AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 De siste månedene har jeg opplevd at både jobb- og privatmail har blitt regelrett spammet ned av invitasjoner fra alle nettsamfunn hvor jeg har venner og bekjente. Jeg fikk til og med en "invitasjon" fra min far nøyaktig to måneder etter hans død, der det spesifikt sto at han hadde invitert meg i løpet av den siste uken... (Dette må da være et bevis på at det finnes et liv etter døden, og at han har internettilgang der han er nå også!) Men jeg lurer da på... jeg er selv ikke medlem i slike nettsamfunn, og har heller ikke interesse av å bli det. Dette vet alle mine nærmeste av familie, venner og kolleger. Men til tross for at de vet dette, oppgir de mine mailadresser til nettsamfunnene slik at de kan sende ut invitasjoner til meg. Jeg lurer på hvorfor de gjør dette. Ja, jeg har meldt i fra til de ulike nettsamfunnene at jeg ikke ønsker å motta invitasjoner fra dem, så jeg håper det blir stopp etter hvert nå Men dette endrer i utgangspunktet veldig lite, i og med at brukerne mest sannsynlig vil fortsette å gi ut min mailadresse til nettsamfunnene, selv om jeg ikke får mailene. Så til dere som oppgir andres mailadresser til nettsamfunnene? Hvorfor gjør dere det? Tror dere ikke at vi hadde klart å lage oss en profiler på egen hånd dersom vi hadde ønsket å ha en profil på nettsamfunnet?
spinnwild Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Det skjer nok litt mer automastisk enn du tenker. Man kobler oftest nettsamfunnet opp mot e-mail, for å se hvem som har og ikke har profil av kontaktene. Man trenger altså ikke å fysisk skrive inn adressene. Personlig sender jeg invitasjon kun til de jeg vet er på lignende sider, og kun en invitasjon. Liker selv ikke å bli spammet med slikt, men greit å ha mottatt en invitasjon så jeg vet hva som er der ute 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Det skjer nok litt mer automastisk enn du tenker. Man kobler oftest nettsamfunnet opp mot e-mail, for å se hvem som har og ikke har profil av kontaktene. Man trenger altså ikke å fysisk skrive inn adressene. Personlig sender jeg invitasjon kun til de jeg vet er på lignende sider, og kun en invitasjon. Liker selv ikke å bli spammet med slikt, men greit å ha mottatt en invitasjon så jeg vet hva som er der ute I og med at jeg mottok invitasjon fra en person som ikke lenger har tilgang på data, skjønner jeg jo at man ikke selv fysisk skriver inn mailadressene... Men man må jo på ett eller annet vis gi nettsamfunnet tilgang til adresselistene, og gi tillatelse til å invitere kontaktene på adresselisten på vegne av brukeren?
spinnwild Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 I og med at jeg mottok invitasjon fra en person som ikke lenger har tilgang på data, skjønner jeg jo at man ikke selv fysisk skriver inn mailadressene... Men man må jo på ett eller annet vis gi nettsamfunnet tilgang til adresselistene, og gi tillatelse til å invitere kontaktene på adresselisten på vegne av brukeren? Ja, man gir ofte tilgang til mail, da det er enkelt å se hvem som allerede er på nettstedet slik. Men jeg har aldri hørt om at de sender ut invitasjoner automatisk... De eneste automatiske invitasjonene jeg får er tydelig spam (fra facebook."sgn".com).
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Ja, man gir ofte tilgang til mail, da det er enkelt å se hvem som allerede er på nettstedet slik. Men jeg har aldri hørt om at de sender ut invitasjoner automatisk... De eneste automatiske invitasjonene jeg får er tydelig spam (fra facebook."sgn".com). Den jeg vet er automatisk, kom fra netlog. Jeg kontaktet dem, og fikk bekreftet at de sendte ut automatiske invitasjoner ut i fra brukerens adresseliste med jevne mellomrom. Hvordan det er med facebook vet jeg ikke, men etter å ha blitt spammet ned at invitasjoner derfra den siste tiden, måtte jeg gå inn og blokkere venneforespørsler.
spinnwild Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Sliter du fortsatt med masse invitasjoner etter at du har fått blokkert ? Om ikke, så er det vel ikke så stort et problem, bare blokker ved første forespørsel fra hvert nye nettsted...
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Sliter du fortsatt med masse invitasjoner etter at du har fått blokkert ? Om ikke, så er det vel ikke så stort et problem, bare blokker ved første forespørsel fra hvert nye nettsted... Noe stort problem håper jeg ikke at det skal være lenger nå, men poenget er at det var et problem før jeg fikk blokkert. Og faktum er at dette ikke ville vært noe problem dersom andre hadde akseptert at jeg ikke ønsker å ha profil der, og ikke hadde gitt mine mailadresser til disse nettsamfunnene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå