Gå til innhold

Migrene og langvarig kvalme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min har migrene, hun har ikke anfall ofte, men de gangene hun har hatt det har de vært klassiske - flimring for øynene, hodepine, kvalme og oppkast. Anfallene har vel vart fra 2-4 timer. I dag derimot var det litt annerledes. Hun sier at hun var kvalm i morges og at det har kommet og gått litt utover dagen. Så fikk hun en slags prikk i synsfeltet nå rett før hun skulle legge seg for et par timer siden, så smerter bak det ene øyet (det er jo typisk), så ble hun skikkelig kvalm og kastet opp. Det er vel ganske tydelig at det er et migreneanfall.

Det jeg lurer på er denne kvalmen hun har gått med i dag. Er det vanlig å oppleve sånn langvarig kvalme før et migreneanfall? Kan være greit å vite sånn i tilfelle det skulle skje igjen. Er det da i tilfelle noe jeg kan gjøre for å forhindre at hun skal få et anfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge en er kvalm kan nok være veldig individuellt, men skader jo ikke å høre med lege.

Det å hindre anfall er ikke særlig lett. En kan prøve å holde seg borte fra enkelte matvarer og drikke som kan trigge migrene.

Det enkleste er jo at hun tar medisiner så fort hun kjenner at migrenen er på vei.

Det finnes også noen medisiner som kan være forebyggende, men det fungerer ikke på alle. Og disse medisinene er jo medisiner for andre plager og sykdommer. De har jo også bivirkinger en bør tenke på.

Uten om å ta medisiner for migrene så kan du ikke hindre at hun får anfall.

Edit: Det er veldig normalt at et anfall varer i 72timer før det slipper, så 2 - 4 timer er ikke så veldig lenge, selv om migrene er adri så vondt.

Endret av Avalon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanskelig og svare på, for jeg som har hatt migrene i mange maaaange år - så arter den seg forskjellig for hver gang. Noen ganger kan jeg merke at den kommer ved at jeg føler meg uvel og ja, kvalm på forhånd - andre ganger så bare kommer den. Likevel, er dere bekymret så skader det ikke og prate med legen! og skulle det oppstå andre symptomer som er veldig uvanlige for datteren din ville jeg oppsøkt lege snarest. Jeg har hatt migreneanfall der jeg nesten har reist til legevakta, fordi det har vært så ekstremt - men noen ganger skader det ikke og være ekstra sikker på at det er noe annet galt. mest sannsynlig så er det bare migrenen som melder sin ankomst.

kan det være at hun har annen sykdom også på gang? når jeg blir syk- som i omganssyke ect - så får jeg også lettere migrene.

du kan trolig ikke forhindre et anfall med annet enn anfallsmedisiner, men da skal du være helt sikker på at det er et anfall som kommer også. jeg har tatt mye medisiner når jeg har trodd at et anfall KANSKJE kommer, og tro meg - det er ikke bra for kroppen.

og være ¨migreniker¨er ikke lett!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke anfall ofte nok til å få utskrevet medisiner, ifølge legen. Har heller ikke sett noe mønster i matvarer som kan utløse det. Men syntes det var så rart at dette anfallet var så forskjellig fra de andre hun har hatt, for de andre gangene har de vært så og si helt like og kommet på formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skriver at de kommer på formiddagen , så var det første jeg tenkte på søvnmønseret. har hun sovet mye eller lite de formiddagene det kommer? det er jo en velkjent trigger.. jeg tåler ikke lite, og ikke mye søvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye hodepine og noen migreneanfall før.

Jeg skal garantere deg at datteren din ikke tåler hvetemel eller sukker. De gjør at man får migrene. De gjør også så man blir kvalm, men melkeprodukt er som oftest synderen her.

Selv fant jeg ut at jeg hadde Cøliaki, så måtte kutte ut alt med gluten og alle melkeprodukt. Migrenen og hodepinen forsvant på dagen da jeg la om kostholdet, og det er jeg sikker på kommer til å hjelpe jenta di også. Jeg har iallfall ikke hatt migrene eller hodepine på 5 år! :)

Bare spenningshodepine når jeg har stressende dager ... :tristbla:

Jeg har ingen tro på medisiner, da det er maten og det psykiske som gjør oss syke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest otrivin

Jeg blir kvalm før og når jeg har migrene.

Det eneste som hjelper for meg er å spise nok, drikke nok, unngå høye lyder/bråk, unngå sterkt lys, ikke fryse/bli veldig varm osv. Vanskelig med andre ord :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm før og når jeg har migrene.

Det eneste som hjelper for meg er å spise nok, drikke nok, unngå høye lyder/bråk, unngå sterkt lys, ikke fryse/bli veldig varm osv. Vanskelig med andre ord :P

Ja, VANN hjelper mot det meste, itillegg til riktig søvn, frisk luft og et kosthold uten hvetemel og sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke anfall ofte nok til å få utskrevet medisiner, ifølge legen. Har heller ikke sett noe mønster i matvarer som kan utløse det. Men syntes det var så rart at dette anfallet var så forskjellig fra de andre hun har hatt, for de andre gangene har de vært så og si helt like og kommet på formiddagen.

