AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg prøver å finne schæfervalper som er leveringsklare så nærme jul som mulig,for dette skal være julegave til min samboer.. Men det er ikke bare bare å finne det,nærmeste jeg fant var i slutten av november/begynnelsen av desember. Da er de 8 uker! men jeg kunne ikke hentet den før ett par dager før jul pga dette skal være en overaskelse vokser den mye på denne måneden som vi vil gå glipp av? Vokser den mye i størrelse? Noen som vet om schæfervalper ennå nærmere jul kanskje? Takknemlig for svar
Sofiemor Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Å kjøpe en valp i julegave høres ikke ut som en lur idè. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 hvorfor tror du ikke det? Vi har pratet om å skaffe oss en schæfer i snart 2 år,å det er det eneste han ønsker seg Så ser ikke noe galt i det
Gjest uAnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 Kanskje du heller skal bruke tid på å finne en godt seriøst oppdrett hvor sykdommer og mangel på sykdommer er godt dokumentert istedetfor å fokusere på at den må være en julegave? Ta kontakt med Norsk Schäferhund Klub, der får du hjelp til å finne gode friske valper, er du heldig så har kanskje noen av de valper mot jul. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 kan norsk schæferhund klubb hjelpe en med å finne valper?
Gjest uAnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #6 Skrevet 16. oktober 2011 Ja de kan hjelpe deg på veien med å guide deg til ansvarsfulle oppdrettere med friske hunder.
Gjest Survival Skrevet 16. oktober 2011 #7 Skrevet 16. oktober 2011 Ikke for å være frekk eller noe, men når du spør: "vokser den mye nå?", blir jeg litt urolig over om du har kunnskap nok til å ha hund. Samt når du leter etter valp sånn at det skal nærme seg mest mulig jul, når det man egentlig skal gjøre er å lete etter oppdrettere som er godkjent av NKK, som har papirer i orden og som man har vært og besøkt tidligere. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #8 Skrevet 16. oktober 2011 veldig mye negativt! Jeg har jo tenkt til å finne godkjent oppdretter av NKK og jeg skal jo sjekke de opp. Jeg vil jo ha en frisk hund! Jeg spurte kun om hvordan det var å hente en hund senere enn de 8 ukene,om den kanskje blir for knyttet til moren og hvordan dette er,å derfor om noen visste om noen hunder nærmere jul.. Men den kan da være det selvom man vil ha den nærme jul!! Jeg får heller kjøpe en ipad til han da,for den kan man vel ikke ta feil av
Gjest Survival Skrevet 16. oktober 2011 #9 Skrevet 16. oktober 2011 Godt å få avklart det! Da kan jeg svare på spørsmålet ditt. Noen oppdrettere krever at du henter hunden når den er 8-9 uker gammel. Andre syns det er helt greit at du venter til hunden er 10 eller 11 uker. Det er helt individuelt fra oppdretter til oppdretter. Du får bare kontakte den oppdretteren du velger og spørre. Greia er at jo lengre valpen er hos oppdretter, jo mer knyttet blir valpen til de andre hundene som er der og menneskene som bor i hjemmet. Samt at menneskene blir mer knyttet til valpen. Det kan jo være en ulempe.
