Klematis Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 Ikke mening å kuppe tråden, men har et lite spørsmål. Kan man finne eggløsning med temping selv om man ikke har regelmessig mens? Regner med at jeg blir nødt å tempe hver dag i og med at jeg aldri vet når mensen kommer. Jeg har lite peiling på dette, men prøver å suge til meg litt innformasjon. Fjernet spiral i dag, så ting er ganske nytt ..C.. Det går helt fint å finne EL selv med uregelmessig mens. Som jeg skrev over tempet jeg og fant EL mens jeg hadde hormonspiral og ikke blødde i det hele. Er syklusene veldig ustabile må du nok tempe hvertfall fra mensen er slutt og til du har påvist EL. Uansett lurt å tempe helt til mensen kommer igjen de første syklusene til du ser hvordan kurvene dine blir. Jeg har flere ganger trodd jeg har påvist EL for senere å finne ut at det virkelige temperaturhoppet kom litt senere.
Arkana Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 Du kan alltid finne EL ved temping uansett hva slags sykluser du har. Poenget er at basaltemperaturen i kroppen din er ganske stabil gjennom syklusen, men straks du har hatt EL produserer kroppen progesteron og det gjør at basaltemperaturen øker litt og holder seg oppe helt til du får mensen (hvis du blir gravid forblir temperaturen forhøyet). Det har derfor ingenting å si hvor kort eller lang syklus du har eller om den er stabil eller ustabil. Er du ute etter å tempe for å lettere bli gravid, og ikke bruke det som prevensjon, er temping alene ikke nok siden det ikke kan forutsi når du får EL, bare si at den har vært. Etterhvert vil du imidlertid bli bedre kjent med kroppen din, kanskje har du symptomer på EL som du kan merke deg og sammen med temping vil du kunne se om symptomene stemmer og dermed kunne forutsi litt mer når du har EL selv i uregelmessige sykluser. Bruker du FertilityFriend vil den markere EL når du har hatt tre dager med forhøyet temperatur, men du vil sannsynligvis raskt finne ut hva som er din basaltemperatur før og etter EL og dermed allerede på første måling etter EL kunne si at den har vært.
Athene Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg brukte temping før jeg ble prøver for å kunne forutse mensen - jeg hadde på det tidspunktet uregelmessige sykluser. Mange sier at de slutter i det de har påvist EL. Jeg opplever ofte at kroppen min forsøker å slippe egg, uten å klare det. Jeg får da EL slim, temphopp i 2-5 dager og positiv eggløsningstest. Deretter stuper temperaturen igjen, og mensen dukker aldri opp. Innimellom prøver også kroppen å få EL, jeg har de samme symptomene som beskrevet, men temperaturen er jojo frem til mens. Da har jeg en progesteronsvikt i lutefasen, eller manglende eggløsning, og null sjangs for befruktning. Men mens kommer etter 14 dager. Så for min del har temping vært en flott metode for å 1) forutse mens i uregelmessige sykluser. 2) se at jeg faktisk har hatt eggløsning og at progesteronnivået er fint.
Gjest Koseklumpen Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Feil tråd Endret 19. oktober 2011 av Koseklumpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå