Gå til innhold

Oppgave i Finansregnskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en oppgave jeg ikke finner ut av hvordan jeg skal gjøre. Er det noen som har tips? :)

Selskapet Handel AS hadde i 20x3 et resultat før skattekostnad på kr 300 000, og det foreligger verken permanente eller midlertidige forskjeller som må hensyntas i 20x3.

Vi forutsetter så at Handel AS per 31.12.x2 hadde balanseført handelsvarer til kr

250 000. Balanseført verdi for handelsvarene er per 31.12.x2 vurdert til anskaffelseskost som var lik skattemessig verdi 31.12.x2.

Per 31.12.x3 har selskapet handelsvarer med en anskaffelseskost på kr 375 000. Virkelig verdi for handelsvarene er på dette tidspunkt vurdert til kr 300 000. Regnskapsmessig varekostnad er for 20x3 kr 1 000 000. Anta fortsatt en ikke-fradragsberettiget representasjonskostnad på kr 50 000.

c) Beregn følgende:

1) Skattepliktig resultat for 20x3

2) Betalbarskatt per31.12.x3

3) Utsatt skattefordel / utsatt skatteforpliktelse per 31.12.x3

4) Skattekostnaden for 20x3

5) Årsresultatet for 20x3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir litt enklere å hjelpe deg hvis du sier litt om hvor langt du har kommet og hva du lurer på.

Jeg antar du kjenner begrepen som brukes i oppgaven? Altså midlertidige og permanente forskjeller, betalbar skatt, skattekostnad osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kjennskap til alle begrepene. Slik som:

skattepliktig resultat = resultat før skatt + - permanent forskjell

Betalbar skatt = skattepliktig resultat * 28 % etc

De ikke-fradragsberettiget representasjonskostnad på kr 50 000, har jeg plusset på resultatet før skatt på 300 000, og har så 350 000.

Men det stopper opp når jeg kommer til dette med handelsvarer og regnskapsmessig varekostnad?

Hadde jeg bare visst hva jeg skulle gjort med disse tallene, så får jeg til beregningene selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kjennskap til alle begrepene. Slik som:

skattepliktig resultat = resultat før skatt + - permanent forskjell

Betalbar skatt = skattepliktig resultat * 28 % etc

De ikke-fradragsberettiget representasjonskostnad på kr 50 000, har jeg plusset på resultatet før skatt på 300 000, og har så 350 000.

Men det stopper opp når jeg kommer til dette med handelsvarer og regnskapsmessig varekostnad?

Hadde jeg bare visst hva jeg skulle gjort med disse tallene, så får jeg til beregningene selv :)

Handelsvarene er opphav til midlertidige forskjeller fordi det ikke er skattemessig fradrag for ukurante varer før disse faktisk kastes (eller selges).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...