Gjest Apophis Skrevet 16. oktober 2011 #10 Skrevet 16. oktober 2011 Gjør som de andre sier ang. friske hunder fra bra oppdrettere og heller gi han eit kort eller noe der det står at han får reise å velge seg ein valp eller noe når de er leveringsklare, selv om det er etter jul/til neste år. Om han virkelig ønsker seg ein hund så klarer han å vente den ekstra tiden altså. Håper dere er klare for det og har lest dere opp på rasen og satt dere inn i hundehold.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #11 Skrevet 16. oktober 2011 Det er bare en fordel at valpen er lenge hos mor, for en del leverer fra seg valpene alt for tidlig. Selv syns jeg 8 uker er for tidlig, og valpen bør være mellom 10 og 12 uker før den blir tatt fra mor. Mor preger valpen, og lærer den opp som igjen er postivit for deg som hundeeier. Selv hentet jeg min når den var 14 uker gammel, og syns ikke jeg tapte noe med å hente henne så seint.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #12 Skrevet 16. oktober 2011 vi har begge vokst opp med schæfere og hatt det i mange år Har dere noen oppdretter å annbefale? Jeg bor på østlandet.. Syns det er vanskelig å finne oppdretter for det er så kjempe mange når jeg leter på nettet.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #13 Skrevet 16. oktober 2011 Hva med å gi ham bøker om hund i julegave? Det er veldig lurt å ha en helt konkret plan med hvordan valpen skal oppdras, for om dere ikke har det er det lett å lage seg en "problemhund" som dere ikke orker ha lenger enn til ca 1,5 år alder før dere legger den ut på finn.no til omplassering "p.g.a. endret livsstiuasjon". (Har sett et par sånne ) Her er det mye bra litteratur som en bør ha vært gjennom før valpen kommer i hus. I tillegg kan du gi ham medlemsskap i Norsk Schäferhundklubb, et gavekort på valpekurs og gavekort til en hundeutstyrsbutikk, samt en liste med telefonnumre til godkjente oppdrettere som skal ha kull i 2012. Dette vil fort nærme seg det samme beløpet som valpen koster, og dette er penger dere uansett vil måtte komme til å bruke på den, så dette er ingen dårlig julegave. I tillegg får han gleden av å være med og plukke ut valpen selv. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #14 Skrevet 16. oktober 2011 Å finne en frisk Shæfer som er pen også er visst ganske vanskelig i dette landet.. De ser jo ut som en gjeng bananer med sår på hasene hele gjengen.
DBM Skrevet 16. oktober 2011 #15 Skrevet 16. oktober 2011 Det er så mye dårlig avl og sykdom på schäferhunden at leveringstidspunkt burde komme veldig langt ned på lista di.
Sugerøret Skrevet 17. oktober 2011 #16 Skrevet 17. oktober 2011 Skal du ha bruks schäfer eller "vanlig" ? Om dere skal ha bruksvarianten,hva skal dere bruke den til Dagens schäferhund er mer eller mindre ødelagt her i Norge.De har ikke hofter,går på hasene og ikke minst den berømte schäfer-kløen.Hunder som blir født med skjelettplager og kraftig allergi.Mange er ikke mentalt stabile da det blir avlet på eksteriør og ikke mentalitet. SÅ hva enn dere velger å gjøre,les og vær himla kritiske! Dere kan faktisk kjøpe en valp som er syk fra dag 1.Så sjekk linjer,sjekk for hd/aa allergi osv Må bare legge til at schäfer for 25-30 år siden faktisk var en flott rase og min første hund.Så jeg har på ingen måte et hat mot rasen.Men pga linjeavl og ødelagt rase ,kunne jeg ikke tenkt meg norsk schäfer desverre. 1
Dubbedingsen Skrevet 17. oktober 2011 #17 Skrevet 17. oktober 2011 hvorfor tror du ikke det? Vi har pratet om å skaffe oss en schæfer i snart 2 år,å det er det eneste han ønsker seg Så ser ikke noe galt i det Først må dere komme fra å prate om å kjøpe hund til å bestemme dere for å kjøpe hund, så må dere se på om det er mulig å ha hund der dere bor nå. Så en viktig ting, hvem av dere har muligheten til å være hjemme fra jobb i en måned? Valpen kan ikke plutselig bare overlates til seg selv i 8 timer. Når alt dette er bestemt kan du si at han skal få en hund i julegave og tiden den kommer burde ikke spille noen rolle for han. Når du er er opptatt av at valpen ikke skal leveres før et par dager før jul og ikke er kritisk på hvor den kommer fra siden du også spør her inne om noen vet om valper som er leveringsklare rett fr jul. Så anbefaler jeg at du ser deg litt rundt på hvordan det er å ha hund. Det er ganske mye ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå