Gå til innhold

Å si «hyggelig» når man introduserer seg

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue
Skrevet

Det er jo mer eller mindre blitt en selvfølge at man sier "hyggelig" etter at man har introdusert seg. Selv pleier jeg sjeldent å si "hyggelig", og opplever at folk blir litt satt ut når jeg ikke svarer deres "hyggelig" med en "hyggelig". Ja, det står for "hyggelig å hilse på deg", og er ment som en gest, men når alle sier "hyggelig", så mister det jo sin effekt, eller hva?

Hva mener folket?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Det er jo litt rart at man sier "hyggelig" med en gang man møtes. Man vet jo ikke om møtet videre kommer til å være hyggelig eller ei. Møtet, middagen eller hva det nå måtte være, kan jo bli katastrofe og man absolutt hater personen, og da er det jo litt rart at man sa "hyggelig" på forhånd :gjeiper:

Skrevet

Måtte tenke litt her , gjør jeg det eller ikke , du mener sånn "hei, det er sebastianen ,hyggelig .Eller hva ?

Jeg gjør det ikke .jeg sier som regel , Hallo, mitt navn er Sebastianen. venter på den andres navn og går rett på emnet om jeg har noe å snakke med vedkommende om, eller skifter fokus om jeg ikke har det

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier selv som regel å introdusere meg med et hyggelig tonefall, og spare "hyggelig" til slutten. "Det var hyggelig å møte deg. Vi snakkes."

• Liker 3
Gjest happy_me
Skrevet

Jeg sier aldri "hyggelig" når jeg hilser på noen. Det faller seg ikke naturlig for meg. Blir mer sånn "Hei, jeg heter Happy_me" og thats it. når den andre har presentert seg, så starter jeg rett på samtale-emner liksom.. hvorfor skal jeg si at det er hyggelig å møte noen jeg ikke enda vet noenting om?

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier aldri "hyggelig" bare for å si det. Hvis jeg sier det så er det eventuelt fordi det er en person jeg har hørt om og gledet meg til å få møte. da jeg hilste på kjæresten til stesønnen min for første gang så hilste jeg og sa: "hyggelig å få hilse på deg".

• Liker 2
Gjest Bomullsdott
Skrevet

Jeg sier aldri "hyggelig" på eget initiativ når jeg hilser på noen, men sier hyggelig tilbake dersom de sier hyggelig først. Det føles ikke naturlig for meg å si det, jeg syns det blir litt falskt. Har ikke noen spesiell forklaring på hvorfor jeg ikke sier det, men det er ikke helt meg. Jeg synd det holder å smile og se vennlig ut når man hilser.

"Hei, Ole, hyggelig"

"Hei, Bjarne, hyggelig"

Syns bare det høres merkelig ut...

• Liker 1
Skrevet (endret)

"Hyggelig" er en litt mindre stiv og formell form enn "Gleder meg". Tilsvarer "(I'm) pleased to meet you" på engelsk. Skikk og bruk, del av gammeldags dannelse, men det er selvsagt lov å bryte skikk og bruk når man føler for det. Verden går ikke under av den grunn. :)

Endret av Cuckold
  • Liker 5
Skrevet

Jeg observerte en absurd situasjon hvor 5-6 stykker som ikke hadde møtt hverandre skulle hilse på hverandre, og alle sa "hyggelig" hver gang. Det ble noe sånt som:

Hei! Ole her. Tine. Hyggelig. Hyggelig. Jens. Tine. Hyggelig. Hyggelig. Ole. Hans. Hyggelig. Hyggelig. Tine. Hans. Hyggelig Hyggelig. JensOleHyggeligHansJensTineHyggeligHyggeligTineJensHyggeligHyggeligOleJensHyggeligHyggeligTineHyggeligOleHyggeligosv....

Så jeg unngår å si det selv :)

• Liker 5
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg sier ofte: "Hei, jeg er ..... Hyggelig å hilse på deg".

