Gå til innhold

Klarer ikke å stå opp

Anbefalte innlegg

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Om morgenen har jeg så problemer med å stå opp. Skal helst stå opp 06.30 hver dag, men det er veldig problematisk. Uansett om jeg legger meg relativt tidlig, er jeg stuptrøtt når jeg skal stå opp.

Det er så enkelt å snakke om selvdisiplin her og nå når jeg er våken, men når jeg ligger under den varme dyna og er trøttere enn trøttest, er det for meg nærmest umulig å stå opp. Jeg vil bare sove igjen, uansett om jeg vet at jeg MÅ opp. Jeg drøyer og drøyer... og drøyer. Setter vekkerklokka på slumring.

Uansett om jeg bestemmer meg i kveld for at jeg skal klare å sprette opp akkurat når vekkerklokka ringer, går det ikke i praksis uansett. Hvordan skal jeg klare det???

Det føles bare feil å stå opp så tidlig. Jeg merker at kroppen min skriker etter mer søvn. Selv om jeg her og nå er motivert for å stå opp tidlig, er jeg jo ikke det i morgen tidlig når jeg er trøtt.

Jeg har prøvd å legge vekkerklokka langt unna senga slik at jeg må reise meg opp for å skru den av, men jeg er ofte så trøtt at jeg bare går og legger meg igjen allikevel. :sjenert:

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde kjøpe morning light klokka. Utrolig nok virker den for meg, og tro meg, jeg har vanskeligheter med å stå opp (har tidligere levd på 5 vekkerklokker). Om det kun gjelder at du ikke vil ut av sengen, burde du få deg wake up light eller hva det heter, helst ikke den billigeste - etter min erfaring. Om du står opp og fortsatt er slapp og føles ut som du ikke har fått søvn i det hele tatt burde du ta deg en tur til legen.

Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme! Kan slumre i evigheter, og det med sette vekkerklokka lengre unna fungerer ikke her heller. Håper noen har tips, vanskelig å snu et sånt mønster :sjenert:

Gjest henriett3
Skrevet

Har det akkurat på samme måte, men jeg har på 9 alarmer da.. :sjenert:

En kompis av meg som gikk ut av vgs sommer, bodde 5 min unna skolen. Han hadde på 15 alarmer for å stå opp. Skolen begynte 08:45. Den siste alarmen hans ringte 08:40. Så han stod opp og sprang ut døra... :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Legge deg tidligere? ;)

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Hvis jeg legger meg klokka 22.00 har jeg sovnet innen 22.30. Fra 22.30 til 06.30 har jeg vel fått 8 timer søvn, og det burde jo holde, men det gjør det ikke for min del. Å legge seg før 22.00 er for meg helt fjernt, jeg syns ikke det er spesielt sent å legge seg 22.00.

Hva er morning light vekkerklokke?

Syns det virker som om alle er så opplagte på morgenen når man møter opp på skolen. Fint sminket og hele pakka. Jeg er så trøtt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Skjønner ikke alle som orker å sminke seg og slikt så tidlig. Ikke at det er det største problemet da, men jeg får jo alltid kjempedårlig tid fordi jeg er så treg med å stå opp, så jeg rekker ikke å ordne meg ordentlig.

Skrevet

Det er forskjell på A- og B-mennesker, det må man nok bare avfinne seg med. Men det skal stort sett la seg gjøre å komme opp om morgenen likevel. Forsover du deg ofte? Våkner du i løpet av dagen og får energi? Om det bare er det at du ikke får tid til å sminke deg, kan du jo ta med sminke og sånt på skolen og ordne deg før eller etter første time.

Når jeg har måttet opp veldig tidlig, har det fungert best å sette på vekkerklokka så sent at jeg MÅ stå opp når den ringer (kan evt ha to alarmer, en som ringer tidligere, men ikke bare snooze). Vi har også en sånn wake up light vekkerklokke (søk på philips light e.l), den gjør det lettere å våkne, men jeg har litt lett for å slå av lyset når jeg egentli bare skal slå av alarmen...

Skrevet

Jeg har super vansker med å sovne, innsovingsproblemer kalles det kanskje...