Denne legen,er det en nevrolog? Jeg synes det høres litt ille ut å ikke få medisiner.Men har dere forsøkt Ibux ved anfall ( om hun tåler det og ikke har astma)

Det kan hjelpe på anfall men viktig å ta det så fort en kjenner hodepinen kommer.Noen blir så kvalme at medsinen trigger oppkast så det er ikke alltid "smart" å dytte noe ned i magen når kvalmen alt har kommet.Da kan f.eks stikkpiller være ok,eller f.k nesespray (imigran juvenil) Men den kan også gi kvalme.

Faktisk kan kvalme forkorte et anfall så om den ikke er fryktelig plagsom,ville jeg ikke forsøkt å forkorte dette.Du kan om jenta er veldig plaget be om kvalmestillende (Afipran f.eks) hos legen.

Før en dagbok over anfall osv.Da kan en se et mønster.F.eks. for lite søvn? Kan en tablett før leggetid hjelpe?

Mat kan trigge,samme for lukter (og lyder) søvnmønster,mens,psyken osv

Om dere ikke har vært til nevrolog,så synes jeg du skal kreve at jenta skal til en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du og datteren din skal sette dere mer på bakbeina ang medisiner.

Migrene er migrene uansett hvor ofte eller sjeldent en får det!

Dere bør også som nevnt her kreve å få henvisning til nevrolog.

Noen blir bedre når de kutter ut enkelte matvarer, men det gjelder ikke alle. Så akkurat der må man prøve seg frem.

Matvarer har ingen virkning på min migrene.

Min migrene har også endret seg med årene.

Da jeg var i tenårene ble jeg ofte kvalm, nå (er 25) er det veldig sjelden jeg blir kvalm.

Jeg har aldri hatt det de kaller for "aura", eller andre tegn til at her kommer det migrene. Den bare er der helt plutselig.

Hvilke migrene tabletter som vil fungere er individuellt. Jeg har prøvd de fleste, noen virket ikke i det hele tatt, andre ble jeg bare verre av.

Jeg har alltid hatt migrene, siden før jeg var tenåring. Jeg hadde heldigvis en flink lege, og jeg fikk migrene medisiner når jeg var rundt 13-14 år.

Det som trigger migrene hos meg er i grunn alt og ingenting, men det er en del ting som i bunn og grunn aldri slår feil.

- Dårlig søvn.

- For lite og for mye søvn.

- "Feil" hodepute

- Kulde og vind (lue eller pannebånd er et must)

- At det går for lang tid mellom hver gang jeg spiser

- Stress (da er det også veldig typisk at når jeg endelig stresser ned, det er da migrenen kommer)

- Hvis jeg gruer meg veldig til noe

- Sterk sommervarme med "tung" luft og sterk sol (solbriller er et must)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere! Ser det er mer å tenke på enn jeg først trodde, jeg vet at stress kan trigge det hos datteren min, men det kan også være det at hun ikke spiser regelmessig. Skal begynne å skrive dagbok for å se om jeg kan se noe mønster angående andre ting. Hun hadde noen anfall før sommeren og gikk hele ferien uten noen, men nå er det altså i gang igjen, ser det ut til.

Jeg er utrolig fornøyd med fastlegen vår, men hun er sykemeldt på ubestemt tid, og det var vikaren hennes som sa at man minst måtte ha 3-4 anfall i måneden for å bli medisinert. Må innrømme at jeg syntes det hørtes helt på trynet ut, men han er altså en mann det er vanskelig diskutere med... Tror jaggu meg det skal bli vanskelig å få henvisning til nevrolog fra ham også, men jeg skal prøve! Håper bare inderlig vår vanlige lege kommer tilbake snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere! Ser det er mer å tenke på enn jeg først trodde, jeg vet at stress kan trigge det hos datteren min, men det kan også være det at hun ikke spiser regelmessig. Skal begynne å skrive dagbok for å se om jeg kan se noe mønster angående andre ting. Hun hadde noen anfall før sommeren og gikk hele ferien uten noen, men nå er det altså i gang igjen, ser det ut til.

Jeg er utrolig fornøyd med fastlegen vår, men hun er sykemeldt på ubestemt tid, og det var vikaren hennes som sa at man minst måtte ha 3-4 anfall i måneden for å bli medisinert. Må innrømme at jeg syntes det hørtes helt på trynet ut, men han er altså en mann det er vanskelig diskutere med... Tror jaggu meg det skal bli vanskelig å få henvisning til nevrolog fra ham også, men jeg skal prøve! Håper bare inderlig vår vanlige lege kommer tilbake snart.

Hvis vikaren ikke gir henvisning så ville jeg brukt litt ekstra penger på å gå til en som har privatpraksis, lege altså og få henvisning derfra. Det er absolutt verdt å sjekke ut hos en nevrolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kosthold er dette veldig individuelt; jeg har slitt med migrene i en fem års tid, men det siste året-halvannet har det blitt mindre og mindre. Jeg vet hvorfor, men det har ingenting med kosthold å gjøre for min del; om jeg spiser mye eller lite av hvetemel, sukker eller melkeprodukter har ingenting å si for om jeg får migrene eller ikke.

Er helt enig i at datteren din skal få medisiner, uansett. Migrene er fryktelig å ha, uansett om det er 2 ganger i uka eller 2 ganger i året.

Ikke bruk paracet ved migrene; det kan faktisk forverre migrenen. En stor del av lettelsen for min del av når fastlegen min hadde en vikar som var anastesilege (er det ordet?) først og fremst; hun kunne veldig mye om smertestillende. Å gå fra paracet til ibux var en ny verden for meg; plutselig fungerte smertestillende og jeg kunne ta mye lavere doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...