Men da mener jeg det faktisk, nettopp fordi jeg har sett frem til å møte denne personen. Kanskje jeg har hørt mye positivt om ham/henne fra andre eller noe sånt..

Men sier ikke at det er hyggelig hver gang jeg hilser på noen liksom. Tror forøvrig at det har blitt litt mer vanlig på norsk siden så mange er ute og reiser, og at det er veldig vanlig å si dette i andre land når man møter nye mennesker.

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg sier det hvis jeg har en bra dag, og faktisk oppriktig mener at det er hyggelig å treffe noen. Det trenger ikke være noen jeg har sett frem til å møte, der er jo fortsatt hyggelig å treffe nye folk, selv om det er en mulighet for at jeg kommer til å hate dem innen en halvtime.

Det er iallefall høflig, og så lenge man sier det med en viss innlevelse, og ikke bare som en innøvd mumlig så synes jeg ikke det er noe galt i det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier aldri hyggelig når jeg hilser på noen. Synes det høres rart ut. Men alle sier det jo, så når den andre parten sier det så smiler jeg bare jeg :)

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg pleier å bruke ordet hyggelig.

Syns alltid at det er hyggelig å treffe nye mennesker :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Som regel synes jeg det er hyggelig å møte nye mennesker, og flere har jeg sett frem til å møte også, så ja da sier jeg "hyggelig" og jeg mener det.

Er det dog ikke en person jeg har sett frem til å møte, så sier jeg heller ikke "hyggelig".

Skrevet

Jeg sier det sjelden i private sammenhenger men sier det ofte i forbindelse med jobb. Hvis jeg hilser på pårørende f.eks. Synes alltid det er hyggelig å møte venner og familie til pasienter, som jeg gjerne har hørt mye om på forhånd.

Skrevet

Det har jeg aldri sagt før, og jeg tror ikke det er noen som har sagt det til meg heller.

Jeg har hørt det før, men jeg tror det var på TV. Da sier de ofte herr og fru også. :klaske: Altså, i virkeligheten tror jeg det ikke er så normalt.

Skrevet

Jeg sier ofte hyggelig, og det føler veldig naturlig for meg. "Hyggelig" for meg betyr "hyggelig å hilse på deg",bare forkortet. Akkurat som jeg ofte bare sier "koselig" og nikker når noen har ommøblert leiligheten sin. Ved avskjed sier jeg gjerne hele frasen.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Jeg observerte en absurd situasjon hvor 5-6 stykker som ikke hadde møtt hverandre skulle hilse på hverandre, og alle sa "hyggelig" hver gang. Det ble noe sånt som:

Hei! Ole her. Tine. Hyggelig. Hyggelig. Jens. Tine. Hyggelig. Hyggelig. Ole. Hans. Hyggelig. Hyggelig. Tine. Hans. Hyggelig Hyggelig. JensOleHyggeligHansJensTineHyggeligHyggeligTineJensHyggeligHyggeligOleJensHyggeligHyggeligTineHyggeligOleHyggeligosv....

Så jeg unngår å si det selv :)

Det er helt krise!! Jeg er også ofte vitne til det.

Skrevet

Det er jo mer eller mindre blitt en selvfølge at man sier "hyggelig" etter at man har introdusert seg. Selv pleier jeg sjeldent å si "hyggelig", og opplever at folk blir litt satt ut når jeg ikke svarer deres "hyggelig" med en "hyggelig". Ja, det står for "hyggelig å hilse på deg", og er ment som en gest, men når alle sier "hyggelig", så mister det jo sin effekt, eller hva?

Hva mener folket?

Hvorfor mister det sin effekt? Det er da hyggelig å møte nye mennesker, er det ikke?

Jada, det er en sosial konvensjon, men disse er du selv skyldig i hele tiden. Hvorfor reagere på akkurat denne?

Skrevet

Jeg sier aldri bare "hyggelig" etterpå. Hvis det faktisk er noen jeg har sett frem til å møte, så sier jeg at det var kjekt å hilse på dem. Sier ikke bare "hyggelig" til alle randoms jeg møter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...