Å ja jeg syns det er grusomt og helt jævli å stå opp så tidlig. Men tror det kanskje hjelper om du finner motivasjon? F.eks til jobb kan motivasjonen være at du har ikke lyst til å være hun som aaalltid er for sent ute.. på skolen noe av det samme. Er flaut å komme luskende inn på forelesning når den har begynt å det ikke er noen ledige seter igjen og man blir sittende på gulvet eller må klatre over en haug av andre for å få den ene plassen midt inne i en rad :P

Men ja, tror ikke jeg faller inn i katogorien b menneske. C menneske??

Skrevet

Jeg elsker slumreknappen! Jeg har likt den så godt at jeg omtrent har blitt ødelagt av den! Derfor setter jeg gjerne klokka til å kime en time før jeg faktisk MÅ opp. Da slumrer jeg med "god samvittighet" så lenge :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Slumring = døden synes jeg.

Har du tenkt over om du sover for mye? Man kan fort føle seg helt knekt om man sover feks 30 min-1 time for mye.

Kanskje du skal prøve feks 7 timer søvn, sånn bare for å sjekke? :)

• Liker 1
Skrevet

Slumring = døden synes jeg.

Har du tenkt over om du sover for mye? Man kan fort føle seg helt knekt om man sover feks 30 min-1 time for mye.

Kanskje du skal prøve feks 7 timer søvn, sånn bare for å sjekke? :)

Godt poeng, det sto noe om søvnsykluser i en av nettavisene for ikke så lenge siden. Til smarttelefoner kan man laste ned en app som registrer hvordan man beveger seg under søvnen, og så kan man - ideelt sett - finne ut om man faktisk våkner når man er i den dypeste søvnfasen.

Skrevet

Jeg har det ganske likt selv. Har på ti alarmer når jeg skal opp, og setter på den første klokken lenge før jeg skal opp slik at jeg kan slumre med god samvittighet. Etterhvert så ringer jo klokkene hele tiden, så da står jeg opp.. Ahh, gruer meg allerede til i morgen :-S

Skrevet

Er sånn selv, men har merket at det er lettere å stå opp hvis jeg har gått en lang tur før jeg legger meg, det er som om hjernen slår seg på lettere om morgenen da. Og hvis jeg spiser litt kvelds. Tror det handler om å få utnyttet søvnen man har best mulig, altså: sov så godt som mulig. Også var det disse vitaminene da B- og D-vitamin er gode hjelpere...

Og så er det vel slik at dersom man skal gjøre noe gøy dagen etter, så spretter man opp... Så er vel noe mentalt inne i bildet også selv om det ikke er noe gøy å tenke på. Mye lettere å ønske å sove hvis man gruer seg til noe, da er dyna god å ha.

Hilsen Nabokona som akkurat nå bruker KG i påvente av å bli trøtt

Gjest otrivin
Skrevet

Stå opp med EN gang du hører vekkerklokken, ta kaldt vann i fjeset/få kald luft på deg? Det er det beste jeg kan komme på :P

Gjest ms_kwang
Skrevet

Jeeeg har samme problem, men jeg får ikke sove før 4-5-6 på morgenen, egentlig så funker kroppen min helt fint med 5-6 timers søvn, men jeg eeeelsker å sove, og om jeg har en fridag, så kan jeg klare å sove i 12-16 timer i tillegg.

Det gjorde jeg faktisk fra torsdag-Fredag, var dødstrøtt torsdag ettermiddag, så jeg la meg på senga for bare å slumre, da var klokken ca 6 på ettermiddagen, sovnet, også våknet jeg opp 2 på dagen, på fredag, da var jeg veldig disorientert, men det kjentes ut som jeg ikke hadde sovet noe, det var sånn, føltes ut som om jeg akkurat hadde lukket øynene, og halvsovet, for så å stå opp. Men det var jo ikke sånn da :) *heldigvis hadde jeg fri!*

Men det skjer av og til.

Ikke så ofte, kanskje 1 gang i måneden..og om jeg døgner, noe jeg egentlig gjør litt for ofte, bare for å prøve å snu døgnet tilbake -.-

Men når jeg er normal, så er det vanskelig til å stå opp i riktig tid, selvom jeg har fått NOK søvn :P

Men jeg liker natta ^_^ Så stille og rolig, og man får tid til å tenke! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...