Diva Skrevet 6. desember 2003 #1 Skrevet 6. desember 2003 hvilken kirke man sokner til ? Nå tenker jeg utifra boplass / beliggehet etc. Tenker på folk som skal døpes / konfirmeres / gifte seg / gravlegges osv osv.... Det er kanskje ikke alle som er klar over hvilken kirke / menighet de tilhører - spesielt om de er nyinnflyttede etc. ? Er det noen plass på nett man kan finne dette ut ? Eller noen annen måte ? Diva, nysgjerrig i dag
Arwen Skrevet 6. desember 2003 #2 Skrevet 6. desember 2003 http://www.kirken.no/ trykk på finn din menighet
VesleBråka Skrevet 6. desember 2003 #3 Skrevet 6. desember 2003 Jeg snakket med menighetskontoret. Ellers bor vel de fleste slik til at de naturlig sokner til en kirke - hvis en ligger 10 km unna og den neste 50 mil unna f.eks.
Iselilja Skrevet 6. desember 2003 #4 Skrevet 6. desember 2003 Men åssen blir det hvis man ikke er medlem av den norske kirke? Hvis man dør blir man da begravet på den nærmeste? Jeg fikk f.eks ikke lov å konfirmere meg fordi jeg ikke er medlem av kirka.
Tusenfryd Skrevet 6. desember 2003 #5 Skrevet 6. desember 2003 Men åssen blir det hvis man ikke er medlem av den norske kirke? Hvis man dør blir man da begravet på den nærmeste? Jeg fikk f.eks ikke lov å konfirmere meg fordi jeg ikke er medlem av kirka. I Norge er det ingen andre gravplasser enn på kirkegården, som da hører til en kirke. Man kan likevel ha gravferdsseremonien et annet sted - hos Human Etisk forbund fx. Kirken har ikke noe monopol på den. Men gravplassen er den du sokner til. Hvis du ikke er medlem av kirken er det vel selvsagt at du ikke skal konfirmere deg...? Da må du jo døpes først, noe mange ungdommer i og for seg gjør. Og å være medlem av Den norske har egentlig ikke noe å gjøre med hvilken kirke/menighet du sokner til.
Diva Skrevet 6. desember 2003 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2003 Ok, takk skal dere ha :D Det er jo oftest flere menigheter i en by, og hvem menighet som dekker det og det området var litt vanskelig å finne. Men det vet jo sikkert de ansatte på kirkekontoret... Duverden å mye jeg lurer på...
Tatum Skrevet 7. desember 2003 #7 Skrevet 7. desember 2003 Jeg bor midt i mellom to kirker, men jeg får menighetsbladet i posten fra den ene,- så jeg regner med at det er der jeg sogner til :-) Har dog ikke vært på besøk i alle de årene jeg har bodd her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå